Inlägg från: Hemflyttad |Visa alla inlägg
  • Hemflyttad

Carlanderskatöserna del 19

Skickar en snabb kram till alla som ruvar. Hoppas att det blir plus på tråden riktigt snart! Vet hur jobbigt det känns med tidiga minus och alla slags småblödningar, men det kan ändå bli plus i slutändan!!!

4xIVF, 1xFET = 1 utomkveds. IVF nr 5 i november 2011
  • Hemflyttad

Förresten, när jag bodde i England gjorde jag lite immuntester (rätt vanligt där) och rekommenderades utöver prednisolon och blodförtunnande som jag redan använder även Intralipid, som är en vanlig fettemulsion som man får via dropp. Det har använts i mängder av år för näringstillförsel för t.ex. folk som har problem att äta själva, alltså inga konstigheter alls, och har på senare år även visat sig ge bra resultat för folk som har haft många missfall/misslyckade IVF-försök och förhöjda immunvärden. Man tar det ca 10 dagar före ET och om man blir gravid några gånger till. Finns massvis av information på nätet på engelska.

Själva emulsionen kostar nästan ingenting och jag kan få det på recept från England. Men jag kan ju inte ge det till mig själv och det blir krångligt att åka till England mitt i ett IVF-försök. Inte en chans att CA kommer att hjälpa mig med det (fast jag tänker ta upp det ändå ...) så nu kommer min fråga:

Ni som är läkare/sjuksköterskor (visst finns det ett par på tråden?) - om jag känner någon som är sjuksköterska, tror ni att den personen skulle vilja ge mig detta droppet? Eller skulle det kännas fel/vara för stort ansvar/bryta mot några regler trots att det är ett helt ofarligt medel utan biverkningar?

• Hemflyttad

Vad tråkigt Olivia! Jag lider med er. Kramar.

• Hemflyttad

Sötisa - å vad tråkigt, trodde verkligen att det skulle funka för dig den här gången när det hade gått så bra hittills.

Loppan - tack för ditt svar! Då vet jag hur det ligger till. Jag har funderat och ska försöka ta en tur till London i början av nästa försök för att få dropp + recept på fler. Vi har läkare i familjen, som visserligen inte vet om vårt "lilla problem" men det kanske är dags att berätta. Annars finns det nog alltid någon sjuksköterska i bekantskapskretsen som behöver lite extra fickpengar. Känner i alla fall att jag vill försöka så att jag inte ångrar mig om det skulle bli minus igen. Hur är allt med dig?

Love is - man ska nog sluta alla mediciner på td vid minus. Vissa får inte mens förrän de slutar med progesteronet, kanske kan det variera från gång till gång också. Fy att det inte blev något den här gången. Men låter härligt med bröllop och bröllopsresa!

Jaha, nu får vi hoppas på er, Vädur och Majsanna! Vilka är det mer som håller på? Mmiaa, har ni gett upp också?

Snacka om att vi drar ner statistiken för CA ...!

• Hemflyttad

Men det låter ju rätt bra, Mmiaa! Ska du inte testa förrän td nu då? Håller tummarna!

• Hemflyttad

Mmiaa och Vädur - Gråter Fy sjutton, vad tråkigt.

Vädur - kan inte direkt komma med några råd, det finns ju inget rätt eller fel. Man känner nog själv när det är dags att ge upp, om man kan tänka sig äggdonation, prova en annan klinik, hur man har det ekonomiskt, om man orkar fysiskt och psykiskt osv. Ett samtal med någon av läkarna på CA kan kanske hjälpa.

Mmiaa - jag har två blastisar i frysen, en från varje omgång som jag redan har gjort av mitt trepack. Jag ska göra ett nytt helt försök i november och sparar eskimåerna till senare. Då får jag visserligen betala för FET separat, men det känns bättre på något vis. Dels för att jag inte direkt blir yngre, jag tror att jag är äldst på tråden just nu, så det känns som att det är lika bra att köra på. Eskimåerna blir ju inte äldre. Om jag var du skulle jag nog göra ett nytt färskförsök och hoppas på fler till frysen.

