• sockerslav

Det här med att sätta ett barn i Time Out, kan nån förklara det för mig?

Jag bodde i USA i totalt tre år och de familjerna jag kom i kontakt med tillämpade ofta "Time Out" för sina barn när de inte lydde. 

MItt första år i USA var jag au pair och många av mina kompisars familjer höll på med Time Out stup i kvarten. Mina barn var så stora så min familj höll aldrig på med detta.
    Kan NÅGON förklara för mig var Time Out har för syfte? Vad lär sig barnet?
    Som 19-årig au pair tyckte jag bara det såg så oerhört fjantigt ut när de amerikanska hemmafruarna gastade Time Out och gjorde Time out-tecken titt som tätt.
    Det är först nu när jag själv har barn och är mitt upp i att uppfostra min dotter som jag börjat tänka mer och mer på detta fenomen.
    Vet att det finns många Amerikabor här på FL, ni kanske kan besvara mina frågor?
  • Svar på tråden Det här med att sätta ett barn i Time Out, kan nån förklara det för mig?
  • Busbellan

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men väntar spänt på andra svar.
    Ser nämligen inte heller vad barnen lär sig av det hela

Mamma till Nora, August och Ella
  • Girlinthecity

Detta är ett fenomen som amerikaner har tagit till som ett alternativ istället för aga. I Sverige slog det tyvärr igenom efter sk Nanny-program, där familjen i svår kris använda sig av Time outs, och nu har det blivit vardagsmat i många familjer. Nej, barnen lär sig ingenting, ingenting de kan ha nytta av i alla fall.

Ordet Timeout or ju lånat av idrottsvärlden och är i uppfostringssammanhang inte alls använt därefter. En timeout inom idrotten är när man bryter, för att samla ihop sig, prata ihop sig, komma överens och gå vidare, starkare och bättre. Det som numera kallas för timeout inom uppfostran är ju i så fall mer än utvisning. "Du har gjort fel. sitt här tills jag säger att du får komma tillbaka" Sånna metoder gör mig illamående!

• Annaïck

Hur gör ni med era barn när de gör något helt förjävligt? Själv har jag faktiskt funderat på timeout men vet inte riktigt om det passar oss.

• Girlinthecity
    Annaïck skrev 2010-02-12 14:31:39 följande:
    Hur gör ni med era barn när de gör något helt förjävligt? Själv har jag faktiskt funderat på timeout men vet inte riktigt om det passar oss.
    Dom gör aldrig något rent förjävligt. Uppstår det oönskade situationer så pratar vi om det, eller ger logiska konsekvenser.
  • Annaïck

Det kanske är mer aktuellt för föräldrar som har barn i trotsåldern?

• Girlinthecity
    Annaïck skrev 2010-02-12 14:33:58 följande:
    Det kanske är mer aktuellt för föräldrar som har barn i trotsåldern?
    Hur gammla är din barn då?
  • Girlinthecity
    Annaïck skrev 2010-02-12 14:36:37 följande:
    Äldsta blir fyra i april och yngsta blir snart 2.
    Me är det inte trotsålder då då?
Svar på tråden Det här med att sätta ett barn i Time Out, kan nån förklara det för mig?