• Runguska

Vad heter kakan?

Jag blev så sugen på att baka "kakor" jag gjort tidigare men helt tappat namnet på. Det är typ mazarin-botten och sedan vaniljsmakande krämaktig mitten. Minns inte om man hade något på toppen eller inte. Jag gjorde de för ganska så länge sedan och tror att det var äggula, socker och någon sorts vanilj i mitten.

Någon som kommer på vad jag menar och kanske rent av har ett bra recept. (Plus i kanten om det är mjölkfritt förresten)

• Svar på tråden Vad heter kakan?
  • Runguska
    Msblue skrev 2010-02-10 20:15:28 följande:
    Katalaner? Smördegsform, vaniljkräm, mazarinmassa.
    Låter bekant, ska kolla upp dessa - tack!
  • SunnyDay

Detta hjälper dig förmodligen inte, men min mamma har ett recept på kakor som kallas millitonformar och som likar det du beskriver. Googlade dock detta namn utan någon träff så de heter säkert någonting annat egentligen. Det är typ mördeg man trycker ut i en form och däri klickas en smet med bla. ägg precis som du skriver...

• Runguska
    SunnyDay skrev 2010-02-10 22:51:01 följande:
    Detta hjälper dig förmodligen inte, men min mamma har ett recept på kakor som kallas millitonformar och som likar det du beskriver. Googlade dock detta namn utan någon träff så de heter säkert någonting annat egentligen. Det är typ mördeg man trycker ut i en form och däri klickas en smet med bla. ägg precis som du skriver...
    Okej, ofta har man ju lokala eller rent av egna namn på bakverk också så det kan ju vara så.

Jag har fudnerat på att göra typ mazarindeg imorgon och pressa ut i formar, grädda dessa och sedan fylla med någon vaniljkräm helt enkelt. Lite frukt på toppen, kiwi och mandarinklyftor samt ev. lite grädde kunde kanske fungera. Vill dock minnas att vanljkrämen jag gjorde inte var sådan på paket utan något med ägg. Haha, borde skrivit upp receptet då jag gjorde det förra gången. (Gissar dock att jag hittat det i sju sortes kakor så där har ni min nattläsning idag)

• Runguska
    SunnyDay skrev 2010-02-10 22:58:33 följande:
    Aha! Nu kom jag ett steg längre i mitt detektivarbete... Det stavas visst MIRLITON, hittar inget recept men kakan är beskriven i en artikel som "mirliton (mördegsbakelse à la mazarin fast med äggkräm)" sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/dygnetrunt/ar... Godnatt =D
    Tack så mycket, det får nog bli lite exprimenterande här hemma!
Svar på tråden Vad heter kakan?