• elims

Har du också ett barn med litet sömnbehov???

Vår son sover ca 9 timmar per natt (ibland 8 timmar, ibland 10).
    Han får ihop sina 9 timmar oavsett om han sover hela natten fram tills morgonen eller om han är vaken flera gånger under natten.

Han är 18 mån, men såhär har det varit i över ett år nu och jag börjar sakta vänja mig vid tanken att han helt enkelt inte är ett barn som sover.
    Det har inte varit helt lätt att alltid acceptera, speciellt när detta är första barnet för oss och barn "enligt böckerna" inte sover så lite samt att alla (!) mina vänners barn sover 12 timmar/natt. 
    lbland önskar jag bara att han fick lite mer dygnssömn , jag tror att han skulle bli en gladare kille då och vi föräldrar skulle få mer tid för oss själva om kvällarna... men det funkar helt enkelt inte att lägga honom kl 19 för dels är han inte trött och sen skulle han göra morgon kl 04...

Han har tills nyligen sovit exakt 2 timmar på dagen, men nu har han precis börjat på dagis och där sover han mellan 40 min och 2 - 2,5 timmar, det blir olika varje dag. Fast oavsett hur mycket/lite han sover dagtid ändras inte nattmönstret.

Har du/ni ett barn som också sover få timmar/dygn? Hur tänker/känner ni?

• Svar på tråden Har du också ett barn med litet sömnbehov???
  • Karlstadtös

Jag har samma problem med vårt andra barn som nu är 16 månader. Hon sover kanske 10 timmar per natt, men då vaknar hon flera gånger under den perioden. På dagen sover hon ca 1,5 timme. Iblans sover hon bara 7-8 timmar per natt.

• elims
    Karlstadtös skrev 2010-02-10 21:35:13 följande:
    Jag har samma problem med vårt andra barn som nu är 16 månader. Hon sover kanske 10 timmar per natt, men då vaknar hon flera gånger under den perioden. På dagen sover hon ca 1,5 timme. Iblans sover hon bara 7-8 timmar per natt.
    Har hon hållit på så länge? Tycker du att det är jobbigt eller har du bara accepterat att det är såhär?

Just nu är vår son också inne i en period då han vaknar på natten, mellan 1 -5 gånger. Ibland är han tom vaken 1-2 timmar mitt i natten, men sover ändå bara "ikapp" sina 9 timmar...

Hur sover ert andra barn då?
  • Cia o krabaten

HÄr är en till.

Sonen är precis 18mån nu och han sover från 20 på kvällen till 5-6 nån gång på morgonen.
    1-2h på dagen..
    Men egentligen tror jag han behöver mer sömn, men vi får honom inte att sova mer iaf
  • elims
    Cia o krabaten skrev 2010-02-10 21:43:40 följande:
    HÄr är en till. Sonen är precis 18mån nu och han sover från 20 på kvällen till 5-6 nån gång på morgonen. 1-2h på dagen.. Men egentligen tror jag han behöver mer sömn, men vi får honom inte att sova mer iaf
    Vi har lagt sonen runt 20 fram tills nu då vi börjat med läggning vid 20.30/21.00 - i bästa fall vaknar han runt 06 då...

Har din son haft litet sömnbehov hela tiden?
  • Cia o krabaten

Ja vi har haft problem hela tiden.

Haft kontakt med special-bvc om det hela när han var runt 10mån (Vilket bara gav en jobbig sommar med 5mm som inte gav bättring).
    De ville att han skulle somna tidigare, 19 , men nu är vi tillbaka på 20 igen.
    Han har tills ganska nyligen sovit korta middagslurer på 30min och då flera istället för en lång. Nu är det mer stabilt. Men han har svårt att orka till efter lunch, särskilt på dagis där tempot ju är högre.
    Men som sagt, behovet tror jag är större, för han har ofta varit trött och gnällig.
    Det märks skillnad när han sover nästan en hel natt (vaknar ofta annars) för har han sovit gott är han piggare och gladare när han vaknar.
  • Pyttismamman

Här är en till! Dottern läggs vid 20, somnar vid 21 efter en massa snurrande i sängen trots att hon är trött (oftast glad hela tiden).
    Vaknar någon/några gångr på nattne och tycker att det är morgon vid 6-7-tiden. Så 9-10 timmar/natt sover hon.
    Och hon sover som regel 1,5 timme på dagen.

Hon har sovit såhär ett bra tag nu, jag tror det är sen straxöver året men jag minns faktiskt inte helt säkert!

HOn är glad och pigg hela dagarna så det är väl så att hon helt enkelt inte behöver mer sömn än så.

• lövet2

Vårt femte barn visade sig ha ett litet sömnbehov. Vid 2 månaders ålder började hon sova 8 timmar i sträck varje natt. Jättebra, tyckte vi, men sedan upptäckte vi att det liksom inte blev mycket mer än så. 2 tupplurar på 15 minuter vardera under dagtid och ingenting mer. 8½ timmer alltså. Och flickan växte och frodades och var nöjd ...
    Hon höll sina timmar tills hon slutade sova middag i 2-årsåldern. Då började hon sova 9 timmar på nätterna, och det har hon fortsatt med.

