• Solkattan

Handelsbanken eller SBAB?

Hej!
    Har precis köpt hus o börjat kolla runt med lån... och det är ju ursvårt!!
    Handelsbanken och SBAB har givit rätt lika villkor. Det blir ungefär samma kostnad... men vilken bank är "bäst"?
    Det finns ju massa annat kring lånen som kanske kan väga över för den ena eller andra banken?
    låneskydd försäkringar mm...
    Nån som har jämfört dessa två banker och kommit fram till att den ena är bättre eller sämre?
    Nån som har nåt som inte är bra med nån av bankerna ??
    Har fortfarande tid att tänka ett tag. Men snart måste vi väl ta ett beslut...
    Tacksam för svar!

//Solkatta

• Svar på tråden Handelsbanken eller SBAB?
  • Freddan

JAg kanske missar ngt, men gör man inte klart med lånen innan man köper ett hus?

Är jag elak så räkna med att du är korkad.
  • Solkattan

Jo, vi har lånelöfte... samt så har vi 10% kontant till handpenning. Levt snålt som sjutton i 5 år. Man börjar inte betala på lånen förrens man får tillträde till huset. Vilket i vårt fall är 1:e maj...
    Så vi har tid på oss att jämföra o pressa boräntor hos olika banker... :)

• Freddan
    Solkattan skrev 2010-02-11 14:02:02 följande:
    Jo, vi har lånelöfte... samt så har vi 10% kontant till handpenning. Levt snålt som sjutton i 5 år. Man börjar inte betala på lånen förrens man får tillträde till huset. Vilket i vårt fall är 1:e maj... Så vi har tid på oss att jämföra o pressa boräntor hos olika banker... :)
    Jo, jag förstod det. Men jag tänkte ändå att man hade hela den ekonomiska biten klar när man köpte hus. Som svar på din fråga; ingen aning tyvärr.
    Är jag elak så räkna med att du är korkad.
  • inteän

Vi har SBAB och jag är mycket nöjd med dem. Snabba svar, personlig service, osv.

Men jag har ingen erfarenhet av Handelsbanken...

• Solkattan

inteän:
    Har ni tecknat låneskydd trygg och/eller liv... har ni deras villahemförsäkring?

• inteän
    Solkattan skrev 2010-02-11 14:13:56 följande:
    inteän: Har ni tecknat låneskydd trygg och/eller liv... har ni deras villahemförsäkring?
    Nej, vi har inte låneskydd. Men vi har inte så höga lån och bra marginaler i övrigt (bor i bostadsrätt, ej i villa).
    Jag vill minnas att vi tog deras halvårs prova på-försäkrning (från If tror jag) för att den var tokbillig, men efter ett halvår så bytte vi för vi fick billigare försäkring från Trygg-Hansa :)
  • A7411

Vi har lånen i SBAB och övriga affärer i Handelsbanken. Är nöjd med båda två.

Tyckte om bemötandet från SBAB när vi sökte lånet. Vi har deras hemförsäkring via If, kostar runt 3000 per år med Anticimex-avtal, tror det är ett bra pris. Låneskyddet hade vi ett tag men tog sedan istället en livförsäkring som blev betydligt billigare.

Vi uppskattar Handelsbanken för att de inte har en massa avgifter för internet-bank och liknande utan den enda avgiften vi betalar är för Visakortet, 250 kr/år.

• Knytets

Vad har ni för bank nu?
    Annars så har ni ju fördelar med att byta lönekoto och sparande osv till ex handelsbanken? På det sättet kanske ni kan förhandla lite med räntan?

Just försäkringar och liknande är jag inte så insatt i, däremot hade jag sbab för ett radhuslån, och det fungerade väl hyffsat.
    Hade lån på handelsbanken för min bostadsrätt ungefär 4 mån, sedan bytte jag till SEB. Där fick jag lånekostnader som gjorde att jag tjänade 1500:-/mån till skillnad från handelsbanken(dels pga låst ränta-2 år, och dels pga att dom ej godkände den värderingen jag fått av mäklare på att bostadsrätten var värd mer än vad jag köpt den för. Så från att ha haft 40.000 i topplån hos handelsbanken fick jag ungefär 100. 000 utrymme i bottenlånet på SEB.). Jag är riktigt nöjd med SEB.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Roxter

Jag har bara erfarenhet från Handelsbanken så jag kan inte jämföra de båda bankerna, men min tips är att du bokar möte med båda bankerna så att man kan bilda sig en uppfattning som inte bara är vad man kan läsa sig till. MYCKET tycker jag handlar om vilken bankkontakt man har. Sen så finns det ju alltid utrymme att förhandla när man sitter face to face och de vet dessutom då att ni inte bestämt er än och att det väger mellan två banker.

Lycka till!

Svar på tråden Handelsbanken eller SBAB?