• AasaC

Hur gör du sås?

Det beror väl på vad det är för sås.

• AasaC

Fettsnål? I så fall skulle jag nog göra en toppredning ... helst på sky om det finns (om man lagat kött) ... eller om man stekt kött eller köttfärsbiffar/köttbullar så skulle jag nog hälla i vatten i stekpannan. Så krydda och ha i soya ... troligtvis mjölk och sen rett av med antingen majsenaredning eller mjöl-redning ... och silat efteråt, om det behövts.

Annars en bottenredning ... smör ... ha i mjöl ... sen mjölk, soya och kryddor.

• AasaC
    hewa skrev 2010-02-11 14:57:40 följande:
    Reder olika beroende på vad jag gör. Ibland bottenredning, ibland vetemjöl blandad med flytande margarin som jag rör ner, eller vetemjöl + mjölk som toppredning för ett smalare alternativ. På sistone har det blivit mycket potatismjöl + vatten som toppredning.Gillar inte matlagningsgrädde mm så det blir oftast ofta grädde + vatten eftersom jag tycker att grädde ger god smak men bara grädde blir alldeles för fett.Standardsåsen är att fräsa lite kryddor + lök och/eller vitlök med lite matfett. Sen vätskan på det, lite soja och/eller fond, kanske en skvätt vin. Reder av det och ibland rör jag ner en liten klick creme fraiche för syrlighet.
    Så har jag också börjat göra den senaste tiden ... fräsa lite kryddor och eventuellt lök. Sen brukar jag ha i lite tomatpuré också och sen vatten + grädde, soya, salt och redning. Blir sååå gott!
  • AasaC
    hewa skrev 2010-02-11 15:09:26 följande:
    Ett annat tips är att hacka lite soltorkade tomater eller kapris och ha i. Supergott!
    Ja, det är säkert gott. Jag har börjat testa lite mer såser den senaste tiden ... till min mans stora glädje ... fast det är ju inte särskilt nyttigt, tyvärr. {#lang_emotions_tongue_out}  Men det är kul att variera sig lite ... mot det tråkiga jag gjorde innan.
Svar på tråden Hur gör du sås?