• Julia1234

3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid

Har en son på dryga tre år.
    Igår kväll vaknade han efter att ha sovit en timme och bara grät och sprattlade i sängen. Sa att han hade ont i rumpan. Vi kollade men såg inget konstigt, lite röd - men inte alls mycket. Efter en timmes gråt gav vi honom en panodil och han somnade en timme efter det. (Han bajsade och var helt som vanligt i magen, det kliade inte, det frågade vi.) Ville inte sitta på rumpan, men på sidan var ok.

I morse när vi vaknade var han glad och som vanligt, jag frågade om han hade ont i rumpan och han svarade nej. Han har inte klagat på hela dagen eller kvällen.

Nu vid läggning började samma sak igen, han bara gråter och säger att han har ont i rumpan, vi får inte titta då blir han hysterisk...

Någon som vet vad detta kan vara?
    Känner att om han fortsätter får jag åka in till sjukhuset med honom... Men om inte vi får titta tvivlar jag på att en läkare får det, vad gör man då? Söver honom? tvingar honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-12 11:16
    Det är springmask, vi såg dem igår och åt medicin.

• Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid
  • Emmel
    Julia1234 skrev 2010-02-12 04:25:20 följande:
    ....några frågor till som jag kom på Har jag fattat detta rätt nu? Maskarna lägger ägg runt ändtarmen, nu när medicinen verkar så dör maskarna och inga fler ägg läggs. Problemet är alltså att få bort alla ägg som redan har lagts? Eller? Hur lång tid tar det från att man får i sig ägg tills de har utvecklats till mask? Någon som vet det? Är det 2-3 veckor? (eftersom medicinen ska tas igen efter den tiden)Många nattfunderingar här
    Ja, så fattar jag det också.
  • Emmel
    banansmoothie skrev 2010-02-12 02:27:30 följande:
    Jag måste bara fråga, vi har varit lyckliga och sluppit springmask hittils, men vad sjutton gör man om man har heltäckningsmatta?! Måste man då tvätta hela heltäckningmattan? (Har matta i 2 sovrum, vardagsrum och hall.) Jag hatar heltäckningmatta men vi hyr så det finns inte mycket att göra åt saken tyvärr.
    Ingen aning!
  • Emmel
    LabLover skrev 2010-02-12 08:09:05 följande:
    Mina barn har spytt av medicinen i natt Har inte tvätttid förrän kl 15 och ett berg av saker som ska saneras! Allt det som blev nedspytt är ju rödfläckat och måste ev. slängas. Det går tydligen inte få bort det. Min lilla dotter suger också på tummen. Har behandlat henne också för säkerhets skull även om hon inte har mask (ännu).Jag ska också försöka vädra lägenheten igen och skura ett rum i taget. Vill inte behöva göra om det är om och om igen...
    Fy vad jobbigt. Min son spydde också av den rinnande medicinen första gången. Tabletterna har han fått behålla.
  • Emmel
    Julia1234 skrev 2010-02-12 05:46:53 följande:
    vi har våra bebisars kläder i öppen trådback i badrummet som sonen använder. Behöver jag tvätta alla kläder? Har ställt ut dem på altanen, det kanske räcker med kylan? Läste någon stans att äggen ej överlever i solen *hoppas på solsken idag*
    Jag TROR att det räcker att låta dem ligga ute. Det kan ju inte vara någon skillnad mellan att frysa gosedjur och kläder igentligen.
  • Emmel
    mion skrev 2010-02-12 07:33:56 följande:
    När vi hade det så sa dom att byt sängkläder o gör rent på toalett,handukar o så,för dom finns ju inte överallt o överlever inte utanför kroppen speciellt länge,o vi har alltid fått bukt med det direkt =)
    Och till oss har de sakt att man ska vara jättenoga... Se, vad olika det är. Jag läste att äggen kan överleva utanför kroppen i ett par veckor.

En sak som jag tycker är konstigt är hur det kommer sig att äggen kan överleva i snö (enligt vad folk säger) men dör när det är minusgrader? Hur går det ihop? Kanske de inte kan överleva i snö??? Men varför får man dem då på vintern???
  • Emmel
    LabLover skrev 2010-02-12 08:34:03 följande:
    Julia: Vanliga leksaker har jag låtit stå kvar inne, just eftersom det inte finns några belägg för att det fungerar. Hoppas att det räcker. Eftersom vi har två stora hundar och en katt så dammsuger jag redan dagligen så det hinner aldrig bli några dammråttor. Det måste ju vara bra? Har ni behandlat alla i familjen? Till mig sa de att det räcker med den som har mask första gången. Vi har ändå valt att behandla vår 2-åring eftersom de sover i samma rum och hon även suger på tummen. Räcker inte det så ska hela familjen behandlas.
    Ännu en olikhet. Hos oss säger de att ALLA ska behandlas. Så det har vi gjort, varje gång (fyra - fem gånger sedan våren 2008)
  • Emmel

Tips ang. tvättning av sänkläder: vi tvättade kläderna i vårt sovrum varannan dag och barnens varannan dag - inte samma dag, alltså.

• LabLover
    Emmel skrev 2010-02-12 09:10:06 följande:
    Ännu en olikhet. Hos oss säger de att ALLA ska behandlas. Så det har vi gjort, varje gång (fyra - fem gånger sedan våren 2008)
    Jo, fast de menar nog ganska lika ändå. Eftersom vi aldrig har haft springmask i familjen tidigare så sa de att det räcker med den som man har sett har mask.

Surfar man däremot runt på 1177, Vårdguiden och liknande så ser man att det är lite olika råd.

Hå-hå-ja-ja, hoppas att det räcker så här. Alla de saker som ska göras dagligen i TVÅ veckor känns ju inte särskilt upplyftande och då kanske man ändå inte blir av med det om äggen florerar på förskolan
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Emmel
    LabLover skrev 2010-02-12 09:19:09 följande:
    Jo, fast de menar nog ganska lika ändå. Eftersom vi aldrig har haft springmask i familjen tidigare så sa de att det räcker med den som man har sett har mask.Surfar man däremot runt på 1177, Vårdguiden och liknande så ser man att det är lite olika råd.Hå-hå-ja-ja, hoppas att det räcker så här. Alla de saker som ska göras dagligen i TVÅ veckor känns ju inte särskilt upplyftande och då kanske man ändå inte blir av med det om äggen florerar på förskolan
    Ett tråkigt tips... fortsätt helst att städa en vecka till eller kanske t o m två. Min erfarenhet är att maskarna INTE kommer tillbaka lika fort då.
  • sofie och laura

Min kompis dotter skrek ett antal nätter att hon hade ont i rumpan?
    Hopn har tom sovit över hos oss och sa att hon hade ont i rumpan la lite salva ... hade ingen aning??
    men nu har hon inte klagat kan den ha försvunnit själv??

Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid