• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Margarit
    Hägris skrev 2010-03-30 20:14:31 följande:
    Det förstår jag men då VILL du ju inte vara hemmafru(det är inte så du främst vill leva ditt liv), utan det är ert sätt att lösa att inte barnet börjar dagis tidigt, det är stor skillnad tycker jag.
     Så kan man ju se det. Men samtidigt trivs jag väldigt bra hemma. Så på så sätt vill jag vara hemmamamma. Men jo, du har en poäng. :)
  • Angel73

JAG vill vara hemma med våra barn och ja jag vill helst inte dela FP 50/50 så jag är glad att pappan inte vill göra det heller (jo jag har frågat )

Förstår inte varför folk ska tycka och tänka om andras val att leva...suck!!

Varför inte bara acceptera andras val??

• bimadrock

Med risk för påhopp...

Jag skulle mer än gärna vara hemmafru/hemmamamma! Jag skulle älska det! Vara hemma och hålla huset i ordning och umgås med mitt och kanske fler framtida barn. Underbart! (ja, jag vill laga maten, ha den framdukad till min man, tvätta o städa. Och ja, jag är feminist i den bemärkelsen att jag som kvinna ska få välja själv vad jag vill göra med mitt liv.)
    Och egentligen har jag alla förutsättningar för att vara det. (dvs en man som är välbetald och ett barn). Anledningen till att jag inte är det är att vi har vår dotter på förskolan där hon stortrivs! Jag anser även att barn behöver förskola och skulle aldrig vilja ta henne ur den och jag tvekade aldrig på att skola in henne heller! Så att vara hemmafru/hemmamamma skulle vara ett väldigt egoistiskt val. Därför är jag det inte.
    Jag arbetar nu ca 75% men funderar på att gå ner i halvtid så jag får lite av båda delarna.

• Lizamaria
    Angel73 skrev 2010-03-30 20:50:17 följande:
    JAG vill vara hemma med våra barn och ja jag vill helst inte dela FP 50/50 så jag är glad att pappan inte vill göra det heller (jo jag har frågat ) Förstår inte varför folk ska tycka och tänka om andras val att leva...suck!! Varför inte bara acceptera andras val??
    Bra att vara ärlig och inte gömma sig bakom dåliga argument tycker jag {#lang_emotions_laughing}
    Dåliga argument:

1. Mammor är bäst på att vara hemma och bäst för barnen.
    2. Pappa: jag skulle gärna men det passar inte med jobbet just nu..
    3. Vi förlorar för mycket pengar om pappa är hemma..(de med stor löneskillnad=ok, samt ensamstående...men detta argument funkar inte vad gäller medel/hög inkomstagare.)

Det är rakryggat att bara säga som det är: jag VILL...utan att gömma sig bakom ovanstående. Men önskar då att man också ser att det ju ändå är ett ganska egoistiskt val att vara den enda föräldern som tar ut alla föräldradagar och är helt hemma med barnen. Sen kan jag tycka att det är upp till din man att "ta strid för sina dagar" om han velat det. Men det ville han ju inte. Och givetvis tror jag att era barn kommer ha en bra relation med sin pappa MEN du som mamma kommer ha en mycket närmare relation. Det är priset man betalar tror jag - d.v.s. hur relationen till respektive föräldrar utvecklas...

Och många är de män som jag möter i mitt arbete - som i sin 50 och 60 års kris - djupt sörjer att de valde bort barnen - prioriterade karriären istället. Och det är bara sorgligt...Men 40-talisterna blir inte den sista generationen pappor att komma på försent att livet består av mer saker än snygga cv:n och pengar i plånboken (och ja - jag raljerar lite nu {#lang_emotions_tongue_out} )
  • Hemmaföräldern
    Lizamaria skrev 2010-03-30 21:03:22 följande:
    Bra att vara ärlig och inte gömma sig bakom dåliga argument tycker jag Dåliga argument:1. Mammor är bäst på att vara hemma och bäst för barnen.2. Pappa: jag skulle gärna men det passar inte med jobbet just nu..3. Vi förlorar för mycket pengar om pappa är hemma..(de med stor löneskillnad=ok, samt ensamstående...men detta argument funkar inte vad gäller medel/hög inkomstagare.)Det är rakryggat att bara säga som det är: jag VILL...utan att gömma sig bakom ovanstående. Men önskar då att man också ser att det ju ändå är ett ganska egoistiskt val att vara den enda föräldern som tar ut alla föräldradagar och är helt hemma med barnen. Sen kan jag tycka att det är upp till din man att "ta strid för sina dagar" om han velat det. Men det ville han ju inte. Och givetvis tror jag att era barn kommer ha en bra relation med sin pappa MEN du som mamma kommer ha en mycket närmare relation. Det är priset man betalar tror jag - d.v.s. hur relationen till respektive föräldrar utvecklas...Och många är de män som jag möter i mitt arbete - som i sin 50 och 60 års kris - djupt sörjer att de valde bort barnen - prioriterade karriären istället. Och det är bara sorgligt...Men 40-talisterna blir inte den sista generationen pappor att komma på försent att livet består av mer saker än snygga cv:n och pengar i plånboken (och ja - jag raljerar lite nu )
    Det här är en tråd för hemmaföräldrar ;) och det är en grupp som valt att ge sina barn tid och som är vana vid att bli påhoppade för det..... inte minst i media av journalister som själva gjort ett annat val. Jag tror att hemmaföräldrarna därför är extra beroende av en plats där de får vara ifred och kan få stötta varandra. Vi kan alla påhopp utan och innan och det handlar t ex inte alls om att "gömma sig bakom några argument".

