• nik70

Misstänker graviditetsdepression. Vad göra?

Jag befinner mig i en väldigt jobbig situation som håller på att knäcka mig helt. Jag misstänker att min flickvän som är gravid lider av graviditetsdepression. Det är den enda rimliga förklaringen till hennes beteende just nu.

Hon har stött bort helt. Jag gick genom en kris för c:a en månad sedan. Jag befann mig i en oerhört stressad situation och handlade irrationellt. Hon "drabbades" av detta genom att jag krävde hennes uppmärksamhet och support. Men hon orkade inte med det och det förstod jag inte då. Hon mådde själv ganska dåligt över graviditeten så det blev troligtvis för mycket för henne. Men det som förbryllar mig är hon agerade efter detta. Jag lugnade ner mig efter några dagar, och plötsligt får jag ett mail där hon gör slut. Det knäckte mig totalt! Jag funderade på att ta livet av mig och tvingade mig själv till psykakuten. Efter en natt där kom jag hem och dagen efter kom och hon hämtade sina saker i min lägenhet utan att säga ett ord. Hon har vägrat prata med mig sedan dess.
    Nu när det gått en tid så har jag reflekterat över hennes agerande innan och efter hon gjorde slut. Jag märkte tydligt att hon inte mådde bra i sin graviditet och det var också en av anledningar till att jag var stressad. Jag kände mig otillräcklig. Hon kunde inte se sig själv i spegeln för hon tyckte att hon var ful och äcklig. Hon hade ingen aptit. Hon kunde inte somna trots att hon var dödstrött, och hon fann ingen glädje i någonting. Hon hade svårt att komma upp ur sängen på morgonen. Hon orkade inte städa och hon tyckte inte jobbet, som hon tidigare älskade, var roligt längre. Enda anledningen jag fått höra över att hon gjorde slut var att jag dränerade henne på energi. Men hur kan jag har gjort det?
    Vi förlovade oss den 10 januari i år och planerade bröllop. Vi tittade på hus och planerade vår framtid. En och en halv vecka efter det att vi tittade på hus så gjorde hon slut.
    Hon är inte alls sig själv och inget i det agerande som hon visar upp nu stämmer överens med hur hon skulle beskriva sig själv, och hur hon var innan hon blev gravid. Därför misstänker jag att hon lider av graviditetsdepression. Till saken hör att hon nyligen haft äststörningsproblematik. Hon berättade det öppet för mig och det var mindre än ett år sedan som hon kom till insikt om sina problem med det.
    Hur ska jag göra för att kunna nå henne? Jag är väldigt orolig, inte minst för henne, men naturligtvis också för barnet. Hon säger själv att hon mår bra, men hade hon mått bra så hade hon kunnat prata med mig. Hon har sagt att hon tagit kontakt med någon för gemensamt samtalsstöd, men jag har inte hört något, och det är över två veckor sedan. Vad gör jag? Det här en mardröm som jag inte kan vakna ur. Jag älskar henne väldigt mycket och jag är överlycklig över det kommande barnet.
  • Svar på tråden Misstänker graviditetsdepression. Vad göra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni behöver hjäp tillsammans omgående, det skulle vara det bästa alternativet. När man är gravid skall man inte vänta för det är en viktig och avgörande tid. Stå på dig med detta. Boka tid själv för er tillsammans om hon inte gör det. Det är en markering från din sida att ni måste ta tag i situationen. Om hon inte vill följa med, gå själv och diskutera upplägget med den du träffar. Ibland kan man börja med var sitt enskilt samtal och fortsätta med gemensamma. Det är inte fel att du visar att du älskar henne och att du är lycklig över barnet. Hon kan behöva ditt engagemang och ansvar fast hon inte visar det.
    Många hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Misstänker graviditetsdepression. Vad göra?