Inte ett enda plus här sedan vi började igen förra sommaren. Vad är det som pågår?

Majsanna, vi räknar med dig nu. Det låter ju väldigt positivt och om det är någon som förtjänar ett plus nu så måste det väl ändå vara du. Kram.

Strawberry - när man är van vid att det inte blir något och har väntat länge är det nog inte så konstigt att man nästan förväntar sig att något ska gå fel. Men det verkar ju som att allt går bra. Grattis!

Kram till alla!

• Hemflyttad

Sötisa - som jag har nämnt tidigare på tråden så är jag ganska insatt i det här med immunologi och fertilitet. Det blir allt större i England och jag har gjort många tester. Men det blir snabbt väldigt dyrt och jag funderar också på hur jag ska gå vidare nu. Jag ska prata med Torbjörn om det lite grann när vi ses, så jag kan berätta vad han sa.

Har du provat prednisolon/trombyl/heparin eller liknande blodförtunnande? Det ges som standard på många av de mer avancerade klinikerna i England utan att man gör tester först. Jag har tagit det sedan försök två, fast det har ju inte hjälpt mig direkt. Men det borde du kunna få nu här också.

Man blir lätt lite knäpp när man gör för mycket research på Google. Det finns så många tester man kan göra och dyra behandlingar för det ena och det andra. Jag har ju "bara" haft 4 misslyckade försök, så det kan ju vara otur. Det beror ju lite på hur man är som person, jag vill veta varför det inte fungerar och har svårt att lita på att kliniken vet bäst.

Det är väl som med allt annat - akupunktur, tillskott, om man ska ligga ner efter ET osv - man måste göra det som känns rätt för en själv så att man kan se tillbaka och inte ångra sig. Det är i alla fall vad jag tror.

• Hemflyttad

Vädur - jag skulle också kunna tänka mig ÄD, fast än så länge verkar mina ägg OK.

Det är nog inte fel att titta närmare på det i god tid, och ställa sig i kö. Om man nu skulle få till det med egna ägg eller ångrar sig av någon anledning kan man ju bara hoppa av kön.

Hur funkar det om man gör ÄD utomlands, kan man få medicinen betald i Sverige ändå?

Ser fram emot den dagen då man kan sluta tänka på allt det här och lägga tid, energi och pengar på annat.

Usch, nu behöver vi verkligen muntras upp på tråden ...

• Hemflyttad

Sötisa - nej, inte ivig utan Intralipid, som är mycket billigare och ingen blodprodukt. Det börjar komma mer och mer i England och USA. Jag gjorde tester på Fertility & Gynaecology Academy i London, där kan man göra tester och få immunbehandling även om man gör IVF någon annanstans. Men om man ska göra alla de tester som de erbjuder så går det på flera tusen pund (har själv bara gjort vissa). Om man behöver behandling sedan så blir det ännu mer, och så måste man åka utomlands.

Den här FAQ-tråden är mycket bra, men innan någon tittar där vill jag varna för att det lätt känns överväldigande! www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

Jag känner mig allmänt förvirrad just nu. I natt drömde jag till och med om att jag hade en lista över alla tester jag skulle göra i England och Grekland (jag är lite inne på Serum i Aten som ska vara mycket bra, både för egna ägg och ÄD, och satsar på immunbehandlingar också), och listan tog aldrig slut och allt bara snurrade.

Och jag som skulle slappna av och tänka på annat innan nästa försök. Rynkar på näsan

• Hemflyttad

Ha ha! Har aldrig varit i Aten, kanske kan vara något? Men man skulle säkert fastna i något uppror eller något om man åkte dit nu! Skrattande

Jag gjorde akupunktur rätt länge för ett par år sedan men tyckte inte att det gjorde någon skillnad. Blev mest stressad. Personligen tror jag att det kan hjälpa om man själv tror på det och kanske tycker att det är avslappnande, annars är det nog ingen idé. Kanske är det även så med immunbehandlingar osv. Men om det funkar så struntar i alla fall jag i om det bara var tack vare placeboeffekten! Flört

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19