Hur känns det och bli nersövd?
Jag ska operera mig i juni och är redan nervös inför det! Har aldrig varit nersövd och det känns otäckt! Kan nån förklara hur det känns?
Jag ska operera mig i juni och är redan nervös inför det! Har aldrig varit nersövd och det känns otäckt! Kan nån förklara hur det känns?
Känns ingenting när dom söver ner en.. det enda som är att man är groggy och trött när man vaknar..
Jag tänkte så här när jag skulle bli sövd, nu skall jag se hur detta går till!
Men icke sa Nicke, rätt som det var sov jag. När jag vaknade var jag väldigt trött, för det kändes som jag precis somnat, och så satte dom en isglass i handen på mg som jag störde mig lite på för jag var inte sugen på glass då ju!
Men det var en ganska rolig upplevelse, trots omständigheterna faktiskt!
Först får du lugnande om du är nervös.
Sen när du ligger på op-bordet fixar och grejar de lite med dig. Narkospersonalen är jätteduktiga på att få dig lugn och t.o.m att skratta mitt upp i allt.
När de börjar spruta in sömnmedlet går det fort. Bara några sekunder innan du sover. Du kan må illa, men du blir borta så snabbt. Har du lätt för att må illa kan du be om medicin mot illamåendet före de söver dig.
Jag brukar drömma lite knäppa drömmar under narkosen. Men när jag blir väckt vet jag alltid vart jag är. Vaknar du till i ett par sekunder och somnar sen några timmar igen.
Vad du gör så försök INTE vakna till innan kroppen är redo. Då kan du må ruskigt dåligt och börja kräkas lättare. Fortsätt sova tills kroppen hänger med, det går både fortare och du mår bättre.
Ibland är man bra trött efteråt och ibland kvicknar man till ganska snabbt. Seg och slö kan du vara i flera dagar efteråt.
Från en som varit sövd 11gånger.
Jag har väl aldrig sovit så gott som när jag var sövd Det blir svart minns jag men jag vaknade upp av att jag kräks och någon torkar mig runt munnen, än hade jag inte fått upp ögonen så jag var väl i något sovande tillstånd? Har hört via sjukvårdspersonal att jag troligen blev sövd med narkos som heter Diprivan vilket man kan bli illamående och kräkas av, men det är ju väldigt individuellt också!! Sövningen var inte läskig det var mer uppvaket som var läskigt eftersom jag har lite kräkfobi.
Jag har blivit sövd några gånger och för mig blir det bara alldeles svart och sedan vaknar jag och är lite groggy. Inga drömmar eller ngt.
De är ofta väldigt gulliga mot dig. Det är en narkosläkare som tar hand om dig och pratar med dig och berättar hela tiden vad han/hon gör.
Först får du ett lugnande medel insprutat i "grejjen" (kommer inte på vad det heter) som sitter i handen.
Sedan får du sömnmedlet insprutat efter ett tag och det tar bara några sekunder innan du somnar. Du hinner inte ens märka det.
Du blir bara snurrig sen vet du inget mer förän du vaknar.
Då kan du må illa (särskillt om du röker) och vara yr och groggy.
Jag har blivit nersövd sju gånger i mitt liv, jag tycker att det är lite mysigt. Haha.