• lisa0626

ålder för sittvagn?

Fundrar på när det är lämpligt att ta bort mjukliften och använda sittvagn istället? Hur gör ni? Har verkligen ingen aning. 

• Svar på tråden ålder för sittvagn?
  • EJai

6 månader brukar man säga är okej att börja med sitt.

• lisa0626

Ok. Tack Hade hoppats på tidigare. Det är så knepigt att vara ute och gå när han inte vill sova.

• LilaRos

när barnet kan sitta själv utan stöd kanske? ingen aning faktist...

• Tatiin

Vi tog bort vår hårdlift när dottern var runt 4 månader, men det var mest för att det var så trångt. Köpte en åkpåse istället så det blev varmt och ombonat, men mycket mer plats och hon trivdes genast bättre. Sitta upp kortare stunder fick hon nog göra runt 5 månader kanske.

• nallemajja

Hej,

Vi hade sittvagn när vår son var ca 3,5 månad. Han var alltid missnöjd i liggvagnen och så fort vi bytte så blev det annorlunda. Han var nyfiken och gillade att titta sig omkring. Vi hade ryggstödet uppfällt i "lägsta positionen", vilket betyder att han inte satt upp utan halvlåg...men det var han nöjd med. Har vänner som gjort likadant vid ca 3-4 månaders ålder. 
  • patti87
    Tatiin skrev 2010-02-11 20:14:04 följande:
    Vi tog bort vår hårdlift när dottern var runt 4 månader, men det var mest för att det var så trångt. Köpte en åkpåse istället så det blev varmt och ombonat, men mycket mer plats och hon trivdes genast bättre. Sitta upp kortare stunder fick hon nog göra runt 5 månader kanske.
    precis så gjorde vi med :)
  • Ellabella80

Min son började sitta i sittvagn när han va 5 mån. Han fick knappt platts i liggvaagnen längre. Nu åker han vanlig sullki och han e 7mån.

• Birgitta L

Svar till lisa0626:

Du ska inte använda sittvagn innan ditt barn kan sitta stadigt utan stöd, omkring 6 månaders ålder men vänta helst med sittvagn till ca 8 månaders ålder. Dels för ryggens skull men också för att det blir för mycket intryck för yngre barn i sittvagn, och det kan göra dem stressade så att de får problem med sömnrytmen. Du kan i stället ha ditt barn i bärsele på magen men i så fall vänd mot dig för att minska intryck utifrån.

• Tatiin

Oj, 8 månader. Det hade nog aldrig funkat med vår dotter. Hon är och har alltid varit supernyfiken så att ligga i vagnen då hade hon nog blivit tokig av

Birgitta L skrev 2010-02-11 20:20:26 följande:
    Svar till lisa0626: Du ska inte använda sittvagn innan ditt barn kan sitta stadigt utan stöd, omkring 6 månaders ålder men vänta helst med sittvagn till ca 8 månaders ålder. Dels för ryggens skull men också för att det blir för mycket intryck för yngre barn i sittvagn, och det kan göra dem stressade så att de får problem med sömnrytmen. Du kan i stället ha ditt barn i bärsele på magen men i så fall vänd mot dig för att minska intryck utifrån.
  • Birgitta L

Svar till Tatiin:

Ja så kan det vara med en del barn men ni löste det ju på ett ganska bra sätt genom att hon i alla fall inte satt upprätt så tidigt som vid 4 månaders ålder (bärsele hade som sagt annars varit ett bra alternativ).

• Tatiin

Nej, som sagt anledningen till att vi tog bort liften redan då var av utrymmesskäl, och då vagnen har fullt liggläge såg vi ingen anledning till att inte ta bort den. Vi använde bärsele vid några tillfällen också, men hon var inte nöjd med att sitta inåtvänd särskilt länge heller, av samma anledning, nyfiken i en strut. Jag tror inte heller att det är bra med för mycket intryck vid låg ålder.

Birgitta L skrev 2010-02-11 20:44:22 följande:
    Svar till Tatiin: Ja så kan det vara med en del barn men ni löste det ju på ett ganska bra sätt genom att hon i alla fall inte satt upprätt så tidigt som vid 4 månaders ålder (bärsele hade som sagt annars varit ett bra alternativ).
  • milli79
    Birgitta L skrev 2010-02-11 20:20:26 följande:
    Svar till lisa0626: Du ska inte använda sittvagn innan ditt barn kan sitta stadigt utan stöd, omkring 6 månaders ålder men vänta helst med sittvagn till ca 8 månaders ålder. Dels för ryggens skull men också för att det blir för mycket intryck för yngre barn i sittvagn, och det kan göra dem stressade så att de får problem med sömnrytmen. Du kan i stället ha ditt barn i bärsele på magen men i så fall vänd mot dig för att minska intryck utifrån.
    Det viktiga är ju att inte ha barnet frammåtvänt/i frammåtvänd vagn. Vi tog bort liggdelen när sonen var runt 4mån av utrymmes skäl men han kan fortfrande ligga i vagnen. Vi har bara rest upp lite lite för ryggen... han sover ändå mest när jag är ute och går. Nu är han 7mån.
  • Dama

Min äldsta dotter var 4 månader när vi började med sittvagn..
    hon vägrade ligga.. när hon var uppe hos oss satt hon alltid i våra knän.

Hon har aldrig haft problem med sömnen! Ni som säger att dom blir för överstimulerade. Hon har sovit i egen säng sedan bebis, och eget rum sedan 8 månader.
    Nu är hon 3 år och älskar sin säng och älskar att sova! Sover alltid hela nätter.. Så hon har då inte blivit "skadad" av att sitta i sittvagn tidigt:)

så varför skulle dom inte kunna halvligga i en vagn!?

Vad är det för skillnad på att sitta i knät eller att halvligga i en sitt vagn? Ingen skillnad tycker då jag..

Nu har jag en liten flicka till som är 3½ månad..och som är så nyfiken, sitter ofta i vårt knä eller sitter frmåtvänt i bärselen. De enda gångerna hon är nöjd:)
    Så vi tar nog fram sittvagnen nu till henne. Men med en åkpåse och så får hon halvligga.

• Ariella

Det är nog väldigt individuellt. Vi bytte när sonen var 12 veckor, för han vägrade vistas i vagnen när vi använde liggdelen. Vi har dock en Bugaboo med ergonomisk sittdel, och givetvis hade vi honom i lutande läge så att det blev som att han halvlåg.

Det funkade mycket bättre med vagnåkandet när han kom upp och såg lite.

• ängeln83

Våran dotter är 4 månader och vi tog bort liggdelen när hon var 3 månader, hon vägrade åka i vagnen liggandes.
    Nu halv ligger hon i sittdelen, ungefär i samma position som när dom sitter i ett babyskydd och vagn promenaderna är numera underbara och utan gnäll

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥
  • OzzyansMamma

Min son är snart 7 månader och idag ska vi testa sittvagn.han sitter ju fastspänd och sittdelen kan man ju lägga ner om han vill sova.hoppas alla får en bra dag.

• CarroAN

Känner också att jag egentligen skulle vilja byta till sittdel snart. Min bebis är tre månader och han vill inte ligga i vagnen när han är vaken, tar man upp honom så att han kan titta blir han glad men jag är inte tillräckligt stark för att bära runt honom i selen för länge. Har dock läst att de behöver vara stadigare och gärna kunna sitta själva innan sittdel. Annars ska man kunna bulla upp med lite kuddar i liggdelen...

Svar på tråden ålder för sittvagn?