• Junilängtan

    Vad tycker ni om "Ludvig"?

    Hejsan
    Skulle vilja höra lite åsikter om namnet "Ludvig"!!
    Är det för vanligt och uttjatat? 

    Det är det enda namnet som både jag och min sambo kan enas om.. men när jag frågar vänner så får jag inte så mkt svar?

    Någon sa att det lätt blir smeknamnet "Ludde" men smeknamn får väl de flesta barn och då tycker jag att det kunde vara mkt värre än Ludde som är ganska gulligt...

    Alla åsikter är välkomna!

  • Svar på tråden Vad tycker ni om "Ludvig"?
  • Junilängtan
    Bedan skrev 2010-02-12 13:27:19 följande:
    Det är svårt att välja namn utifrån ovanlighet. Mitt namn var ovanligt när jag föddes. Mina lekislärare blev helt eld och lågor när de hörde det för de hade ALDRIG haft ett barn med det namnet. När jag var i 12årsåldern hette plötsligt varenda unge som jag och det låg kvar på 10 i topp i många år.
    Så sant så sant, det kan man ju aldrig veta! Men jag väljer väl i och för sig inte namnet utifrån ovanlighet för då hade jag ju hittat på ngt helt annat.. Sen är ju min man lite mer tradionell av sig när det kommer till namn..

    Tittade precis efter och 2009 låg Ludvig på plats 22...
  • Teskedsmamman
    Junilängtan skrev 2010-02-12 13:16:40 följande:
    Intressant! Är dessa 6827 alla som både stavar med w och v? det låter ju inte så mycket! Mitt egna namn är nog vanligare och det träffar jag inte många som har samma...
    Det finns 4734 män som har förnamnet Ludwig. Av dessa har 3244 namnet Ludwig som tilltalsnamn.

    Så det var nog de som har enkelt V i stavningen...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Knubbe12

    Ludvig är jättefint! Låg på andra plats på min namnlista när vi skulle välja namn till sonen...

  • IdaVasterflo

    Jag gillar Ludvig! Skulle nog döpt en pojke till det själv om jag skulle fått en. Min pappas morfar hette Ludvig också. =) 

  • Skånetös67

    Jättefint namn Har själv en pojk som heter Ludwig. En jättesöt
    lintott. Han är den ende på skolan som har det namnet.
    En del kallar honom Ludde, men inte vi i familjen, vi säger Ludwig.

  • taxsandra

    de är ett fint namn men de tråkigta är ju att de inte får heta det de blir ju ludde

  • Andersson1

    Min man älskar namnet ludvig men jag har varit lite tveksam just pga
    smeknamnet ludde, tycker ludvig är ett väldigt fint och ståtligt namn men ludde kommer jag inte riktigt över och tänker på navelludd! Usch så hemsk jag är!
    men man kan inte förhindra folk och kalla honom ludde.
    Tycker det är extremt svårt med killnamn!

  • DenNamnbitne

    Ludvig är ett fint namn- jag förstår att det är vanligt, uttjatat tycker jag inte alls att det är och dessutom är smekformen Ludde jättefin:) Lycka till!

  • senalena

    Om det är det enda ni kan enas om så är väl valet ganska klart. Om han sedan kallas Ludde eller Beethoven eller vad som, så blir det som det blir

  • senalena
    Bedan skrev 2010-02-12 11:41:42 följande:
    Mina vänner och min familj bemöter mig med korta formen av mitt namn, men irriterad blir jag bara när folk introducerar mig för människor jag förut inte träffat med mitt smeknamn så att de tror att jag heter det! Då kan jag känna "kalla mig inte X, du känner inte mig, du är inte min polare."
    Min mamma hade en väninna på 60-70 talet som var besatt av att hitta ett namn det inte fanns något smeknamn till. Hon valde Styrbjörn, vad som inte dödar härdar eller nått, stackars barn. Första dan i skolan när läraren hade upprop och sa hans namn var det ett barn som utbrast "Aha RATTNALLE!" och det har han fått heta sedan dess... Då hade nog Ludde varit bättre.
    RATTNALLE! ROFL
  • senalena
    Teskedsmamman skrev 2010-02-12 13:12:00 följande:
    Enkelt V, ser att många stavar med W men gillar inte riktigt stavningen....

    Nu har vi en kille med ett ganska vanligt namn Alfred (iaf har vi många häromkring) och en med ovanligt namn Ian, och det spelar ingen större roll om det är vanligt eller inte... det finns inte 2 av samma ändå Det finns 11911 män som har förnamnet Ludvig. Av dessa har 6827 namnet Ludvig som tilltalsnamn
    Det finns 10220 män som har förnamnet Alfred. Av dessa har 4015 namnet Alfred som tilltalsnamn
    Det finns 1320 män som har förnamnet Ian. Av dessa har 769 namnet Ian som tilltalsnamn

    http://www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx
    Alfred är jättefint. Ian också.Vår granne har en pojke som heter Ian.
Svar på tråden Vad tycker ni om "Ludvig"?