• Anonym

Närsynt och behöver snart läsglasögon till linserna :-(

Jag bara undrar om det finns fler som är under 40, som behöver läsglasögon till linser??!

Jag är 35, väldigt närsynt  och har märkt att min syn på nära håll försämrats utan att jag bytt linser eller styrka. Är skitsur nu, för jag trodde inte det skulle bli redan och har pluggat 5 år till ett yrke man ska se på nära håll!

• Svar på tråden Närsynt och behöver snart läsglasögon till linserna :-(
  • The Black Lady

Gå till en optiker och kolla om du behöver annan styrka....man ska inte behöva glasögon OCH linser....

• tingi

hej. det är ungefär vid 35 som synen börjar förändras och man börjar få problem på nära håll. det finns olika alternativ till att ha läsglasögon över linserna: progressiva linser eller monovision. monovision är när man har ett öga som är inställt för avståndsseende och ett öga för närseende.

en annan sak som kan vara problemet är att du har för starka linser, närsyntheten brukar gå tillbaka lite när man börjar få problem på nära håll: så kolla det hos en optiker. man kan också medvetet sänka styrkan på avstånd för att det ska bli bättre på nära håll.

• Anonym
    tingi skrev 2010-02-12 20:14:51 följande:
    hej. det är ungefär vid 35 som synen börjar förändras och man börjar få problem på nära håll. det finns olika alternativ till att ha läsglasögon över linserna: progressiva linser eller monovision. monovision är när man har ett öga som är inställt för avståndsseende och ett öga för närseende. en annan sak som kan vara problemet är att du har för starka linser, närsyntheten brukar gå tillbaka lite när man börjar få problem på nära håll: så kolla det hos en optiker. man kan också medvetet sänka styrkan på avstånd för att det ska bli bättre på nära håll.
    Tackar för svaren.

Låter som du har koll, tingi.  Det är möjligt att jag blivit mindre närsynt helt enkelt så jag får kolla upp det, minns att jag fick svårt att läsa på nära håll som 20-åring med "fel" linser. Progressiva linser, är det något många trivs med eller är det svårt att lära sig ha?
  • tingi
    Anonym skrev 2010-02-13 19:14:25 följande:
    Tackar för svaren. Låter som du har koll, tingi.  Det är möjligt att jag blivit mindre närsynt helt enkelt så jag får kolla upp det, minns att jag fick svårt att läsa på nära håll som 20-åring med "fel" linser. Progressiva linser, är det något många trivs med eller är det svårt att lära sig ha?
    jo, lite koll har jag nog. är ju optiker ;)

angående progressiva linser så blir det vanligare och vanligare då linserna blir bättre och bättre - men självklart är det inte lika bra som att ha samma styrka på avstånd. progressiva linser består av olika fält med olika styrkor och hjärnan "väljer" de tydliga synintrycken. för vissa funkar det jättebra och för vissa mindre bra. så prata med din optiker om att du vill testa!
  • Anonym
    tingi skrev 2010-02-14 19:39:22 följande:
    jo, lite koll har jag nog. är ju optiker ;)angående progressiva linser så blir det vanligare och vanligare då linserna blir bättre och bättre - men självklart är det inte lika bra som att ha samma styrka på avstånd. progressiva linser består av olika fält med olika styrkor och hjärnan "väljer" de tydliga synintrycken. för vissa funkar det jättebra och för vissa mindre bra. så prata med din optiker om att du vill testa!
    Tackar, expertråd är toppen Jag hade inte fattat att dessa problem kunde komma så tidigt, så jag är lite snopen. Monovision klarar jag dessvärre inte heller, jag blir yr av att enbart ha en lins på mig. Får nog ta mig till en optiker då, läsglasögon känns som ett dåligt alt.
Svar på tråden Närsynt och behöver snart läsglasögon till linserna :-(