Lizamaria skrev 2010-03-30 21:03:22 följande:
Bra att vara ärlig och inte gömma sig bakom dåliga argument tycker jag Dåliga argument:1. Mammor är bäst på att vara hemma och bäst för barnen.2. Pappa: jag skulle gärna men det passar inte med jobbet just nu..3. Vi förlorar för mycket pengar om pappa är hemma..(de med stor löneskillnad=ok, samt ensamstående...men detta argument funkar inte vad gäller medel/hög inkomstagare.)Det är rakryggat att bara säga som det är: jag VILL...utan att gömma sig bakom ovanstående. Men önskar då att man också ser att det ju ändå är ett ganska egoistiskt val att vara den enda föräldern som tar ut alla föräldradagar och är helt hemma med barnen. Sen kan jag tycka att det är upp till din man att "ta strid för sina dagar" om han velat det. Men det ville han ju inte. Och givetvis tror jag att era barn kommer ha en bra relation med sin pappa MEN du som mamma kommer ha en mycket närmare relation. Det är priset man betalar tror jag - d.v.s. hur relationen till respektive föräldrar utvecklas...Och många är de män som jag möter i mitt arbete - som i sin 50 och 60 års kris - djupt sörjer att de valde bort barnen - prioriterade karriären istället. Och det är bara sorgligt...Men 40-talisterna blir inte den sista generationen pappor att komma på försent att livet består av mer saker än snygga cv:n och pengar i plånboken (och ja - jag raljerar lite nu )
Det här är en tråd för hemmaföräldrar ;) och det är en grupp som valt att ge sina barn tid och som är vana vid att bli påhoppade för det..... inte minst i media av journalister som själva gjort ett annat val. Jag tror att hemmaföräldrarna därför är extra beroende av en plats där de får vara ifred och kan få stötta varandra. Vi kan alla påhopp utan och innan och det handlar t ex inte alls om att "gömma sig bakom några argument".
Det är fördomsfullt att påstå något sånt.
Alla hemmafamiljer ser olika ut och har olika skäl till varför de valt att vara hemma. De är inte emot jämställdhet där kvinnor ges samma livschanser som män men de är emot millimeterrättvisa där politikerna ovanifrån ska bestämma hur de ska leva sina liv.
De vill ha sin valfrihet och de vill slippa påhopp. Svårare är det inte ;)
Hur man än vrider och vänder på det så finns det en biologi i allt det här. Kvinnor ammar och har förberett sig under 9 månader för barnet. En massa hormoner hjälper till också. Det betyder inte att pappan inte är viktig eller kan finnas där. När kvinnor får välja själva så väljer många att arbeta med barn.
9 av 10 som arbetar inom vård och omsorg är kvinnor. Något med barn och äldre lockar, så är det bara men vi ska inte utesluta männen för det.... eller tvinga dem.... snarare locka dem. berätta hur viktigt det är att barnen får tid med dem, att de går ned i tid under småbarnsåren och att man hjälps åt, med barnen och med hemarbetet. Jag tror på samarbete inte på tvång och konflikter.