• elims

Skönt att höra att det finns fler,
    När man bara har ett barn har man ju inget att jämföra med

Cia o krabaten och lövet2

Ja sonen har också haft det här mönstret från början. När han var 6 månader sov han också 8-10 timmar. Då tyckte jag att det var jättejobbigt, små bebisar skulle ju soooova!!
  • elims
    Cia o krabaten skrev 2010-02-10 22:00:37 följande:
    Ja vi har haft problem hela tiden. Haft kontakt med special-bvc om det hela när han var runt 10mån (Vilket bara gav en jobbig sommar med 5mm som inte gav bättring). De ville att han skulle somna tidigare, 19 , men nu är vi tillbaka på 20 igen. Han har tills ganska nyligen sovit korta middagslurer på 30min och då flera istället för en lång. Nu är det mer stabilt. Men han har svårt att orka till efter lunch, särskilt på dagis där tempot ju är högre. Men som sagt, behovet tror jag är större, för han har ofta varit trött och gnällig. Det märks skillnad när han sover nästan en hel natt (vaknar ofta annars) för har han sovit gott är han piggare och gladare när han vaknar.
    Fick också tipset att lägga tidigare, men det funkar inte alls...  

Undrar egentligen varför de föreslår det?
  • marienna

Min dotter sover oftast max 10 timmar per natt, från 20 till 6, men då har hon varit vaken 1-2 ggr per natt och stökat runt. Hon är alltid glad om natten och piggelin när hon är vaken då - vilket vi föräldrar inte alltid är. Hon sover max 45 minuter på vilan på dagis, sover hon längre somnar hon inte förrän 21-21.30 på kvällen. Hon är nu 2,5 år gammal. När hon var 1,5 år sov hon oftast bara i 2-3 timmars pass om natten och ville sen leka ;-( Vilade 2 ggr om dagen men då bara max 45 min åt gången.

• Karlstadtös
    Elims: Hon har alltid sovit dåligt, när hon var nyfödd sov hon ofta 20 minuterspass. Men den senaste månaden har det blivir värre, innan kunde hon ibland sova 11 timmar och bara vakna 2-3 ggr under den tiden. Jag tycker det är jättejobbigt, men har ändå accepterat att hon är så här. Jag tror att det kommer bli bättre om något år, och hon slutar förhoppningsvis vakna så ofta när jag slutar amma. Ska ta tag i det ordentligt nu när hon blivir frisk igen. Hon är förkyld nu och äter nästan inget annat än bröstmjölk.
    Er son påminner mycket om min dotter!

Vår son har alltid sovit bra, började sova hela nätter när han var tre månader. Nu är han fem år och har sovit 11 timmar per natt sen han var liten. När han var mindre sov han även 3 timmar på dagen och kanske 12 timmar per natt.
  • UpsyDaisy
    elims skrev 2010-02-10 22:15:50 följande:
    Fick också tipset att lägga tidigare, men det funkar inte alls...  Undrar egentligen varför de föreslår det?
    Därför att det funkar för många barn. Min dotter tex. Men alla barn är olika.
  • lammet

elims skrev 2010-02-10 22:15:50 följande:
    Fick också tipset att lägga tidigare, men det funkar inte alls...   Undrar egentligen varför de föreslår det?
    För många barn är det så att de har en "inbyggd klocka" när de ska vakna, ex 05.00. Den klockan brukar vara konstant även om barnet lägger sig tidigare. Lägger de sig tidigare så får de mer sömn och mår då bättre. Det är iaf den förklaringen jag fått! Har en syster vars barn vaknar TIDIGT varje morgon!! 
  • elims

gaaahh!
    Sonen sover EXTREMT lite just nu, håller på att bli galen! 

Inatt var det riktigt illa.
    Han somnade ovanligt sent 21.45 (läggningarna brukar funka väldigt bra, igår tog det 1,5 timme!)
    vaknade 03 och var vaken fram till 05.30!!!!!!
    Somnade om och sov till 08.15.

Helt galet!

Det är sjukdom och dagisstart som spökar, jag vet, men det är ändå såååå jobbigt...speciellt som han sovit helt ok senaste halvåret (få timmar/natt ja, men iallafall utan uppvak)

• Cia o krabaten

elims: Fy, inte kul

Hoppas det går över snart, det som blivit värre iom dagis.
  • Carrie

Vår 15 månaders son har alltid haft litet sömnbehov. Vi lägger honom kl. 19.30-20.00, ibland kan han vakna 23.30 eller 01.30 och vara pigg & vaken i 2-3 timmar och sen ändå vakna vid 7. Jag håller på att bli knäpp av detta!!!! Som tur är jobbar jag oregelbundet samt att jag ibland jobbar dygn så då får jag ju sova på jobbet iaf.
    Vi har bestämt oss för att ta bort vilan på dagen om han inte verkar jättetrött de dagar han inte är på fsk. Om han vill sova på dagen får han inte sova mer än 1,5 timme och inte längre än kl. 15. De dagar han är på fsk får han såklart sova om det behövs.
    Hoppas att detta kan göra så att nätterna blir bättre!

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
Svar på tråden Har du också ett barn med litet sömnbehov???