• Vivs

Föräldrar i Vallentuna

Gör ett försök att öppna ny tråd...skulle lägga in ett svar och upptäckte att tråden gått ut!

• Svar på tråden Föräldrar i Vallentuna
  • Jennnie
    maiokian skrev 2011-01-24 22:17:22 följande:
    Hej på er alla.Får jag haka på här. :)vi är en liten familj som bor i Kista o har en son som heter Kian snart 6 månader gammal. Vi flyttar till nyby till hösten...så spännande med samtidigt lite läskigt.. allt nytt, flytt osvNu dyker det upp massa funderingar kring förskola osv.Är vårt första barn o vet inte riktigt hur det fungerar...Vi har tänkt sätta Kian i kö direkt nu i vallentuna tänkt att han ska få börja runt årsskiftet 2012... har läst nånstans att vi måste skicka in kontrakt som bekräftar att vi ska bosätta oss i vallentuna. vad händer sen? kanske enklast att ringa till kommunen o fråga sen..Någon som vet vilka förskolor som finns runt nyby området.Vilka är bra??Hur är det att bo i Vallentuna? trivs ni?

Hejsan Själv bor jag också i Nyby och har min minsta på rosengården, har varit väldigt nöjd med förskolan dock blir det lite trixigt ibland. Deras öppettider är 7.30-16.30. Dessutom har man städning ibland som dock går att lejja bort, vi har gjort det och då kostar det 200 kr/gång vilket blir ungefär 3000 kr/läsår. De har också fixardagar en gång per termin och vill gärna att man engagerar sig i en fixargrupp/styrelsen, det har vi dock lyckats avstyra hittills Det man dock ska tänka på är att de kan på grund av att föräldrarna hjälper till ha bättre personaltäthet och ha mindre grupper. Anser själv att grupperna idag runt omkring här i Vallentuna är alldeles för stora och för lite personal. Därför valde vi den här förskolan trots att det är lite trixigt. Kanske ska säga att det är en montessori-förskola också. Annars vet jag att grannar har sina barn på alla möjliga förskolor här i omnejd; Granåsa som nämndes ovan, Ekeby, Vallentunas natur och djurförskola (eller vad den nu heter) och så finns det en förskola som jag har glömt namnet på som ligger i området Sörgården. Nyby är perfekt, så jag tror att ni kommer att trivas! Helst om man har småbarn kan man nästan inte bo bättre, mycket barnfamiljer, barnvänliga gator där det inte finns någon genomfartstrafik mm. Tycker också att barnutbudet här är stort, det finns alla möjliga sporter att gå på när barnen blir större i krokarna, två ishallar, biblioteket med sitt utbud på lördagar, badhus och 4-h gården.
  • små räkorna

linny: japp midgårdsskolan brukar ha,det vet jag eftersom att ungarna går där.
    men dem har haft lite svårigheter med isen denna vinter tyvärr.....men nu verkar den vara ok.
    kanske får ta en tripp till kb om inte annat..........

♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • JFL
    maiokian skrev 2011-01-24 22:17:22 följande:
    Hej på er alla.

Får jag haka på här. :)
    vi är en liten familj som bor i Kista o har en son som heter Kian snart 6 månader gammal.
    Vi flyttar till nyby till hösten...så spännande med samtidigt lite läskigt.. allt nytt, flytt osv
    Nu dyker det upp massa funderingar kring förskola osv.
    Är vårt första barn o vet inte riktigt hur det fungerar...

Vi har tänkt sätta Kian i kö direkt nu i vallentuna tänkt att han ska få börja runt årsskiftet 2012... har läst nånstans att vi måste skicka in kontrakt som bekräftar att vi ska bosätta oss i vallentuna. vad händer sen? kanske enklast att ringa till kommunen o fråga sen..

Någon som vet vilka förskolor som finns runt nyby området.
    Vilka är bra??

Hur är det att bo i Vallentuna? trivs ni?
    Hej och varmt välkommen till Vallentuna.

Mina barn går/gick på Ekeby fsk och jag har trivt jättebra med dem.
    Västanvinden ligger också nära och den nämns inte så ofta, där vet jag att de ska få antingen redan nu i vår eller till hösten en egen kokerska, som vi redan har på Ekeby, så att de får sin mat lagad direkt på plats. Det är jättebra och det tror jag kommer höja den fsk också.
    Lycka till, det finns många bra fsk i närheten.
  • Sole

Hej alla!

