Oj, vad ni har skrivit idag! Kul att det blivit liv i tråden igen.
Caroline - blastocyst är ett embryo som har odlats i fem (eller ibland sex) dagar. Jag tror att de brukar odla vidare om man har minst fem befruktade ägg. Med en blastis är chansen större att man blir gravid, eftersom endast "starka" embryon klarar sig till dag fem.
Jag har gjort både långa och korta protokollet och det korta är mycket enklare! Det långa var, så vitt jag vet, tidigare standard och det korta användes främst i specialfall, t.ex. för kvinnor som hade svårt att få till bra ägg. Sedan upptäckte de väl att de fick bättre resultat med det även i andra fall.
Första gången vet de inte riktigt hur din kropp reagerar på medicinerna, så på sätt och vis kan det vara svårare att få till rätt dos osv. Men det finns så klart många som lyckas direkt på första försöket! Särskilt i ert fall har ni nog goda chanser. Skönt att ni har ett trepack i alla fall.
Jag hade också trepack och jag valde faktiskt att inte använde vårt frysta embryo från försök 1 utan i stället göra färskt igen. Det berodde på att jag ville "spara" det frysta till ett eventuellt syskon... eller i alla fall försöka få ut så många bra ägg som möjligt medan jag fortfarande var relativt ung (jag var då 34/35). Så det är många faktorer som spelar in.
Vissa kliniker har faktiskt bättre resultat för frysta än för färska. Särskilt här i Sverige är de mycket bra på frystekniken, har jag förstått. Dessutom kanske vissa kvinnor är mer mottagliga för embryot utan en massa hormoner i kroppen.
Loppan - var dina eskimåer blastocyster? Det måste ju vara ovanligt att de inte klarar sig?
Oj, blev visst lite långt. Nu måste jag jobba igen!