Inlägg från: Bambusa |Visa alla inlägg
  • Bambusa

För oss som bakar

idag har ja gjort dumlekakor, så goda..  börjar baka tills ja fyller år nästa månad, kommer gå en intensivutbildning på 2v tom dan innan ja fyller,så lär börja fylla frysen nu när ja har tid, dock lite dåligt med ork,är gravid i v10 och har nog aldrig varit så trött.. men har ju en snart 5åring som knappt sover med..

• Bambusa

jag funderar på nån blåbärsfyllning i en tårta med chokladfluff, tips? frysta blåbär, smakar dom nånting? är de lika farligt som frysta hallon??   ska gärna vara en fyllning som går snabbt att göra, ja går intensivutbildning på körskolan och ska ha kalas i helgen..  ja, åsså är ja gravid med massa foglossning och irreterande blödningar så fort ja överanstränger mig.. Skrikandes  men sätter sambon på lyft och städtjänst så klarar ja mig nog..

• Bambusa

de är både laktos OCH mjölkprotein i smör... min dotter är allergisk.. men de går att göra smörkräm på MJÖLKFRITT MARGARIN, annars kan man använda kokmarsan på havremjölk... gogreens "grädde" är helt okej med vaniljsocker i ist för vanlig vispgrädde..

• Bambusa

vi försöker ju bara hjälpa till, många som har dålig koll på allergier och försöker fixa nå, men som iaf inte funkar.. vet hur många gånger min dotter blivit erbjuden laktosfritt, när ja talat om att hon inte tål nått med mjölk, då glömmer dom bort att de är bakat på smör, är ost i eller vad som helst.. så vi tar med fika till henne om vi ska till såna som inte förstår/har lust att baka mjölkfritt.. 

• Bambusa

jag gillar inte smörkräm så kan tyvär inte hjälpa till där... men många andra gör ju de :)

• Bambusa
    FruKarlsson3 skrev 2013-11-26 09:04:39 följande:
    Tänkte fråga alla er som bakar :). Tänkte försöka mig på att göra dotterns doptårtor och skulle vilja göra egentligen så likt en princesstårta som möjligt fast med sugarpaste istället för marsipan på eftersom vi har nötallergiker i familjen??

i vissa man köper är de mest bara grädde -vidrigt enligt mig.. vissa har hallonsylt på ett lager, men man kan ha bara vanilj och grädde med.. smaksak..  ja har alltid ett tunt lager sylt, sen glasskräm (hälften grädde och hälften vaniljkräm) på och andra lagret bara glasskräm.. brukar spackla hela tårtan med antingen bara grädde eller glasskräm..
    jag brukar alltid köpa för mkt sugerpaste/marsipan, men hellre de än för lite.. finns säkert nån som är bra på att räkna ut hur mkt de går åt, fanns nån sida förr man kunde räkna ut, men de beror ju på höjden på tårtan med, och hur tjockt man kavlar..
  • Bambusa
    Lillaskrutt skrev 2013-11-26 21:22:54 följande:
    Är det sylt i så vill jg minnas att den då heter operatårta. Utan sylt-prinsesstårta.... I recept jag läst så "ska" man blanda grädde och marsansås fifty fifty! Har dock aldrig gjort en riktig prinsesstårta själv, bara läst recept....

jo, de ska vara så, men de har ändrats lite, tex nån liten fryst som heter prinsess är de sylt i.. och tror de är citygross eller icamaxi som gör nån som smakar bara grädde Obestämd  ja är sån som skrapar bort nästan all grädde.. hehe, men är de hälften vanilj i gillar ja de, men inte huur mkt som hellst.. men de är ju fint med höga tårtor med massa fyllning, och man kan ju skrapa bort, hellre de än nå torrt som knappt har fyllning såklart..

om en månad ska jag göra helt mjölkfria tårtor, dottern är allergisk mot både mjölk och soja, så hela släkten får äta henens tårta eftersom hon fyller år.. då blir de nog en prinsess med..
  • Bambusa

idag har jag och min 5åring bakat pepparkakor, och jag gjorde degen igår, vare sig ja vill elelr inte måste ja då hon är mjölk och soja allergiker.. men den är godare än köpt med.. och de blir garanterat billigare!

• Bambusa

hur länge kan man ha hemgjord pepparkaksdeg i kylen?? vart sjuk idag så de blev inge mer bak, har 3/4 kvar då vi bara baka lite på lucia..

