Inlägg från: linnis83 |Visa alla inlägg
  • linnis83

För oss som bakar

Hoppas på att det finns någon tårtbottenexpert här inne! = )

Jag lyckas numera ALDRIG med mina bottnar. De ser så höga och fina ut i ugnen, men när de kommer ut så sjunker de ihop i mitten och överkanten börjar luta inåt...
    Har precis tagit en "lika delar"-botten ur ugnen och den blev faktiskt ganska plan upptill, men istället är kanterna typ timglasformade, alltså går in på mitten ungefär...

Någon som har nån aning om vad jag gör för fel? Får ett sammanbrott snart ju... = (

• linnis83

Har precis fått en Kitchen Aid och nu vispade jag 5 minuter i den. Smeten var vit och väldigt fluffig.
    Stickan var torr när jag tog ut den, fick vara i ugnen i 45 min (5 ägg).

• linnis83

Har varit lite dålig på rumstempererade ägg, men nu har dom stått framme ett par timmar så det kanske hjälper...

• linnis83

Precis det där receptet har jag använt. Idag var första gången jag testade lika delar, mätte ändå med dl-mått och det blev nästan exakt som ditt recept ändå. Provade att ta bara 1,5 tsk bakpulver, läste nånstans att dom sjunker ihop mindre då.

Det konstiga är att jag har gjort bra bottnar i min ugn och i samma form tidigare, men senaste 3 tillfällena så har det bara inte funkat! Fattar inte vad som är annorlunda. Har tidigare utgått från receptet på potatismjölpaketet och det har alltid funkat bra... Detta recept är ju i princip samma fast lite större mängd bara.

• linnis83

Jag brukar nog oftast fiska upp mjölet, fast vet att man egentligen inte ska göra så.... = ) Kan det vara så enkelt tro, att det är för mycket mjöl?

Det verkar vara väldigt skilda åsikter, inte bara här, om hur länge man ska vispa. Fast vispar ju bara ägg och socker, inte när jag har tillsatt mjölet... Hur vet man egentligen om man har vispat för länge?
    Får oftast en marängaktig yta på bottnen, tänker att det kan vara ett tecken på att man har vispat för länge....

• linnis83

Eleonor01: Nu har jag gjort botten precis enligt ditt recept, hällde upp mjölet, vispade i 10 minuter och siktade och vände ner mjölblandningen i äggsmeten, men får samma resultat... Ytan blev dessutom väldigt hård, svår att ta sig igenom med stickan. Sjönk ihop i mitten och är dessutom lägre på ena sidan... *suck* Nu ger jag upp!

• linnis83

Ja, jag ska prova göra i mammas ugn tror jag. Men nu har jag gjort 5 st i veckan så måste göra en paus tror jag. = ) Ska använda dom idag, så jag pusslar ihop bitar från dom bottnar jag har den här gången. Men det är så sjukt irriterande!

Ang. ytan så var det inte det att den blev bränd, utan det blev som ett marängskal på den. Gissar att det beror på vispningen, blir ju nästan som en marängsmet när man vispar länge.

• linnis83

Frau Farbissina: Ica-receptet är det som står på potatismjölspaketet, det har jag alltid använt förut med bra resultat, men nu funkar det inte längre... Nästa försök blir det back to basics, bara vispa med elvisp och så testa i nån annan ugn. Misstänker att det är där felet ligger, eftersom det har gått bra förut. Tack för tipsen! = )

• linnis83
    Frau Farbissina skrev 2013-09-15 20:18:28 följande:
    Fick du ordning på tårtbotten?
    Inte gjort nåt fler försök. Plockade ihop delar fråna mina misslyckade alster och tårtorna blev uppätna igår. = )
    Nästa gång ska jag prova ditt recept i en annan ugn, men ska göra en paus först. = )
  • linnis83
    Frau Farbissina skrev 2013-09-16 21:07:45 följande:
    Vad skulle du baka för tårta? Glad
    Jag och en kompis hade gemensam 30-årsfest i lördags. = ) Gjorde en med hallonmousse och lakritsmousse och i den andra var det hallonmousse och dumlefluff. Täckte med SP.
  • linnis83
    Maria07 skrev 2013-10-04 21:41:26 följande:
    Behöver lite tips.
    Jag har tänkt göra en regnbågstårta men vill inte ha smörkräm som vit fyllning. Någon som har ett annat förslag...vill inte att det ska bli för mastigt  (gillar inte citrussmaker). 
    Kommer dekorera med grädde och bär. 
    Vit chokladganache?

