• lakritspipa

Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?

Han är 2 år 3 mån och har varit helt blöjfri sen i julas. Det går jättebra hemma. Vi behöver inte ens påminna honom utan han springer själv till toaletten, drar ned byxorna och sätter sig. Men varje dag när vi hämtar honom från dagis är det 2-3 omgångar med blöta kläder i hans fack. Jag känner att personalen börjar tröttna och ibland har de satt på honom blöja när jag kommer (vilket jag kan förstå). Idag sa hans fröken att han nog inte var mogen för detta. Men han är ju helt torr hemma!? Tips på vad vi kan göra eller vad det kan bero på?

• Svar på tråden Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?
  • Jenny26

Jag hade haft blöja på honom på dagis och utan hemma. Han är ju inte så gammal än.
    Det kanske är så att det sker så mycket roligt på dagis så att han inte tänker på att gå på toaletten.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Irre

Antagligen är det nog så att det händer mer på dagis så han glömmer bort att han är kissnödig. Och helt blöjfria blir barnen när de är mogna för det, låt det ta tid. Ingen idée att "stressa"

• lakritspipa

Jodå, tid får det ta, det gör mig inget. Men jag är rädd för att om vi sätter på honom blöja igen på dagis så kommer han gå tillbaka i "kissutvecklingen" istället. Kanske tro att han har blöja hemma också och börja kiss ned sig även där.

• Irre
    lakritspipa skrev 2010-02-11 19:23:13 följande:
    Jodå, tid får det ta, det gör mig inget. Men jag är rädd för att om vi sätter på honom blöja igen på dagis så kommer han gå tillbaka i "kissutvecklingen" istället. Kanske tro att han har blöja hemma också och börja kiss ned sig även där.
    Men då är han nog helt enkelt inte helt redo ännu. Min dotter är 3, har varit blöjfri dagtid i ca 6 månader. Och det händer olyckor då och då. Nu har det hänt 3 dagar i rad på dagis.
  • BymBym

Gillar han toaletten på dagis? Han kanske inte vill gå på just deras toalett?

• lakritspipa

Så Irre, vad föreslår du? Att vi ska köra på som det är eller börja med blöja igen?

Vet inte vad han tycker om toaletten på dagis..

Är det någon som haft det likadant och vad gjorde ni?

• LML

Ha tålamod och ja tror inte det är nåt problem med blöja på dagis men inte hemma. Det har funkat här i varje fall.

Min  tös blev blöjfri på dagen när hon va ca 2½ och på natten nån månad senare. På dagis har det till o från varit katastrof. Kan fortfarande hända olyckor (hon har fyllt 4)
    I somras så hade hon en period då hon kissa på sig 2-4ggr/dag på dagis. Fick då säga till personalen att "tvinga" henne på toa o inte bara fråga om hon e kissnödig. Vilken treåring går hellre på toa än leker?
    Din kille e så lten än så det löser sig snart :)

• MarieDahlström

Varför så brått . Låt det ta sin lilla tid

• lakritspipa

Varför tror du jag har bråttom?
    Undrar bara hur jag ska göra, sätta på blöja på dagis eller fortsätta som det är?
    Undrar om någon har erfarenhet av detta och om det gick tillbaka av att sätta på blöja igen.

LML, hur visste ni när hon var redo att sluta med blöja på dagis också?

• vittra
    lakritspipa skrev 2010-02-11 19:43:05 följande:
    Så Irre, vad föreslår du? Att vi ska köra på som det är eller börja med blöja igen? Vet inte vad han tycker om toaletten på dagis.. Är det någon som haft det likadant och vad gjorde ni?
    Vad har de för rutiner om kissning på dagis?
    Vår tjej har varit torr i 1 års tid (hon är 2 år och 4 mån) och har sedan hon började dagis i höstas kissat ner sig ett fåtal gånger och då har det berott på att rutinerna har brustit.

De är ju oftast för små än för att kunna ha framförsikt och meddela tydligt när de är kissnödiga, särskilt på dagis med så mycket lek och stim. På vårt dagis kissas alla blöjfria barn vid samma tider varje dag, före lunch, efter lunch (de som inte kissade före) samt efter vila och innan de går ut osv.
Svar på tråden Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?