Föräldrar i Vallentuna
Gör ett försök att öppna ny tråd...skulle lägga in ett svar och upptäckte att tråden gått ut!
Gör ett försök att öppna ny tråd...skulle lägga in ett svar och upptäckte att tråden gått ut!
Ja oj vilket tjusigt pepparkakshus, Linny!
Håller med dig BeccaGrodan, det är en helt annan känsla att bära hem sin gran... Vi har dock precis kommit fram till att vi inte ska ha någon gran. Med en kille som då kommer att vara 11 månader och är extremt klåfingrig blir det nog bara jobbigt, och jag tycker granarna är lite för dyra för att man ska ha dem inne i 2 dygn (max så länge som vi kommer att orka passa precis hela tiden) och sen slänga ut dem. Det blir nog en liten en på ett bord istället, med pynt i.
Vi var på Karby gårds julmarknad i helgen, i Täby kyrkby. Minna tyckte att det var lite tråkigt men själv tyckte jag att det fanns massor av superfina saker, och mysig miljö.
BeccaGrodan mfl: de brukar sälja granar utanför Ica Kragsta. Kungsgranar tror jag att de brukar ha.
Linny: snygg borg!
Skogsrå: åhh jag kan verkligen inte tänka mig att vara utan julgran oavsett om man har en liten som vill klänga i den eller inte :D jag är så glad att ingen här är allergisk för jag är jultokig :D
Marie: jo jag har nog sett det förra året men har för mig att det va så väldigt huslösa priser där, jag får kolla helt enkelt.
Föresten, åkte du med 06.35 tåget från kragstalund i morse? för då såg jag nog dig fast jag tänkte inte på att det i så fall va du förens jag hade gått förbi en bit, haha lite för trött sådär på morgonen :D
BeccaGrodan: jo priserna är höga... Du kanske kan kolla med de som säljer växer vid Solgårdsgärde, de kanske har granar.
Jag tog snabbtåget kl 7.28 i morse så det var nog inte mig du såg Däremot ser jag heller aldrig någon på morgonen, jag går i min egna lilla värld tills jag kliver av i stan
Wow här skrivs det när man inte har hunnit vara inne här på ett tag.
Jag blir verkligen imponerad av allt som ni orkar baka och göra julfint med barnen. Själv är jag så trött så trött. Vet inte hur jag ska orka, det som är possitivt är att alla julklappar i princip är inhandlade nu iallafall (och inslagna!). Men det är mycket som ska göras, bakas, fixas och donas. Vet inte hur jag ska hinna, helgerna är fullbokade numera med en massa saker som vi vill hinna med till jul, hinner knappt tänka
Tänkte iallafall passa på och fråga om någon har något superduper bra recept på chokladkola som är lätt och smidigt, kanske Linny? Du verkar ju vara en hejjare på att baka och göra godis
Hur är det annars, hur hinner ni? Om ni är föräldralediga förstår jag, då har man ju all tid i världen Men ni som jobbar? Är det bara på mitt arbete som det är hur mycket som helst nu precis innan jul?
Men om jag nu ska försöka vara lite possitiv måste jag säga att jag älskar julen, och jag ser en ljusning på jobbet också, redan i januari kommer allt att vara lugnare
marie: ja jag får kolla runt lite :) haha näe oki, undra vem det va för när jag hade gått förbi reagerade jag och kom på mig själv med att tänka att jag nog kände igen personen ifråga :D
Jennie: ja det beror väl på vad man väljer att göra med sin fritid och om man har ett jobb som man måste jobba över på när det är mycket eller inte. Jag kollar väldigt sällan på Tv utan sitter hellre vid datorn på kvällen när barnen somnat. Just nu praktiserar jag (pluggar ju annars) och befinner mig på täby kommun på dagarna, jobbar då 7-15.20 så kommer ju inte hem så väldigt sent på dagarna. Visst är det full rulle för det mesta men jag känner iaf inte mig stressad och jag tycker nog jag hinner med det jag vill hinna :D
Jennie: Jag tycker Leilas smörkola är superlätt och god och går att variera i det oändliga. Tillsatserna i slutet avgör om det blir chokladkola, pistagekola, citruskola osv Tips: Ju mer vidbottnad kastrull du har, desto snabbare. Jag kokade i min traktörpanna och då tog det bara 7-8 minuter att koka kolan istället för 30 som det står i de flesta recept...
http://www.recept.nu//1.126548/leila_lindholm/efterratter_godis/varldens_godaste_smorkola
Jag jobbar heltid och har två små men har ett ganska fritt jobb. Kan styra det lite som jag vill och jobbar hemma ibland, kan åka tidigare och ta igen på kvällar osv. Barnen somnar innan halv åtta så jag har massa tid på kvällen att baka om jag vill. Sedan älskar min stora kille, som är fem, att baka så vi brukar göra det som en rolig aktivitet på helgerna också.
Ingen aning om var man köper granar faktiskt. Men tala gärna om det
Vabbar idag. Eskil, som snart är två, hade feber i måndags. Var feberfri i tisdags så vi lämnade på dagis igen igår. Men han kör överraskningsmomentet när det gäller sjukdom och fick feber igen i går eftermiddags...
Här blev det knäcktillverkning igår. Jag gör dem i micron och då tar det max 10 min. Smidigt!
Jag fick förresten en rabattkupong idag på 100 kr på ädelgranar som säljs utanför Ica Kragsta. Vi ska inte ha den så om någon är intresserad så får ni den gärna.
Marie: vart fick du en sån rabattkupong ifrån? det lutar nog åt att vi ändå köper typ utanför coop i arninge eller nått sånt , än är ju barnen så pass små att det nog är ok att inte promenera iväg och köpa gran så då åker nog jag och köper en själv :D
Linny, lillkillen här har kanske samma som din Eskil. Han fick plötsligt vrålhög feber i torsdags, var bra på lördagen förutom aningen snuva och sen på söndagkvällen hög feber igen. Fortfarande snoras det och är svårt med ätandet, suck. Skulle vilja utnyttja alla möjligheter nu sista dagarna som föräldraledig, och gå på babycafét etc, men det är ju omöjligt då. Är hostig och snuvig själv också idag.
Stackars maken har dessutom ryggskott! Många sjuklingar blir det.
Imorgon är stortjejen hemma så då ska vi göra mer julgodis och mer pepparkakor. Tror inte att pepparkakshuset hinns med i år. Jag tycker nog inte att man hinner hur mkt som helst som föräldraledig, iaf inte med en snart 11-månaders som reser sig och ramlar jämt och måste passas varenda sekund när han är vaken... och en rätt nervpåfrestande storasyster dessutom, som testar oss i alla lägen hon kommer åt. Vi har bestämt oss för att gå KOMET-programmet i vår, för att få bättre verktyg och förhoppningsvis få färre konflikter hemma. Sen funderar jag också en del runt skolstarten för hennes del, hon är född i januari och alla kompisar börjar nu till hösten. Ska vi kanske försöka få in henne redan då, alltså ett år "för tidigt", för hon är väldigt verbal, social, nyfiken och kunskapstörstande. Jag ska prata med förskolepersonalen och höra vad de säger.