• 5busar

född i v34+0 tänka på?

Mitt 3e barn föddes i v. 35 och vägde 2270 gr och var 45 cm.

Nu var vi inställda på att hon inte skulle stanna tiden ut för hon hade redan varit på väg 4 veckor tidigare så vi hade hunnit ställa in oss på att hon kunde komma vilken dag som helst.
    Vi var kvar på sjukhuset i 9 dagar.
    Eftersom hon var liten och blev kall lätt så bar jag henne i bärsele från början (hade läst om en studie från England om "kängurubarn" där de såg hur det främjade både mamman och barnet att ha den lilla/e nära så mycket som möjligt. 
    Stimulerar även amningen på ett positivt sätt sägs det men tyvärr så vet jag inget om det då jag inte kunnat amma något av mina barn pga allergier och dålig mjölkkvalite.
    Jag har visserligen burit alla mina barn i bärsele tills de börjat gå.
    (Tyvärr så var det inte så mycket prat om bärsjalar då jag fick mina första barn annars hade jag nog testat det.)
    För att skydda hörseln som är väldigt känslig i början använde vi alltid hjälmmössa under de 2 första månaderna oxå bra att göra om barnet har svårt att hålla värmen.
    En viktig sak till som vi "fick med oss" var att ta det lugnt med besök och stök den första tiden hemma eftersom dessa små knyten kan vara känsligare för stress och infektioner.
    Köp inte på er för mycket småkläder eftersom tillväxten varierar. Jag hade 6 set och 3 pyjamas i första garderoben str 44, 50 och 56. Str 62 hängde med länge och där hade jag en heldel, hon hade det från ca 3 månader till 7 månader. 
    Lycka till och var rädda om varandra
    KRAM
Svar på tråden född i v34+0 tänka på?