Inlägg från: alexs mamma |Visa alla inlägg
  • alexs mamma

För oss som bakar

Vad menar man med kalljäsa?

• alexs mamma
    tickelina skrev 2011-11-17 20:37:56 följande:

Mina första Macarons som jag gjort.  Har inte velat haka på trenden, men nu fall även jag dit ;)

www.mirabellcupcake.blogg.se vad tycks?! =)
    Hej!
    Vilka underbara bakverk du gör, jag blir så imponerad!!! Jag har just bakat mina första cupcakes och insåg att jag köpt hel fel tyll till min topping. Det blev inte alls tjusigt fastän jag lånade ett av dina recept på chokadtopping med cream cheese. Så jag har en liten fråga. Vilken tyll använde du till toppingen på den cupcaken du vann första pris för (minns inte vilken tävling det var). Jag tror jag beöver en riktigt stor tyll.. Jag läsr din blogg ofta och det hade varit jätte intressant om du hade lust att skriva ett "teknikinlägg" där du beskrivervilka tyllar du använder till vad och hur resultatet blir när man spritsar  med respektive verktyg.
    Fortsätt baka och glädj oss med dina fina bakverk
    //Maria
  • alexs mamma

Skulle rulla cakepops i vitchoklad här om dagen. Jag hade en vit choklad från vårt västra grannland från en stad som börjar på O....
    Chokladen var i knappform och till för att smältas. När chokladen var färdig satte jag ner tempen för att ägna mig åt att fixa till popsen lite märkte då att chokladen stelnat och värmde på för att få rätt konsistens. Men oj vad jag blev förvånad det gick inte chokladen blev bara fastare även med riktigt hög värme, vatenbad osv. Det gick inte alls att rulla fina bollad det blev klumpigt och ojämt... Vad gjorde jag för fel?? Kan man inte smälta på vit cholkad en andra gång? Kan det vara ngt med just det märket???
    Hjälp mig här jag vill INTE råka ut får detta igen!!

En sak till...Ni som bakar julgodis redan nu på tex grädde hur förvararn ni ert snask? Håller det sig fram till jul eller räknar ni med att det skal ätas upp under de kommande veckorna och gör nytt till själva julhelgen? Hur skall man tänka? vad kan frysas? jag vill inte stå med allt dagen för julafton så det skulle kännas skönt att vara ute i god tid...
    Tacksam för svar !

• alexs mamma

HEJ ALLA bakkunniga!

jag har köpt lite "smakaromer"  och undrar nu över dosering. Jag hade tänkt att baka citroncupcakes och smaksätta min smörkrämstopping med citronarom. Hur mycket skall man ha i en normal sats? Är dt droppar vi snackar om eller skall man ha i halva flaskan typ någon ml?

Behöver hjälp snarast skall baka i em.

Tack på förhand !

//Maria    

• alexs mamma

Hej både jag och sonen fyller år i slutet av feb. Jag har n,u efter att ha samlat mod i flera månader och genom att läsa och inspireras av massor med bloggar, bestämt mig för att baka min första tårta som skall vara lite mer kompliserad. Tänker mig att jag skall täcka den med sp. Jag har sett så många fina bårder ni klr era tårtor med längst ner på sidorna. Har leta men inte hittat någon som jag gillar. Dessutom skulle jag viöja ha fina neutrala bokstavsstansar att trycka ut tex med till tårtan.

Har du lust att tipas mig på bård och eller bokstavsstansar. Visa gärn en blid eller länka till din bogg och glöm inte tala om var du handlat.

Hoppas på många svar det skulle uppsattas massor om du vill ta dig tiden att hjälpa mig en här gången!!!

Tack på förhand!

Maria och Alex       

• alexs mamma
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-02-10 21:10:22 följande:
    Jag vet en sida som säljer attiraljer till tårtbak, har dock inte handlat där själv, men den heter www.kakburken.se Lycka till med tårtbaket! 
    Viggo där har jag tyvärr redan tittat utan att hitta något som skulla kunna passa.. tack för tipset ändå!
  • alexs mamma

Har massor med jordnötssmör hemma vad skall jag göra av det? gärna någon småkaka eller liknande

• alexs mamma
    EmeNo11 skrev 2012-04-20 00:36:53 följande:
    Är det någon som har bra tips på barnvänliga cupcakes? Har idetorka! Barnen är 1 1/2 och 3 år och de ska även passa oss vuxna

.

