Inlägg från: 8Viola2 |Visa alla inlägg
  • 8Viola2

För oss som bakar

Vilken trevlig tråd!

Får man sticka in med en fråga?

Är det någon som kan tipsa mig hur man lyckas med att baka kakor med kaksprits?
    Ska degen vara av en viss konsistens?
    Trodde verkligen det skulle vara enkelt men där gick jag på en nit.

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • 8Viola2
    Jungblom skrev 2011-11-07 10:02:00 följande:
    Jag har bakat spritskakor för ganska länge sedan, men det gick inte med vanlig spritspåse utan man fick använda en sådan sprits helt hårdplats. Efter några försök blev de faktiskt bra.
    Sonrisa skrev 2011-11-06 21:40:39 följande:
    Tyvärr har jag inget svar, men precis samma fråga! Jag försökte med en deg som skulle vara till spritskakor, i princip bara smör, socker och vetemjöl, men den var alldeles för hård så det fungerade inte alls...

Sen tänker jag, om det är för mycket smör i degen så smälter de väl ändå bara ut i ugnen, som kolakakor, så jag förstår inte hur de ska kunna hålla formen...
    Tack snälla tjejer för svar!

Kakorna höll visserligen ihop men trodde som sagt det skulle vara lättare att spritsa.
    Har en sådan sprits i hårdplats och försökte mig på att göra hjärtformade kakor med den.
    Kanske kan det vara lättare med en annan form?
    Något jag inte gjorde som kanske gör degen enklare att spritsa är att vispa den med elvispen.
    Den blir tydligen luftig då och kanske blir det enklare.
    Får testa helt enkelt.

Man blir otroligt sugen på att baka när man ser alla er godsaker.
  • 8Viola2
    Jättemagnetisk färgglad mammut skrev 2011-11-09 08:27:01 följande:
    Jag ska baka 5 tårtor till en fest som jag ska ha om ca 1,5 månad. Är det någon som vet ungefär hur mycket mmf det behövs för att täcka dessa 5 tårtor? 1 kg? 2 kg? 

Jag hade tänkt att fylla tårtorna med after eight-fluff och päron-mousse. Fluff har jag gjort förut och det är ju superenkelt och gott, men har inte hittat något bra recept på päron-mousse. Någon som kan hjälpa mig med ett bra recept? Jag har tänkt beställa essens från Borgeby kryddgård.

Hur mycket kan man förbereda? Jag har läst mig till att man kan baka tårtbottnarna, dela och sen frysa in. Kan man förbereda något mer? 
    Tänkte hjälpa till med en päronmousse jag testat och gjort efter ett recept på FL.

Päronmousse

av: JFL

(2007-07-05)

Päronmousse
    ca 500 g konserverade päron
    3dl grädde
    3 msk socker
    1,5 tsk vaniljsocker
    2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt blad till för det blev liiite löst)
    Päronessens
    Grön färg

Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Mixa päronen till en slät gegga. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av pärongeggan. Tillsätt några droppar (jag hade kanske 9-10 droppar) essens i den kalla pärongeggan och häll sedan tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. Blir ganska söt, man kan säkert minska en del på sockret och/eller vaniljsockret om man inte vill ha den fullt så söt.

/Solaika
  • 8Viola2
    Jättemagnetisk färgglad mammut skrev 2011-11-09 12:34:41 följande:
    Tack, det receptet lät enkelt och gott Glad

Måste man låta moussen svalna och stelna i kylskåp innan man kan lägga den i tårtan? Jag antar att receptet räcker till en tårta.
    Ja receptet räcker till en tårta
    Nu är det ett tag sedan jag gjorde moussen men vill minnas att jag lät den svalna innan jag monterade tårtan.
  • 8Viola2
    Renesme skrev 2011-11-10 17:33:23 följande:
    Någon som har ett bra recept till botten på schwarzwaldtårta, hur det nu stavas...
    Det är en vanlig tårta så skulle tro att den finns med i de flesta kokböckerna?
  • 8Viola2

Eftersom dottern varit jättesjuk hela helgen blev det bara enkla kokostoppar idag.
    Inte för att det var fars dag direkt utan för att jag ville ha något till kaffet...haha Kaffe

• 8Viola2
    Hoppandes skrev 2011-11-16 03:41:47 följande:
    Hejsan, en liten fråga.
    Jag bor utomlands och har inte tillgång till sirap, men skulle väldigt gärna vilja göra knäck och baka pepparkakor till Julen.
    Är det någon som vet vad jag skulle kunna använda istället?

Jag har läst att honung går bra, men vill inte ha honungssmak på knäcken och pepparkakorna. Skulle det kunna fungera med lönnsirap? 
    Knäck gjort på lönnsirap funkar bra. Smakar mkt gott!

Hittade detta receptet på nätet:

Torekov Hotells knäck på lönnsirap

Ingredienser
    2 dl lönnsirap
    1 ½ dl rårörsocker
    2 dl grädde
    1 dl sötmandel

Gör så här
    Koka sirap, socker och grädde i en tjockbottnad kastrull tills massan blir seg. Det tar ungefär en timme.

Knäcken är klar när några droppar stelnar genast om de hälls i kallt vatten. Då är det även dags att tillsätta den hackade mandeln.

Placera knäckformarna på en bricka och fyll dem genast med knäckmassan. Klart.
  • 8Viola2
    6barnsmamman skrev 2011-11-16 15:15:36 följande:
    Tack för tipsen på topping till muffinsen!!! Kom på en annan sak, stora sonen fyller 18 nästa vecka o han gillar tårta.... Tänkte nog göra nått åt prinsess-tårte hållet, tips på bra fyllningar?
    Vaniljkräm+dumlefluff?
  • 8Viola2
    Mamasnest skrev 2011-11-19 13:43:07 följande:

Dagens bak blev pepparkakor med polkagriskross:

En favorit redan, de kommer jag nog att göra varje år!

Intressant kombination, vill jag också testa
  • 8Viola2

Vilka vackra bilder ni tar av er bakverk.
    Visst fotar jag mina tårtor men inte blir det så fint som era.

Svar på tråden För oss som bakar