• Bambusa
    Miss P skrev 2013-12-15 19:18:26 följande:
    Det ska visst hålla sig ett par veckor iallafall så du kan lugnt spara den till jul. 

okej, tackar, ja har den i en godisburk med lock... inte så kul å baka när man mår illa och bara vill sova..
  • Bambusa

mår illa ab graviditeten mestadels skulle ja tro, för de har kommit och gått.. äter ja för sällan mår ja illa.. sen vart dottern kanonförkyld, då vill ja inte ha med henne å baka Obestämd men nu börjar de ge sig..

• Bambusa

idag bjöds de på helt mjölk och soja fri tårta på dotterns 5årskalas..   bakade chokladbottnar, gjorde chokladmosse på mjölkfri choklad, mosade banan och blandade med nötkräm på burk -som är mjölkfri :D  spritsade sidorna med gogreens havregrädde med vaniljsocker i.. och sen var de ett krav att täcka med godis.. ja, gelehallon hittade vi mjölkfria på påse (plockgodis blir de spår av mjölk på och de funkar inte..)  och sen julskum i mitten, ena en stor nisse som dottern ville ha, och är man födelsedagsbarnet får man ju saken i mitten om man frågar.. :D..  

talade inte om att den va mjölkfri, och alla vart possetivt överaskade, en sa att grädden va lite annorlunda bara, och vart väldigt förvånad över att de va havregrädde..  

sen va allt annat fika med mjölkfritt, men de är dom vana vid nu.. dottern va väldigt nöjd med att få lika tårta som alla andra ist för en bakelse och att alla andra äter mjölktårta.. nu var de ett barn till som är känslig mot mjölk som inte är uppvärmd, och en mamma som är allergisk mot laktos, så de va ju passande.. laktosfri mjölk till kaffet med..   och som vanligt var kalaset på raggarklubben.. bara ett år då hon vart sjuk som vi haft kalaset hemma..

• Bambusa
    Eleonor01 skrev 2014-03-04 12:01:17 följande:
    Hej
    Söker mjölkfri choklad. Finns det????

om spår av soja funkar så finns plamil på typ ica maxi och citygross..
  • Bambusa

nån som har recept på en god vaniljkräm utan mjölk och soja?? tex havre ris eller mandelmjölk ist ???

• Bambusa

bakade lite vanliga kolakakor ikväll när gravid-suget slog till.. dock mjölkfria då dottern är allergisk, men de känns ingen skillnad... 

• Bambusa

Har en mazarintårta i ugnen.. gjorde efter hela kändis sverige bakar-receptet.. hoppas den blir bra.. ska sen lördag eller söndag göra en budapestrulle med jordgubbar..

• Bambusa

De beror ju även på höjden.. men de bode räcka bra.. jag skulle tagit vanilj jordgubb! Panduros är bättre än den som heter karamelfärg, de kallas väl den lösa/rinnande i små flaskor på affärn tror ja.. jah brukar dock köps färdigfärgsd sp/marsipan för jag är lat...haha..

• Bambusa

Nån som brukar baka glutenfritt??? Dottern som redan inte tål mjölk och soja har nu fått diagnos celiaki (gluten intolerans) och jag kan noll om de.. hittat en kartong med danskt lchf bröd-mix som är fritt från mjölk,soja och gluten.. inhandlat havremjöl och mandelmjöl -dom glutenfria havregrynen var slut.. riktigt svårt blev de plötsligt..

• Bambusa

Okej, får dock inte tag i nån choklad hon tål.. (mjölk soja och gluten) gjorde en drömrulle med mjölkfritt margarin i smörkrämen.. har snar dop för lillebror och ska fördöka ha så mkt som möjligt mjölk soja och glutenfritt.. tänkt på kokostoppar, chokladbollar, kanske en rulltårta.. sen blir de nog uppdelat på bullar och tårta...

Har mandelmjöl och havremjöl hemma som jsg skulle vilja prova men vet inte vad man kan tänkas göra då...

fluu skrev 2014-06-30 17:57:33 följande:

Min favvo chokladkaka innehåller inget mjöl alls och så använder jag mörk allergichoklad:

frumaela.familieprat.no/2013/06/sjokoladekake-med-fire-ingredienser/

Svar på tråden För oss som bakar