• Anonym (betala?)

Hur mycket fastighetsskatt ska vi betala till de gamla ägarna?

Vi har köpt ett hus med inflyttning i maj.
    Taxeringsvärdet är 690.000:- och byggnadsvärde är 480.000:-
    Vid kontraktskrivningen ska vi betala ägarna skatten kontant från perioden maj-december.

Vet någon vad det kommer gå på?

• Svar på tråden Hur mycket fastighetsskatt ska vi betala till de gamla ägarna?
  • Mooki

www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/fastighetsavgiftfastighetsskatt/fastighetsavgiftforbostader.4.76a43be412206334b89800042822.html

Antar att huset är såpass gammalt att det inte är skattebefriat helt eller delvis.
    Vad jag förstår av infon borde den totala skatten för 2010 bli:
    0,75% av 690000+480000 = 8775kr
    Detta överstiger dock det fasta maxbeloppet som är 6387kr och följdaktligen ska detta lägre belopp användas.

Maj->December är 8 månader => 2/3 av ett år, borde då bli 2/3 x 6387kr =4258kr.

Ska inte svära på att det är rätt, men det är så jag tolkar reglerna iaf.

• elmadumle

Fastighetsskatten betalar man väl via sin deklaration? vi har aldrig betalat skatt till säljarna när vi köpt hus.

• Kjell2
    elmadumle skrev 2010-02-11 16:08:17 följande:
    Fastighetsskatten betalar man väl via sin deklaration? vi har aldrig betalat skatt till säljarna när vi köpt hus.
    Var inne på samma spår. Sköts inte allt sånt automatiskt av Skatteverket? De håller reda på, via fastighetsregistret, vem som äger huset och fördelar skatten över året.

Kan vara idé att dubbelkolla lite, t ex med mäklaren.

/Kjell
  • Konvaljen

Vi gjorde som ni. Fastighetsskatten, eller som det nu heter, den kommunala fastighetsavgiften, betalas i förskott ett år i taget. Därför är det inte mer än rimligt att man som köpare av ett hus betalar för den tid man faktiskt bor där.
    Inga konstigheter i det och ett normalt förfarande, om man inte kommit överens om annat

• Trille

Jag håller med ovanstående i själva beräkningen, så tolkar jag också reglerna.

Däremot tror jag bara att det skall beräknas på 690 000 kr.

TS skriver:
    Taxeringsvärdet är 690.000:- och byggnadsvärde är 480.000:-

Det tolkar jag som att det totala taxeringsvärdet är 690 000 kr varav byggnadsvärdet är 480 000 kr. Beräkningen görs på 690 000 kr x 0,75 %.

• Anonym (betala?)

Det var faktiskt mäklaren som sa att vi ska betala fastighetsskatten för dom månader vi kommer bo i till säljarna.

Den som står som ägare till ett hus vid 1 januari betalar då skatt för hela året. För säljarna kommer detta skötas automatiskt via deras deklaration men vi måste som sagt betala i förväg till dom för maj-december.

1 januari 2011 kommer vi stå som ägare och då kommer det skötas automatiskt genom våran deklaration.

Nu har jag fått 2 olika räkneuppgifter ifrån er. Hmmm, vilken är rätt?

• Bakeapple
    Kjell2 skrev 2010-02-11 16:11:10 följande:
    Var inne på samma spår. Sköts inte allt sånt automatiskt av Skatteverket? De håller reda på, via fastighetsregistret, vem som äger huset och fördelar skatten över året.Kan vara idé att dubbelkolla lite, t ex med mäklaren./Kjell
    Sedan fastighetsskatten togs bort för ett par år sedan och ersattes med den kommunala avgiften får den som äger huset 1/1 betala avgiften för hela året. Om man då köper hus med annat tillträdesdatum än 1/1 får man betala avgiften för den del av året man äger huset till säljaren. Detta hjälper mäklaren eller banken er att räkna ut exakt belopp, men det är fastighetsavgiften för hela året delat med 365 gånger det antal dagar ni kommer att ha huset i er ägo.
  • Trille
    Anonym (betala?) skrev 2010-02-11 17:03:11 följande:
    Nu har jag fått 2 olika räkneuppgifter ifrån er. Hmmm, vilken är rätt?
    Ta reda på vad det totala taxeringsvärdet är (mark+byggnad). Det är det du ska räkna på. Är det totala taxeringsvärdet 690 000 kronor så ska du räkna på det och inte på 690 000 kr + 480 000 kr.
  • Anonym

ta fastighetsskattsumman för ett år och dela med 12 och sen räkna ut hur många månader ni ska betala för.

• Joual
    Bakeapple skrev 2010-02-11 17:08:57 följande:
    Sedan fastighetsskatten togs bort för ett par år sedan och ersattes med den kommunala avgiften får den som äger huset 1/1 betala avgiften för hela året. Om man då köper hus med annat tillträdesdatum än 1/1 får man betala avgiften för den del av året man äger huset till säljaren. Detta hjälper mäklaren eller banken er att räkna ut exakt belopp, men det är fastighetsavgiften för hela året delat med 365 gånger det antal dagar ni kommer att ha huset i er ägo.
    Japp, så funkade det för oss. Vi köpte hus juli-09, och fick betala för exakt det antal dagar som vi skulle äga huset för 2009. 
Svar på tråden Hur mycket fastighetsskatt ska vi betala till de gamla ägarna?