För oss som bakar
Älska tråden!
Älska tråden!
Vad har ni för tips på kalastårta till ett åring? Han ska själv inte äta tårtan men vad ska gästerna mumsa på? vita bottnar med ahlgrens bilar fluff och glasscreme? Eller samma fyllning med chokladbottnar? Har iaf bestämt att jag bara ska ha grädde och dekorera den runt om så tips på bra fyllning och botten?
Det är andra barn som kommer äta, bara inte just mitt barn :) nu ska inte jag heller äta men eftersom jag inte är jätteförtjust i "tillagade" bär så vad för bär passar? Kanske mangomousse eller passioncurd?
Min son fyller snart ett år. Tänkte bara tårta med glasscreme och ahlgrens bilar fluff. Vad tror ni? Det är inte massor med barn som kommet, borde jag byta ut fluffet mot typ mangomousse?
Spiralkakorna var ju huuuur fina som helst. Recept tack!!!!? :)
Bullmorsan! Bakade dina godiskakor idag och dina sprialkakor men de sparar vi till min sons ett årsdag om två veckor :)
Vem som än kommit på receptet på spiralkakorna så gjorde jag dom igår men tog citronessens istället för smultron och tog grön färg i en sats och röd i en sats, blir prima det till sorkens ett årskalas om två veckor, TACK vem av er det må vara :)
Till min sons kalas har jag bakat i förväg och fryst bl.a. ljusa kärleksmums med färgglatt strössel, spiralkakor då, non stop cookies och ska göra dagen innan chokladbollar eller cakepops! Tårtorna kommer vara glasscreme i och någon mousse som jag inte kommit på än, TIPS MOTTAGES! Och så ska dom se väldigt barnvänliga ut med färger och godis :)
Pecannötpaj eller cheesecake! Kanongott! Eller en chocolate dubble fudge, den bör du dessutom göra nån dag innan så den blir riktigt god och där snackar vi sötma :)
God kväll alla baksugna!
Nu har jag skrivit ner recepten till er.
Detta är en tårta från ”Choklad” (Natur & Kultur) av Elisabeth Johansson men som jag sen trixade lite med själv och utökade till en DOUBLE :) Det ser ju så got ut i amerikanska filmer när de äter sån chokladtårta!
Chocolate double fudge:
Detta är en vanlig mörk tårtbotten.
150 gram smör 2 st ägg 2,5 dl strösocker 1 tsk vaniljsocker 1 msk kaffe, kallt 1,5 dl vetemjöl 0,5 dl kakao 1 tsk bakpulver Gör så här: 1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker RIKTIGT PÖSIGT. Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kakan svalna i formen. Dela sen kakan på mitten OM DU VILL HA DOUBLE.
Chocolatefudge: (För double fudge bör du göra en större sats)
1,5 dl vispgrädde 1,5 dl strösocker 2 msk ljus sirap 100 gram mörk choklad, (gärna 70 proc kakaohalt 75 gram smör, rumstempererat
* Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.
Montering:
Lägg upp kakan på ett serveringsfat. För double kaka brer du ut lite mindre än hälften och lägger sedan på den andra delen av kakan. Bre ut resten av fudgen över kakan och låt stelna i kylen. Tårtan klarar att stå i kylen iaf i tre-fyra dagar utan problem! Serveras allra helst med vispad grädde!
Choklad- och pecantpaj (Recept helt i original från mitt allra bästa ställe på jorden, Hummingbird Bakery i London)
Pajdeg:
100 g osaltat, rumsvarmt smör
3 1/2 dl mjöl, plus lite extra att pudra med
3/4 dl strösocker
1 ägg
Fyllning:
100 g osaltat, rumsvarmt smör
2 3/4 dl farinsocker
3/4 dl ljus sirap
3 ägg
260 g pekan (eller valnötter), grovhackade, plus minst 16 halvor att dekorera med
85 g mörka chokladknappar eller hackad choklad (minst 70% kakao)
En pajform med löstagbar kant, 23 cm.
Gör så här:
1. Vispa smöret och mjölet på låg hastighet tills blandningen är smulig. Tillsätt sedan sockret och ägget och vispa försiktigt tills allt är inarbetat. (Du kan också använda händerna men helst elvisp eller ännu hellre matberedare med visp)
2. Tippa ut blandningen på en mjölad arbetsyta och knåda tills degen håller ihop. Vira in degen i plastfolie och låt vila i kylen mint 20 min.
3. Kavla ut degen på ett lätt mjölat bord så den blir 5 millimeter tjock och tillräckligt stor för att täcka pajformen. (Kan självklart tryckas ut direkt i formen också men detta är från originalreceptet)
4. Lägg degen i formen och tryck försiktigt mot botten och kanterna. Jämna till kanterna med en vass kniv och nagga degen i botten. Låt pajskalet vila ytterligare 20 min i kyl.
5. Värm under tiden ugnen till 150 grader och lägg in ett bakplåtspapper så det blir varmt.
6. Täck det kylda pajskalet med ett annat bakplåtspapper och fyll på med torkade bönor eller ärtor. Grädda pajskalet i 10 min och ta sedan bort bakplåtspappret och bönorna/ärtorna och grädda ytterligare 10 min. Låt pajskalet svalna medan du gör fyllningen.
7. Smält smöret, farinsockret och sirapen i en kastrull på svag värme och låt sedan svalna. Vispa upp äggen i en skål och tillsätt sedan smörblandningen. Vispa tills allt är blandat.
8. Strö de hackade nötterna och chokladen över pajskalet, häll på fyllningen och dekorera med nöthalvorna.
9. Sätt försiktigt pajen på det varma bakplåtspappret (detta gör att pajen blir mer jämngräddad i mitten) Grädda pajen i ca 30 min och sänk sedan med 10 grader och grädda ytterligare 20 min. När pajen är klar ska fyllningen ha stelnat och bara vara ytterst lös/mjuk i mitten.
10. Serveras absolut helst med vispad grädde!
Klarar av att stå iaf två dagar i kyl, kan värmas på lite vid servering.
GRYMT GODA BÅDA TVÅ! Och glöm inte att man kan mixtra och variera recepten som man vill :)