Idag var första dagen spå Vattenhusets simlekis - tyckwer det kändes jättebra och nyttigt för sonen som är lite vattenrädd.
    ser att ni skriver om förskolor - vi har ju på Sjumilaskogen (inte så bra om man bor i Nyby) och det känns jättebra men nu har vi fått plats på Lovisedal till hösten (vi bor i Uthamra) - är det nån som har barn på lovisedal?

• Linny
    Sole skrev 2011-01-29 12:57:29 följande:
    Hej alla!

Idag var första dagen spå Vattenhusets simlekis - tyckwer det kändes jättebra och nyttigt för sonen som är lite vattenrädd.
    ser att ni skriver om förskolor - vi har ju på Sjumilaskogen (inte så bra om man bor i Nyby) och det känns jättebra men nu har vi fått plats på Lovisedal till hösten (vi bor i Uthamra) - är det nån som har barn på lovisedal?
    Nepp, men vi vill dit. Har stått i kö sedan mars förra året, och ville ha till hösten 2010. har inte fått plats ännu
  • Skogsrå

Puh, hade skrivit långt inlägg som försvann i cyberrymden, så nu blir det bara det viktigaste: det blir en extra Kometutbildningsomgång som startar tisdag 15 feb, pågår 10 tisdagskvällar. Det var ju några fler intresserade här för ett tag sen. Jag gick första omgången i onsdags och det känns riktigt bra, rekommenderas!

• BeccaGrodan

Tjo!
    Ja just ja, ang komet så fick jag mail om det i förra veckan att de skulle starta en till omgång. så jag ska gå.

skogsrå: ni går inte båda? Vi hade gärna gått båda men hur får man till det undrar jag. 10 tisdagar klockan 17 - 19.30 känns inte riktigt rimligt att man kan gå båda två!? 

• LoppanL

Tack för tipset om den extra kometutbildningen! Gissar att den redan är fullbelagd, men tog en chansning och mailade iaf, får se vad de svarar. Frågade också om det funkade att bara en gick, känns som sagt svårt att få till barnvakt vid den tiden och så många veckor i rad.

Är det någon som har handlat mat med hemkörning nån gång? Vilken butik isf och var ni nöjda? Vi har handlat från Mataffären några gånger, har varit nöjda med maten, men de har så dåliga leveranstider.. 

• BeccaGrodan

lollolis: han jag har vart i kontakt med, Matti, sa att det va inga som helst problem att gå bara en förälder!  för som sagt, hur lätt är det att gå båda dels vid den tiden men sen även att få barnvakt 10 tisdagar på raken vid den tiden :S

Har inte testat sån hemkörning utan bara sån där färdig matkasse med meny, Linas matkasse men det va inget för oss, vill bestämma själv vad vi ska äta 

• Jennnie
    LoppanL skrev 2011-01-31 20:03:01 följande:
    Tack för tipset om den extra kometutbildningen! Gissar att den redan är fullbelagd, men tog en chansning och mailade iaf, får se vad de svarar. Frågade också om det funkade att bara en gick, känns som sagt svårt att få till barnvakt vid den tiden och så många veckor i rad.

Är det någon som har handlat mat med hemkörning nån gång? Vilken butik isf och var ni nöjda? Vi har handlat från Mataffären några gånger, har varit nöjda med maten, men de har så dåliga leveranstider.. 
    Jag har provat en hel del, mest färdiga matkassor dock.

natlivs.se har både matkassar och hemkörning av mat, de provade jag en gång. Praktiskt med att kunna få en matkasse samtidigt som jag kunde beställa hem det som jag behövde till frukost och dylikt. Dessutom kan man välja den matkassen som man tycker passar bäst till sin familj. Kommer inte ihåg varför jag bara gjorde det en gång, något var det nog iallafall

Sedan har jag provat en massa matkassar: ätsmart, matlycka, linas matkasse och middagsfrid.

Linas och middagsfrid var helt klart bäst. Possitivt: man får nyttig och bra mat fast man själv inte hinner planera och handla... Negativt: Någon annan bestämmer för dig vad du ska äta, kan bli väldigt mycket mat som barnen inte äter om man har kräsna barn som vi har. Dock har barnen börjat våga prova lite nya saker vilket de inte gjorde innan...

Jag rekommenderar det varmt om man inte känner att man har tid och ork att jämt planera, att det då lätt blir samma mat. Jag har det fortfarande, men inte längre varje vecka som jag hade för ett år sedan, utan nu kör jag bara varannan vecka, anser att jag ändå har inspiration. Prenumererar på "Laga lätt" också, där kan man få veckomenyer också om man vill göra det lätt för sig
Svar på tråden Föräldrar i Vallentuna