• pingel

Alkoholfritt till maten, vad?

Har flera gånger blivit förvånad över att man ofta förväntas vilja dricka läsk som alkoholfritt alternativ till maten, eftersom jag inte alls tycker att det passar till vissa saker (tänk italiensk buffé eller fransk köttgryta). Själv föredrar jag vatten eller, när jag inte är gravid, lättöl. Vad föredrar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-11 11:02
    Vill bara förtydliga att jag syftar på de tillfällen när du är bortbjuden på middag/kalas och inte vill dricka alkohol.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkoholfritt till maten, vad?
  • Salamina

Innan skulle jag svarat mineralvatten, för det är vad man varit van vid. Men när jag var gravid köpte jag både alkoholfritt vin och öl på systembolaget och tyckte att det funkade jättebra. Så de alternativen har jag fortsatt med också nu efteråt. Jag skulle uppskatta om värden vid en bjudning lade ner lite tanke även på den/de som vill ha alkoholfritt alternativ

Mamma till Sibelle 090316
  • Cecese

Jag dricker aldrig alkohol till maten, tycker inte det är gott. Jag dricker helst cola zero eller vanligt kranvatten.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Elli47

Vatten, antingen kranvatten eller mineralvatten! Sen finns det ju alkoholfria viner också precis som Salamina påpekar, har dock inte provat såna själv.

• Sharatain

när jag itne dricker mjölk så dricker jag läsk. Jag tycker vatten är äckligt till maten XD
    men hellre mjölk än läsk.

• SuzR

vatten till lunch och ibland ett glas vin till maten...eller vatten då med.

• pingel
    Salamina skrev 2010-02-11 10:07:40 följande:
    Innan skulle jag svarat mineralvatten, för det är vad man varit van vid. Men när jag var gravid köpte jag både alkoholfritt vin och öl på systembolaget och tyckte att det funkade jättebra. Så de alternativen har jag fortsatt med också nu efteråt. Jag skulle uppskatta om värden vid en bjudning lade ner lite tanke även på den/de som vill ha alkoholfritt alternativ
    Kan du rekommendera någon särskild sort? Jag provade nog något alkoholfritt förra gången jag var gravid men just den sorten var i alla fall inget vidare, hade kanske otur. Inbillar mig att vita viner blir bättre som alkofri variant än röda.

Förresten så kom jag att tänka på att Amé kan vara gott till vissa saker, det är friskt och bara lite sött och jag kan tänka mig att det passar särskilt bra till lättare vår- och sommarrätter.
  • Rigmor Mortis

Kranvatten till vardags, lättöl/alkoholfri öl till grillat, gärna vin till fest  

• Stårschan

Om jag får välja helt fritt (och det inte är vardagsmat, för då vill jag ha mjölk!) så tycker jag att iste är väldigt gott som måltidsdryck.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Legolina

Till vardags dricker vi alltid kranvatten. Om vi har middag/myskväll så blir det bubblat kranvatten, hemgjort citronvatten eller alkoholfri öl. På restaurang blir det mineralvatten.

Till jul är det julmust men det är ända gången som läsken lockar

Annars njuter jag av ett eller två glas rött... väldigt sällan blir det för min sambo gillar det inte och inte klipper jag en flaska själv inte.

• nano

Alkoholfri cider tycker jag om, röstade annat för jag tycker inte riktigt att det är läsk om än ganska nära. Dricker för övrigt aldrig vin eller öl (nästan nykterist )

• Boothwalker

Läsk, kranvatten eller mjölk.

♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Salamina
    pingel skrev 2010-02-11 10:32:21 följande:
    Kan du rekommendera någon särskild sort? Jag provade nog något alkoholfritt förra gången jag var gravid men just den sorten var i alla fall inget vidare, hade kanske otur. Inbillar mig att vita viner blir bättre som alkofri variant än röda.Förresten så kom jag att tänka på att Amé kan vara gott till vissa saker, det är friskt och bara lite sött och jag kan tänka mig att det passar särskilt bra till lättare vår- och sommarrätter.
    Det jag gillar bäst av det alkoholfria på bolaget:
    Öl: Carlsberg
    Vitt vin: Blue nun
    Rött vin: St Regis
    Mousserande: Schloss Boosenburg
    Mamma till Sibelle 090316
  • lövet2

Om jag är hembjuden till någon tar jag helst mjölk, men är det fest så dricker jag vatten.

• UFS

Vid festligare tillfällen är Amé jättegott. Finns i röd och vit variant. Är en mousserande... juice (typ). Köps på hälsokost. Fräschare än alkoholfritt vin och inte så sötsliskigt som läsk, men festligare än juice.
    Är det mindre festligt funkar kranvatten nästan bäst.

• Qaroliine

Alltid cola light, avskyr alkohol till mat.

Svar på tråden Alkoholfritt till maten, vad?