Inlägg från: Lathundarna |Visa alla inlägg
  • Lathundarna

Kemisk kastrering?

Skitdåliga erfarenheter. Kostsam eftervård då hunden insjuknade samt att han nu får leva med sjukdom.

• Lathundarna
    Barbiegirl skrev 2010-02-11 21:38:35 följande:
    kan du berätta lite mer?
    Han chipades, 3 månader senare insjuknade han kraftigt. Utredning påbörjas där det framkommer att hans immunförsvar är i botten och till följd har han fått kvalsterallergi. Medicin livet ut. Hjärtat har blivit påverkat av ansträngningen och han har fått blåsljud samt oregelbundna hjärtslag till följd. Nu, 2 år senare tampas vi fortfarande med hans hälsa som går både upp och ner. Hej hopp och tack till veterinären för noll info trots frågor. Innan chipet sattes in genomgick han hälsoundersökning hos en annan veterinär (större klinik) och de hittade nada.
    Ca 4 månader efter hans insjuknande blir jag kontaktad av 4 andra hundägare i trakten då även deras hundar (alla av olika raser) insjuknat och fått liknande symtom ca 3 månader efter chipet satts in.
  • Lathundarna
    Lathunden skrev 2010-02-11 21:47:45 följande:
    Han chipades, 3 månader senare insjuknade han kraftigt. Utredning påbörjas där det framkommer att hans immunförsvar är i botten och till följd har han fått kvalsterallergi. Medicin livet ut. Hjärtat har blivit påverkat av ansträngningen och han har fått blåsljud samt oregelbundna hjärtslag till följd. Nu, 2 år senare tampas vi fortfarande med hans hälsa som går både upp och ner. Hej hopp och tack till veterinären för noll info trots frågor. Innan chipet sattes in genomgick han hälsoundersökning hos en annan veterinär (större klinik) och de hittade nada. Ca 4 månader efter hans insjuknande blir jag kontaktad av 4 andra hundägare i trakten då även deras hundar (alla av olika raser) insjuknat och fått liknande symtom ca 3 månader efter chipet satts in.
    Iofs chipkastrering som sagt, men efter den erfarenheten tycker jag inte man ska hålla på och krabba med sina hundar. Ska man kastrera så gör det ordentligt.
  • Lathundarna
    Rottis77 skrev 2010-02-12 16:16:16 följande:
    Men kan dom säga att detta beror på chipet?? Både allergi och hjärtproblem är MYCKET vanligt på en cavalier! Har nämligen aldrigt hört nåt liknande och har jobbat med chipet sen det kom till sverige och haft det på båda mina hanar med god effekt.
    Jag är väldigt väl medveten om cavalierers hälsa och konstatera kan man förmodligen aldrig. Men då han var fullt frisk innan chippet sattes in menar 4 olika och av varann oberoende veterinärer som kikat på honom och hans journal att ja, det kan absolut vara chippet som ligger bakom. Att dessutom ett flertal andra hundar som alla är olika raser även de drabbas av samma sak verkar väldigt skumt.
    Jag är själv ingen veterinär och kan inte yttra mig om hur chippet kan och bör funka, men en sak har jag lärt mig efter allt min hund fått gå igenom - ska jag kastrera mina hundar så låter jag det göras ordentligt. Inget tricksande eller experimenterande på mina hundars bekostnad.
  • Lathundarna
    hundpuss skrev 2010-02-12 19:16:30 följande:
    Dessutom tycker jag det är bra underligt att en fullt frisk hund får de symptom som Lathunden berättar om, efter att chip satts in. Då är det inte enbart rastillhörighet som spelar in.

Märkligt dessutom att det dyker upp på en boxer, en stockdog, en malle och en portis. Samma symtom, efter lika lång tid.
Svar på tråden Kemisk kastrering?