Värm 100g hackad vit choklad med 3 dl grädde, utan att det kokar. Ställ i kylen över natten och vispa sen med elvisp.
  • linnis83

Någon som har bra tips på vad man kan ha för fyllning i en jultårta med pepparkaksbotten? Förra året gjorde jag en med lingonmousse och vit chokladganache som blev jättegod, men det är ju roligt att förnya sig. = )

• linnis83
    Eleonor01 skrev 2013-11-26 09:46:09 följande:
    Linnis

Skulle gärna vilja ha receptet på pepparkaksbottnen :) ska också göra en jultårta å ge till dagis tänkte jag :)
    Jag gjorde bara en vanlig botten med pepparkakskrydda i, väldigt enkelt. = ) Minns inte nu hur mycket jag hade i av kryddan, men ett par teskedar kanske.
  • linnis83
    Jungblom skrev 2013-11-26 10:15:23 följande:

Åh, jag kom på en till apelsinmousse
    Mandel är jag inte jätteförtjust i, men apelsinmousse var en bra idé! Vad skulle du ha tillsammans med den?
  • linnis83
    Eleonor01 skrev 2013-11-27 06:12:12 följande:
    Jungblom linnis

Apelsin va smart :) vad mer? Har riktigt dålig fantasi.... :/

En riktigt dum fråga kanske.... Pepparkakskryddor? Hittar jag det bland vanliga kryddor? Har alltid bakat från grunden...
    Japp, pepparkakskryddor finns att köpa i påse i vanliga kryddhyllan, tror mina brukar vara från Santa Maria. Går ju självklart att blanda egna oxå, finns recept på nätet.
  • linnis83
    Eleonor01 skrev 2013-12-27 07:20:32 följande:
    God fortsättning på er alla! :)

Har precis lagt ihop en tårta till vårt sista julfirande. Tre likabottnar smaksatta m pepparkakskryddor clementin Curd å reisen fluff. Jag ska täcka den m marsipan. Vad skulle ni spacklat den med????
    Burkar alltid spackla med vanlig grädde. Vet ju att det inte är det optimala alla gånger, men jag brukar täcka med SP och då funkar det ganska bra.
    Har nåt minne av att jag penslade marsipan med olja nån gång innan jag täckte, är ju lite krångligt men om man inte vill lägga på nån mer smak är det ju ett alternativ. Annars smörkräm?
  • linnis83
    Eleonor01 skrev 2013-12-27 13:16:14 följande:
    Vit choklad tror jag gör det hela väldigt söt. Är dessutom inget fan av det

Grädde funkar om fodrad, det känner jag till. Smörkräm har jag funderat på men vilken smaksättning? Tårtan är väldigt söt i sig ju...
    Har ingen erfarenhet alls av smörkräm... Men nån slags citrus, kanske lime?
  • linnis83
    adiscobloodbath skrev 2014-11-04 13:10:23 följande:

Tänkte göra en hallon-lakrits-tårta till ungens födelsedag. Kan man göra lakritsmousse smaksatt med lakritspulver? Hallonlagret tänkte jag göra med bara hallonsylt blandat med vispad grädde, nån slags fuskmousse jag brukar göra ;) Hittade ett recept på lakritsmousse där man använder gelegodis men ska bjuda vegetarianer och tror inte dom äter det.

Jag brukar göra en vit chokladganache som jag smaksätter med lakritspulver, det brukar bli jättegott!
Svar på tråden För oss som bakar