Hej
Du berättar inte så mycket om vilken person din 7-åring är, hur han reagerat på att din sambo kom in i familjen och om han vet att ni ska flytta in i ett nytt hus, så jag får gissa lite grand och svara lite generellt.
7-åringar lever fortfarande i ett mycket konkret utvecklingsstadium,de är förståndiga och har bra koll på vissa saker och ingen koll alls på annat. Som vuxen är det både lätt att undervärdera och övervärdera deras förstånd.
Alla människor tycker att förändringar är svårt, vad de än säger, och barn är inget undantag. För att klara förändringar bra behöver man vara förberedd på ett för åldern lämpligt sätt.
Jag tycker att du ska berätta för din 7-åring att han ska få ett syskon så fort som möjligt. Visa på din mage (för det är väl du som är mamman?) och tala om vad som händer därinne. Säg några saker i taget, då och då, i stället för att ha en lång föreläsning. Berätta när barnet föds och vad som kommer att hända då. T.ex att mormor eller farmor tar hand om honom några dagar. Ta med honom i planeringen och visa honom det nya huset ni ska bo i. Det är viktigt att du /ni pratar om hans nya roll som storebror och vilket rum han ska bo i när ni flyttar.
På din fråga vad du ska svara om han frågar vem du älskar mest (vilket inte finns några rätta svar på) så tycker jag att du ska säga att du älskar båda mest. Det låter ologiskt, men du kommer att känna att du har rätt när du säger det och din pojke kommer att bli nöjd.
Lycka till
Margit