Det är fördomsfullt att påstå något sånt.

Alla hemmafamiljer ser olika ut och har olika skäl till varför de valt att vara hemma. De är inte emot jämställdhet där kvinnor ges samma livschanser som män men de är emot millimeterrättvisa där politikerna ovanifrån ska bestämma hur de ska leva sina liv.

De vill ha sin valfrihet och de vill slippa påhopp. Svårare är det inte ;)

Hur man än vrider och vänder på det så finns det en biologi i allt det här. Kvinnor ammar och har förberett sig under 9 månader för barnet. En massa hormoner hjälper till också. Det betyder inte att pappan inte är viktig eller kan finnas där. När kvinnor får välja själva så väljer många att arbeta med barn.

9 av 10 som arbetar inom vård och omsorg är kvinnor. Något med barn och äldre lockar, så är det bara men vi ska inte utesluta männen för det.... eller tvinga dem.... snarare locka dem. berätta hur viktigt det är att barnen får tid med dem, att de går ned i tid under småbarnsåren och att man hjälps åt, med barnen och med hemarbetet. Jag tror på samarbete inte på tvång och konflikter.
  • Strumpan08

Jag är av den åsikten att barn mår bäst av att vara med sina föräldrar, men skulle aldrig definiera mig själv som hemmafru eller hemmamamma. Tycker det är ett förlegat uttryck som går ut på att man är ekonomiskt beroende av någon annan, man tar större delen av ansvaret för barnen och hushållet och man lagar mat så att maten står på bordet när mannen kommer hem. Urk.

Jag och min man turas om att vara hemma med dottern och jobba, beroende på hur situationen ser ut för oss med jobb och så. Hon är nu 16 mån och kommer att vara hemma ett bra tag till för i höst kommer vår tvåa, och det gör att vi kan ha henne hemma ännu längre.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Hemmaföräldern

Jag ser mig som hemmaförälder..... jag är inte någons fru hemma = hemmafru. Vi delar på hushållsarbete, maken slutar tidigt och kommer då hem för att vara med sina barn. Vi är också downshiftare...... eller helt enkelt vi är föräldrar som valt att ge våra barn tid.... ;)

• Storis

Hej "hemmaföräldern"!

Vi ger också barnen tid och jag har jobbat lite mellan barnen för vi vill att de ska få vara hemma så mkt som möjligt. Vi har storebror hemma nu när lillasyster är hemma. Han är 3,5 och trivs hemma. Jag blev lite nyfiken på hur ni har downshiftat. Det blir ju så lite automatiskt när mest bara en jobbar. Nästa år kommer vi leva på en lön och om vårdnadsbidraget finns kvar det också så då blir det ännu mindre pengar men det är ju helt självvalt i vår familj.
  • Hemmaföräldern

Vi valde att bo kvar i hyresrätt när vi fick barn. Vi var också ute och letade hus men valde bort det pga kostnaderna. Sedan är vi fyndare på blocket när barnen ska ha nya cyklar, barnmöbler, sänggavlar.... saker som jag tycker man kan köpa begagnat, köper vi begagnat. Sedan har vi hållit fast vid de gamla möblerna och målat om istället. Soffor, sängbottnar och sånt köper vi förstås nytt. Leksaker har vi också fyndat men även sålt av själva. Klädbytardagar har fyndat på men också sålt saker. Sen har jag varit framme vid Reor och handlat. Vi har levt bra men tänkt igenom inköpen. Storhandlat och planerat noga. Fryst in mycket och bakat mycket själva och lagat mat från grunden... nej tack till färdiglagat och halvfabrikat.

Inget lantställe utan vi har hyrt hus varje sommar flera veckor till ett bra pris. Här är en länk om du vill veta mer om downshifting :)
    http://www.hemmaforaldrar.se/downshifting.htm

och en annan som kanske kan vara nåt:
    http://www.hemmaforaldrar.se/bygg_din_hemmatillvaro.htm

• Sköna Emma

Jag är hemmamamma, jag sköter städning matlagning handlig tvätten och våran dotter. Ja allt hemma det är mitt jobb, För det får jag min "lön" av min sambo. Det ska räcka till mina saker tex när jag ska ut och festa klädder till mig. Ja mina pengar som jag får göra vad jag vill med.
    Sen har jag fått ett kort med pengar på som jag ska köpa allt annat på allt som har med hushållet att göra klädder till våran dotter mat apoteket osv.

Jag är så glad att jag fått denna förmånen i mitt liv att ha det så bra och framför allt slippa och jobba, Att jag får vara hemma med våran dotter och se henne växa upp.

Jag lider med er som inte har ekonomi att ha en av föräldrarna hemma.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!