• idakristensen

Kejsarsnitt utan bedövning!!

Har varit nojjig över förlossningen i flera månader och nu närmar det sig med stormsteg då BF är den 27 Feb :)

Klart jag längtar och vill inget hellre än att få ut min lilla dotter men som sagt, själva förlossningen kunde jag "hoppat" över ;)
    Har absolut inga planer på att genomgå kejsarsnitt men har varit riktig sjuk dom senaste dagarna och har då fått höra att om en förlossning skulle sätta igång nu kan det bli kejsarsnitt eftersom jag absolut inte har någon som helst kraft eller ork i kroppen just nu :/
    Då läser man detta:
    När Hannafia Spånberg förlöstes genom kejsarsnitt tog inte bedövningen. Men avvikelserapporten som skrevs efteråt följdes aldrig upp och sjukhuset anmälde inte händelsen till Socialstyrelsen.

För att läsa hela artikeln:
    Jag ska föda i Lund och nu är jag ju mer än nojjig kan jag lugnt erkänna...
  • Svar på tråden Kejsarsnitt utan bedövning!!
  • gockan78

Håller med dej, jag ska genomgå ett planerat snitt i Lund den 4 mars och jag blev inte lugnare av att höra denna nyheten igår......

• idakristensen

Nej det förstår jag verkligen, det är ju helt sjukt!!

Hur ska man kunna känna sig trygg där nu??
    Även om det är en vanlig förlossning man kommer gå igenom känner jag att det kommer vara svårt att lita på personalen...
    Inte för att man ska dra alla över en kam men tyvärr blir det ju lite så :(
    Jag önskar dig all Lycka Till!
  • Trollet Ludenben

Jag har gjort två snitt, ett under narkos och ett under lokalbedövning. Skulle jag gjort ett tredje är jag inte alls orolig över detta. Jämför hur många tusen snitt som går bra och så är det några enstaka det har hänt detta förfärliga misstaget. Såklart media drar fram det i ljuset så att det blir det alla tänker på.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • ellenwesterlund

Så här gjorde dom på mig iaf när jag skulle bli snittad: de gav mig bedövning, jag kännde hur fötterna och benen domnade bort allt eftersom. Efter en stund (några minuter?) så tog en ur personalen en blöt tuss och drog den från tårna och uppåt och sa till mig att säga till mig när jag kännde något. Trodde han skämtade för jag kännde verkligen ingenting förrän han var med tussen uppe vid armhålan.

Jag var också nervös innan. Han som skulle skära i mig först har fått endel kritik och det har stått om honom i lokaltidningarna. Känndes INTE bra! Men tur i oturen så drog det ut på tiden innan jag fick komma ner på operation så läkaren hann gå av sitt pass!

• fjonkan

Fast nu när det har inträffat en gång så kommer personalen säkerligen vara mer lyhörd än någonsin. Så det kommer nog aldrig hända igen. Dessutom så inträffar det ju hundratals kejsarsnitt varje vecka så risken är närmast obefintlig att det ska hända igen. Det tillhör inte direkt det vanliga att bedövningen inte tar så var du bara lugn så kommer det säkert gå bra för dig.

Lycka till med bebisen.

Jag äter därför finns jag...................
  • Jesster

Jag har gjort två snitt och narkosläkaren var väldigt noggrann med att bedövningen tog som den skulle.

Vid första snittet började bedövningen släppa i slutet av operationen men jag ville inte ligga på uppvaken längre än nödvändigt så jag sa inte till själv utan bad bara om lite morfin efteråt.

Vid andra snittet så tog inte bedövningen ordentligt. Det pirrade bara lite i fötterna och narkosläkaren sövde mig direkt istället.

Den som söker han finner - www.google.se
  • idakristensen

Nej jag tror ju verkligen inte att det kommer hända samma sak igen men det ska ju inte hända alls - aldrig någonsin!

Och nu är det så nära BF att det är svårt att inte tänka negativa tankar efter man läst en sån artikel :(
  • Trollet Ludenben
    idakristensen skrev 2010-02-11 08:06:35 följande:
    Nej jag tror ju verkligen inte att det kommer hända samma sak igen men det ska ju inte hända alls - aldrig någonsin! Och nu är det så nära BF att det är svårt att inte tänka negativa tankar efter man läst en sån artikel :(
    Det är massor med saker som händer inom vården som inte borde hända. Media är dessutom oerhört vinklad. Alla fakta kommer inte fram och oftast är det en sida av saken. Säger inte att det var rätt, den händelsen med bedövningen eller försvarar det. Vill bara påminna om att läkare är varken gudar eller robotar, de är människor. De begår ibland fel som kan få förödadnde konsekvenser och man önskar att det aldrig någonsin skulle bli fel nånstans inom vården. Men den önskan kommer inte att infrias så länge personalen är mänskliga.
    Tror som några andra skrev att de är extra nogranna nu. Nu är nog den säkraste tiden att snittas för nu har detta hänt och det innebär ju skärpta rutiner.
    Fokusera på din förlossning, inte på det som har hänt någon enstaka. Och vårdpersonal har agerat fel även vid vaginala förlossningar. Ställ in dig på att det kommer att gå bra. Det är ju inte i planerna att du ska ha snitt så slå bort de tankarna. Får du snitt så kommer det med största säkerhet att gå bra.
    Lycka till inför förlossningen!!
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • helene306

Att det hände en behöver inte betyda att det händer en själv. Jag kände också när de skar i livmodern (kände ingenting innan) och de gav mer bedövning men jag kände ändå, sen sövde de på stört.
    Det var ju mycket som tydligen hade gått fel och skett i fel ordning just i hennes fall.

• idakristensen

Nej det är klart, men usch...det låter så fruktansvärt bara :(

• Konvaljen

Jag blir också upprörd och skakig när jag läser sådant där, blev själv akutsnittad och var livrädd för att känna något.
    Först tog inte bedövningen, de känner ju efter hela tiden på magen. Fick till slut en ny ryggmärgsbedövning och jag var så nervös när de frågade "känner du det här, känner du det här". Till slut kände jag ingenting och då snittade de.

Som jag upplevde det då, under mitt snitt, skulle det aldrig kunna hända att man snittar utan att bedövningen tagit, så nogrannt var det. Bevisligen händer det ju ändå, men jag brukar tänka att av de få fall man hör om går det tiotusentals kejsarsnitt som funkar helt galant

• bunny75

När jag blev akutsnittad, sdae jag till narkosläkaren att men får inte börja än, eftersom det fortfarande pirrar i magen. Då fick jag svaratt att teamet har redan börjat. Då blev jag jätteförvånad och väntade på den undrbara ögönblicket när de skulle visa oss bebisen.

• 3 barns mamma84
    Det hade väl gott fel!!!
    Ebba 050607 Amadeus 080814
Svar på tråden Kejsarsnitt utan bedövning!!