Inlägg från: MBert |Visa alla inlägg
  • MBert

    För oss som bakar

    Ett gott levainbröd med sesamfrön i, åkte in i ugnen tidigt i morse så vi hade nybakt surdegsbröd till frukost (det hade kalljäst i kylskåpet i brödkorgar i natt).
    Det blev väldigt populärt och snabb åtgång så jag ska baka nåt nytt och sätta på jäsning i kylskåpet i kväll.

  • MBert
    Kulta17 skrev 2010-03-20 15:28:55 följande:
    Idag har jag bakat dessa:www.kokaihop.se/recept/tunnbroedoch imorgon bitti ska jag baka dessa:Kalljästa bullar1/4 pkt jäst5 dl kallt vatten1 tsk salt1 dl solroskärnor9 dl vetemjöl (gärna special men behövs inte)Blanda jäst och vatten. Blanda i resten. Degen ska bli kladdig. Täck bunken med plastfolie. Låt jäsa i kylen12 - 15 timmar. Klicka upp på plåt (degen är seg) och grädda i ugnen 20 - 25 minuter 200 grader.Vill gärna ha andra tips på lättbakade bröd/bullar
    Mmmm. Tunnbröd är gott. Det liknar det gamla receptet jag använder, fast jag har betydligt mindre mängd mjöl ser jag. Hm.
    Dags att baka en sats till snart så jag får väl prova det du tipsade om då. Nackdelen är att det tar sån tid vid spisen!

    När det gäller kalljästa bröd och bullar så kan man göra det med nästan allt. Varför inte forma bullarna direkt och låta jäsa? Det brukar jag göra sen är det bara in med dem i ugnen ca 10 minuter på morgonen. Perfekt.
  • MBert
    Snuttjulla skrev 2010-03-31 10:02:43 följande:
    det där med kalljästa, jag fick det inte att funka, jäste inte ett dugg, var som skorpor utanpå, och ja, nä, besviken blev jag. Jag gör nog hellre snabbvarianten på vanliga frukostmackor...
    Hm, konstigt. Vad blev fel där då? Jag har alltid lyckats med kalljäsning, t.o.m. när jag använt torrjäst som inte sägs funka till det (utan det ska vara färsk jäst).
    Skorpor? Då har de torkat alltså? tips är att spraya dem med lite vatten innan  man stoppar in dem i kylen eller ha plastfolie ovanpå (fast den riskerar att fastna...)
  • MBert
    Kulta17 skrev 2010-04-09 10:10:46 följande:
    Nu var det mesta slut i frysen så idag blev det tunnbröd, imorgon bitti blir det kalljästa bullar. Bakade även en super lätt kardemummakaka Ser så supergod ut.
    Hur gör du dina tunnbröd?
    Jag brukar göra på stekpanna på spisen men tycker att det tar sån tid...
    Funderar på om jag ska göra plåtstora i ugnen nästa gång som jag kan klippa till bra storlek, ungefär i storlek som köpta tunnbröd.
  • MBert
    en grönsak skrev 2010-04-13 11:15:31 följande:
    Vill börja baka bröd lite smått men har varken bakmaskin eller elvips- går det iaf?Igår bakade jag "vanligt" matbröd och arbetade ut degen med händerna. Visst,det tog lite längre tid men det gick. Inte så kul dock när massa deg fastnar i händer och fingrar och det känns som att det aldrig kommer att bli nån fin och fast deg;) men det gick:PSå vad tror ni,klarar jag mig med "bara händerna" när jag ex vill baka baguetter och liknande "enkla bröd"?
    Nja, jag skulle nog rekommendera åtminstone en elvisp med degkrokar om du vill ha någelunda fluffiga och saftiga bröd.

    För det första så ska degen bearbetas länge (10 minuter i maskin) för att bilda gluten som gör degen seg och därmed kan innesluta den gas som bildas av jästen. Jämför med en ballong som är seg och kan expandera och innesluta luft kontra något som inte kan det. Visst kan man bearbeta degen 20 minuter för hand men det är jobbigt.
    För det andra ska degen inte innehålla mer mjöl än "nödvändigt" för att inte bli för torrt. Det gör att den blir kletig och svår att bearbeta med händerna. 

    Men visst går det. Man har ju bakat bröd långt innan vi hade el till hushållsassistenter och degkrokar!