Jag brukar göra antingen en vaniljmuffins med någon frukt/bär i toppingen typ hallon eller blåbär eller så gör jag en bärfylld vaniljmuffin med vaniljtopping eller ett milt godisfluff kanske gelehallon, ahlgernsbilar och roligt strössel på.
  • alexs mamma
    Hanniz skrev 2012-04-20 16:15:25 följande:
    Jag efterlyser ett bra recept på chokladmousse, så sugen på det och tänkte göra det som efterrätt till imorgon kväll

Till 6 pers

3 dl vispgrädde

200g mörk choklad

2 dl hallon

Vispa grädden men inte för hårt

smält cholkaden

rör ner chokladen i grädden

ställ in i kylskåpet ca 1 timme

dekorera med en klick vispad grädde oc en klick hallon

enklet och jättegott

lycka till!!                          
  • alexs mamma

En fråga till er som bakar surdesbröd. Har köpt den färska surdegen från kronjäst. Udrar om det är någon som i tället för att jäsa den i rumsemp, povat receptet på burken fast kalljäst uder natten i kylskåp i stället. hade tänkt baka oh bjuda på färskt bröd i morgon förmiddag, men hinner inte både sätta degen och låta den jäsa 2 omgångar innan gräddning. Tänkte därför på om det skulle gå att jäsa över natte kallt och grädda lagom til frukost i morgon fm. Vad tror ni som bakar mkt bröd, unkar det?

Tacksam för svar snarast! 

• alexs mamma
    eliten skrev 2012-05-16 19:40:59 följande:
    Lillaskrutt: går jättebra att frysa, har en burk i frysen min sambo nallar ifrån varje dag :)

Alexis mamma: jag har kalljäst över natten med den surdegen, blev sådär tycker jag. Mest som vanligt bröd!

Tack för det snabba svaret, precis somjag misstänkte. Ska dock testa när jag har lite tid...
  • alexs mamma

Hade så tänkt mig att pröva att kalljäsa rundstycken över natten. Någon som har ett bra recept gärna på lite grövremjöl typ grovt rågmjöl eller liknande. 

Sitter du på ett gott recept dela gärna med dig!  

• alexs mamma
    eliten skrev 2012-05-21 19:07:04 följande:
    Jag har en hel del på min sida bullmorsan.se brukar alltid kalljäsa frukostbröd över natten!

Tusen tack där hittar jag säkert något användbart!!
  • alexs mamma

Smakråd någon!!...

Ska bjuda på tårta på jobbet på fredag. Har bakat botten idag smaksatt med lite vanilj och massor med citron. Tänkte ha lemoncurd i första lagret och i det andra en smarrig citronmousse. Tänkte täcka med en smörkräm på philadelfia ost och smaksatt med citron. Skippar marsipan/ sp... Nu börjar jag fundera på om et ska vara ett lager med någo typ av chokladfyllning också, typ chokladbollfyllning etc? Blir det konstig så? Eller ska jag gå på det jag tänkte först och göra en frisk sommar fräsh citrontårta helt enkelt??

Vad tror ni??    

• alexs mamma

Vi ska ha kalas för yngste sonen som fyller 4 nästa lördag. Han har önskat sig en lakristårta. Ingent bestämt motiv eller utseende bara viktigt att det är lakris. Jag har även planerat att baka en mastig hög chokladtårta fylld med rårörda hallon, geishafluff och vanlijkräm. täkt med chokladganache... Det blir en riktigt maffig tårta för chokladälskare. Därör skulle jag vilja att den andra tårtan går att ätas av alla som inte vill ha choklad dvs även vuxna och barn. En laktis tårta för mig känns lite barnslig i smaken tänker jag.... Jag vill därför be om tips på hur jag kan uppfylla min sons önska om en lakristårta och samtidigt göra den atraktiv för vuxna. Vad tror ni ge mig gärna förslag på hur du skulle löst det uppdraget

Tusen tack på förhand

//Maria  

• alexs mamma

Jag vill väldigt gärna ha era recept på lakrismousse och fluff....

• alexs mamma

jAG HAR använt stevia när jag tex gjort cheesecake på mandelmjölsbotten. Har då använt steviaströ från ica märker ingen eftersmak alls använder även steviaströ när vi gör tex glass i maskinen eller för att söta äppelmoset som jag kokar själv... funkar toppen!!!

• alexs mamma
    jajja skrev 2013-08-20 11:51:23 följande:
    Ska baka en bananer i pyjamas tårta, en beställning jag fått. Har även blivit erbjuden att eventuellt baka till en lokal marknad, blev väldigt smickrad och generad.
    www.frugnu.blogg.se

Fundera på vad som gäller när du säljer/ger bort på officiell plats. Finns det inte då regler för hur bakverken ska bakas, dvs i fristående kök osv... bara så du inte åker på något om hälsoinspektionen kommer, det är ju rätt vanligt på marknader etc där mycket mat mm säljs...
  • alexs mamma
    EmmeliesMamma skrev 2013-09-07 19:41:23 följande:
    Jag har fastnat i baka vitt bröd träsket. Vad finns det för andra supergoda bröd och baka, helst utaan frön och nötter då dottern inte gillar det

Tekakor är ju så gott!!
Svar på tråden För oss som bakar