• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • RottisTina

Caroline: om du får ägg till frysen så är det självklart att det är dem du använder innan nästa äggplock för då slipper du ju gå igenom all hormonbehandl samt äggplock en gång till.
    Tror att det är samma resultat oavsett färska eller frysta men det kan säkert variera från individ till individ. Har en kompis som bara blivit gravid på frysförsök. Då har de gjort 11 återföringar å blivit gravida på nr 9

• Toppenloppan

Jag gjorde långa protokollet på Carlanderska! Det beror på att jag har endometrios och då finns det ofta stora vinter med det långa protokollet.

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 år och 6 IVF-försök. *Hoppsan* i magen BF 130608.
  • RottisTina

Samt nr 11.

Vi har dock inte fått något till frysen förrän nu. Så det känns skönt att veta att vi har 4 st ägg som ligger å väntar på oss om detta inte fäster som vi fått tillbaka :)

• Toppenloppan

Caroline: Det går att kolla just Carlanderskas statistik för frysförsök på deras hemsida, annars är det generellt lite färre som lyckas på frysförsök än på färskförsök. Sen får ju inte alla embryon till frysen. Vi fick alltid många fina till frysen men istället dog majoriteten av dem vid tiningen, ingen kunde förklara varför! Annars är mitt bästa "tips" att du och din man ställer in er på att det ofta tar några försök att lyckas, även om allt ser perfekt ut vid ÄP, odling osv. Det tar inte bort sorgen om man får minus efter första behandlingen men hjälper lite...

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 år och 6 IVF-försök. *Hoppsan* i magen BF 130608.
  • Toppenloppan

RottisTina: Det förstår jag! De flesta frysta embryon beter ju inte sig så "dumt" som våra gjorde!

• Love is everything

Hej!

Jag är en riktig tjuvtestare, och såg första plusset redan rd 5! Hade testat dagen innan och sett minus, så att jag visste att (ja-vilken spruta är det nu? Totalt glömt bort så här 1 1/2 år senare...) sprutan gått ur kroppen.

Jag har gjort korta protokollet pga låg ålder och pco-s, jag har stooor äggreserv. Så av 4 insättningar har jag plussat 2 gånger, varav ett tidigt mf och med min lille pojk! Och enligt statistiken är det ju ca 50% chans med blastocyst, som jag satt in alla gånger, så jag är väl ett bra exempel när det gäller det!

Lycka till allihopa!!!

• Hemflyttad

Oj, vad ni har skrivit idag! Kul att det blivit liv i tråden igen.

Caroline - blastocyst är ett embryo som har odlats i fem (eller ibland sex) dagar. Jag tror att de brukar odla vidare om man har minst fem befruktade ägg. Med en blastis är chansen större att man blir gravid, eftersom endast "starka" embryon klarar sig till dag fem.

Jag har gjort både långa och korta protokollet och det korta är mycket enklare! Det långa var, så vitt jag vet, tidigare standard och det korta användes främst i specialfall, t.ex. för kvinnor som hade svårt att få till bra ägg. Sedan upptäckte de väl att de fick bättre resultat med det även i andra fall.

Första gången vet de inte riktigt hur din kropp reagerar på medicinerna, så på sätt och vis kan det vara svårare att få till rätt dos osv. Men det finns så klart många som lyckas direkt på första försöket! Särskilt i ert fall har ni nog goda chanser. Skönt att ni har ett trepack i alla fall.

Jag hade också trepack och jag valde faktiskt att inte använde vårt frysta embryo från försök 1 utan i stället göra färskt igen. Det berodde på att jag ville "spara" det frysta till ett eventuellt syskon... eller i alla fall försöka få ut så många bra ägg som möjligt medan jag fortfarande var relativt ung (jag var då 34/35). Så det är många faktorer som spelar in.

Vissa kliniker har faktiskt bättre resultat för frysta än för färska. Särskilt här i Sverige är de mycket bra på frystekniken, har jag förstått. Dessutom kanske vissa kvinnor är mer mottagliga för embryot utan en massa hormoner i kroppen.

Loppan - var dina eskimåer blastocyster? Det måste ju vara ovanligt att de inte klarar sig?

Oj, blev visst lite långt. Nu måste jag jobba igen! Glad

Vår son föddes 2012 efter flera års längtan. Nu hoppas vi på syskon!
  • CarolineB

Oj vad jag ser fram emot det här, nästan så att jag längtar bort hela semestern ð??? Så skönt att det äntligen händer något!

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19