    Väljer man att baka bikarbonatbröd (en del kallar de filmjölksbröd för de brukar innehålla fil eller yoghurt) så ska degen inte jäsa (den jäser direkt i ugnen) och därmed inte bearbetas så då går det ju utmärkt för hand.
  • MBert
    en grönsak skrev 2010-04-13 19:53:26 följande:
    Hmm.. För jag köpte en sån där mjöl påse som det redan är "rätt mängd mjöl" i för 2 limpor och som man bara behöver tillsätta jäst och vatten och stod att man bara behövde knåda jäsen för hand i 10 min..  Men det kanske är 20min med "vanlig mjöl"   Nu blev jag förvirrad.. Trist om man inte ska kunna baka för att man inte äger några krokar eller bakmaskin..Men tack för infon.
    Det beror på mjölkvaliteten hur länge man behöver knåda för att få rätt "spänning" i degen. Man märker det på att degen blir segare och man kan dra ut den till en tunn hinna, s.k. glutenprov. Se här: http://bakahemma.blogspot.com/2009/08/nar-ar-degen-fardig.html

    Ju högre proteinhalt desto längre bearbetningstid krävs. Vetemjöl Special och Manitoba Cream kräver nog närmare 10 minuter i maskin för bra resultat, medan andra mjölsorter klarar sig runt 5 minuter.
    Men när de skriver för hand, menar de då med eller utan redskap? alltså bokstavligen för hand?

    Som jag skrev så kan man självklart baka ändå och med bra resultat men inte lika bra... Det blir lite kompaktare och torrare men ändå godare än köpt. Hembakat är ju hembakat!
  • MBert
    Emmyjane skrev 2010-04-19 11:24:30 följande:
    Någon som har gjort och använder sur deg?Jag fick några tips av en surdegsbagare david när jag tittade på Leila på tv 4+ nånn som sett det programet? Han sa att man skulle ha socker för att starta, äpple, honung och rivet äpple. Tror ni man kan ha rivet mnorot i stället?
    Man behöver inte ha något sött för att starta en surdeg, även om det kanske underlättar. Det funkar med enbart vatten och mjöl. Mjölet ska helst vara ekologiskt (råg)mjöl eftersom de jästbakterier man vill åt finns i skaldelarna som är extra känsliga för bekämpningsmedel.
    Men prova att tillsätta lite riven morot vetja.
  • MBert
    sevgilim skrev 2010-05-22 22:51:01 följande:
    Kan man ersätta vispgrädde med vaniljvisp 12% till en kaka i ugn?
    I en kaka? Hm. där hade jag nog hellre ersatt vispgrädden med mjölk och en klick smör än med vaniljvisp. Vaniljvisp har ju inte samma egenskaper och smak. Däremot att servera TILL en kaka.
  • MBert
    Sweet N Cute skrev 2010-06-21 18:45:33 följande:
    Äggkorgar.. Jag ska köpa en sådan eftersom vi har mkt ägg o jag bakar en del. Det är fint o ha äggen i en äggkorg. MEN.. Hur länge kan ägg ligga rumstepererat?
    Det som är angivit som bäst-före-datum på äggförpackningen är angivit för rumstemperatur, så de kan ligga rätt länge i rumstemperatur, i alla fall en månad. Men förvarar man de svalt så förlängs ju den tiden avsevärt och kan då hålla minst 3-4 månader.
  • MBert
    Ylwis skrev 2010-07-25 09:56:01 följande:
    okej, behäver råd. Sonen har fått köpa pepparkaksformar i form av T-rex bland annat, kändes inte så kul att baka pepparkakor just nu men finns det någon annan variant man kan göra?
    Ja, baka mördegskakor, eller använd ett "småländska kringlor"-recept som brukar vara lite segare och håller ihop bättre samt inte smälter så fort.
  • MBert
    sevgilim skrev 2010-07-31 22:45:23 följande:

    Hej!
    I många brödrecept står det att man ska knåda degen 10-15 minuter! Gör ni det? Och blir därför brödet mycket godare då?
    Jag gör aldrig det...


     


    Svar Ja. Det här svarade jag precis på i den andra tråden www.familjeliv.se/Forum-5-72/m53487577.html
  • MBert
    Sweet N Cute skrev 2010-08-03 07:47:09 följande:
    På tal om bröd.. Jag klarar inte av att baka de Blir aldrig bra
    På vilket sätt blir det inte bra?
    Jag kanske kan klura ut lite tips åt dig.
  • MBert
    Sweet N Cute skrev 2010-08-03 13:07:07 följande:
    Antingen blir brödet hårt.. Eller inte alls gott. Har inte hittat ett bra recept. De jag provat har aldrig varit gott.
    Jag vill inte ha som frnasbröd, alltså mkt lätt söndrigt när man brer smör på. Jag vill helrre ha lite hårdare, och typ med riven morot i. Jag har inte använt en form som jag lagt bröden i, utan lagt degen på bakplåtspapper. Jag kanske ska köpa en sån form ??
    Det låter som om du vill ha ett lite grövre bröd?
    Det är lite svårtolkat när du skriver att det antingen blir för hårt, samtidigt som du vill ha ett lite hårdare (fastare och kompaktare?) bröd.
    Riven morot funkar fint i bröd och gör det saftigt och gott. Jag har flera recept på det, men det är nog bättre du letar upp ett brödrecept du tror på.
    Berabeta degen tillräckligt länge, som vi skrivit om här, och använd gärna en brödform om degen är lös och riskerar att flyta ut under jäsningen.
  • MBert
    sevgilim skrev 2010-12-13 12:12:02 följande:

    Hej!
    Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?


    Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?


    Skillnaden är att jästen för söta degar är just anpassad för mängden sötma. Har man mer socker än ca 3 msk per jästpaket (vanlig jäst) är det en faktor hämmar jästens jäskraft. Men jästen för söta degar är anpassad till det och "äter" mer jäst, alltså den klarar av den mängden sötma med bibehållen jäskraft.
    Det är svårt att säga hur mycket sämre det blir med vanlig jäst. Det är inte säkert att du märker så stor skillnad, men så ligger det till i alla fall och man märker skillnad (jag har bakat samma recept med de olika sorterna och jämfört).
  • MBert
    Jungblom skrev 2011-01-11 18:41:37 följande:
    Ansluter mig till den bakande skaran. Har gett mig inpå att baka surdegsbröd. Så det blev två gräddade vetesurdegsbröd idag.
    surdegsbröd är det jag bakar mest också, men den här tråden har blivit en som handlar mest och sötsaker. Så gott att man knappt kan titta in här längre (tänk på att det är nytt år och en massa nyårslöften...)
  • MBert
    Virriga Vera skrev 2011-01-28 12:18:44 följande:
    Någon som har koll på hur mycket torrjäst 1/3 dels och 1/4 dels paket färsk jäst är. Hade tänkt sätta en deg för kalljästa bullar ikväll och har 2 olika recept att välja på men ingen färsk jäst hemma.
    Lite sent svar kanske, men bättre sent än aldrig...

    Ett paket torrjäst väger 12 g och motsvarar 50 g färsk jäst.
    1/3 paket blir alltså 12/3=4 g och 1/4 paket alltså 12/4=3 g torrjäst.

    Det går utmärkt att kalljäsa med torrjäst, med betoning på Jäsa kallt. Aktivera torrjästen med lite varmare degvätska och låt den komma igång så smått med jäsningen innan du ställer in det i kylen över natten. Funkar kanonfint.
  • MBert
    k girl skrev 2011-02-25 15:21:08 följande:

    Hur många av er brukar baka matbröd? Jag tycker att det är skitroligt men känner att jag måste veta mer om kemin bakom för att förstå vad som gör vad. Gjorde rågbullar på rågskållning, rågsikt och Manitoba Cream häromdagen som blev fantastiskt goda. Bakar nog hellre matbröd än fikabröd egentligen, även om jag är bättre på det senare...


    Jag älskar också att baka matbröd och helst surdegsbröd (bakar allt bröd vi äter utom knäckebröd), men sedan i höstas har jag tagit tag i min vikt (gått ner nästan 10 kg), och då blir det tyvärr inte mycket bröd. Jag äter numera bara bröd en gång i veckan (ibland 2 ggr/v), på inrådan av kost"expert".
    Och eftersom efterfrågan gått ner så bakar jag inte lika ofta längre... Tyvärr. 
  • MBert
    Shaun the sheep skrev 2011-04-12 15:03:08 följande:
    Hej allihop!

    Jag älskar att baka cupcakes, men något som stör mig är det här med att de blir så torra efter bara nån dag i kylen! Jag har läst att det har med smöret att göra, och att det inte blir så om man använder tillexempel matolja.
    Vad tror ni om att byta ut smöret mot olja i sitt favoritrecept?

    Jag har nämligen världens bästa recept på chokladmuffins, men ska man ha dem som cupcakes blir det tråkigt när de blir torra :/
    Du ska inte förvara dem i kylen. Allt bröd, även "kaffebröd" åldras betydligt snabbare i kylen och blir torrt snabbt!
    Förvara istället i skafferiet (eller allra helst i frysen).
Svar på tråden För oss som bakar