• Anonym (så orolig)

sambon blir mobbad på jobbet, men vi har inte råd att han ska säga upp sig

Sambon har jobbat på ett företag i 1,5 år. Företaget drivs av två bröder och sedan är det 4 st andra som jobbar där (inklusive min sambo).

Det enda företaget tänker på är att driva in pengar. Dom kör över sina anställda totalt. Det är ingen som mår bra på företaget (jag har själv pratat med alla så jag vet).

Cheferna (alltså bröderna) har börjat gå på min sambo. Varje dag kommer han hem och är nedstämd över något som har hänt eller sagts. Han får skit för saker som han inte gjort, dom kränker honom och beter sig allmänt dåligt.
    Vi fick barn för 10 månader sedan och jag går fortfarande hemma. Därför är det han som drar in alla pengar. Sambon har inte tagit en enda dag som pappaledig för att han får inte. Sambon har låtit det vara för att han vill inte bli mobbad ännu mer ifall han skulle kräva pappaledigheten.

Hans jobb är inte inskrivet i facket, eller vad man ska säga. Om sambon ska gå med i i facket måste dom först åka ut till företaget för att skriva på papper(eller vad dom gör). Detta vill ju såklart inte sambon, han orkar inte få mer skit.

Hur som helst så börjar situationen bli helt ohållbar. Vi har nu krävt pappaledighet (11 dagar på ett halvår), cheferna är surare än någonsin och går på som bara den. Sambon vet inte om han orkar jobba kvar. Men vi har sökt jobb varje dag i flera månader men det finns verkligen ingenting.

Jag börjar snart jobba lite på helgerna snart, men det blir ju bara ett par extra tusen i månaden. Inget vi kan leva på. Sambon ska vara pappaledig fredagar, måndagar och sen lite mer i sommar.

Helt enkelt så har vi inte råd att sambon slutar på sitt jobb, men det sliter på honom. Han mår dåligt och jag blir så ledsen för hans skull. Jag försöker vara ett stöd och om han inte klarar av mer så får han säga upp sig! jag skulle inte bli arg på honom för jag hade gett upp för länge sen.

snart förlorar vi vår SGI på föräldrapengen (för att dottern blir 1 år).
    Och som om detta inte vore nog så tror jag att jag är gravid igen...

Jag vet inte hur vi ska klara detta...

• Svar på tråden sambon blir mobbad på jobbet, men vi har inte råd att han ska säga upp sig
  • Anonym

Min första tanke var att du kanske kunde gå tillbaka till ditt jobb om du har något. Och så kunde han vara pappaledig. Och med lite tur uppsagd..... Situationen är ohållbar. Han får ju ändå a-kassa om han blir uppsagd....

• Anonym (så orolig)

Jo, jag har pratat med dom.. men dom har inte mer tid åt mig än 3 helger i månaden
    Vi har också tänkt på a-kassan, men som sagt.. det får han väl bara om han blir uppsagd. Med tanke på att dom letade 1 år efter någon till tjänsten som sambon fick så vill dom nog inte bli av med honom. Han är superduktig på det han gör, och det tycker dom också.

(dom har jätteproblem med att hitta folk som vill jobba hos dom för att hela stan vet hur pengarna driver bröderna åt vansinne)

• Anonym
    Anonym (så orolig) skrev 2010-02-12 18:50:37 följande:
    Jo, jag har pratat med dom.. men dom har inte mer tid åt mig än 3 helger i månaden Vi har också tänkt på a-kassan, men som sagt.. det får han väl bara om han blir uppsagd. Med tanke på att dom letade 1 år efter någon till tjänsten som sambon fick så vill dom nog inte bli av med honom. Han är superduktig på det han gör, och det tycker dom också.(dom har jätteproblem med att hitta folk som vill jobba hos dom för att hela stan vet hur pengarna driver bröderna åt vansinne)
    Men om de vill ha honom så mycket så kan han ju kanske ta tag i situationen och säga att han inte gillar stämningen som den är. Eller bli skitförbannad tillbaka.
    Oftast så hjälper det väl bäst att ge tillbaka med samma mynt. SKälla tillbaka.
  • Waldo

Företaget har alltså inget kollektivavtal om jag förstår dig rätt.
    Detta borde din sambo tagit reda på när han började.
    Det är viktigt för pension, avtal osv.

Om man anser att något är åt hellskotta så måste man säga det, man måste ta upp de problem som finns.
    Att gå tyst och lida leder ingen vart.
    Eftersom du säger att han är duktig på det han gör och dom fick leta efter arbetskraft i ett år så har han ett utmärkt utgångsläge
    Han får begära ett möte och ta upp problemen.
    Förslagsvis pratar han ihop sig med de andra på arbetet som tydligen också lider i tysthet, ohc gör gemensam sak med dem
    Det är lättare om det kommer från hela arbetsstyrkan än bara från en person

Du säger att han inte är medlem i "facket", men frågan är om han är medlem i någon a-kassa?
    Även om han går med i a-kassan nu så måste han jobba i ett år för att uppfylla kraven för att stämpla.
    Om man själv säger upp sig har man en längre karens (tidigare var det 45 dagar)
    Om han blir uppsagd så är det 7 dagars karens.

Om man inte är med i någon a-kassa har man möjlighet att söka ersättning hos alfakassan.
    Ersättning ligger på 4000:-/månad

• MickeN1973
    Waldo skrev 2010-02-12 19:39:16 följande:
    Företaget har alltså inget kollektivavtal om jag förstår dig rätt.Detta borde din sambo tagit reda på när han började.Det är viktigt för pension, avtal osv.Om man anser att något är åt hellskotta så måste man säga det, man måste ta upp de problem som finns.Att gå tyst och lida leder ingen vart.Eftersom du säger att han är duktig på det han gör och dom fick leta efter arbetskraft i ett år så har han ett utmärkt utgångslägeHan får begära ett möte och ta upp problemen.Förslagsvis pratar han ihop sig med de andra på arbetet som tydligen också lider i tysthet, ohc gör gemensam sak med demDet är lättare om det kommer från hela arbetsstyrkan än bara från en personDu säger att han inte är medlem i "facket", men frågan är om han är medlem i någon a-kassa?Även om han går med i a-kassan nu så måste han jobba i ett år för att uppfylla kraven för att stämpla.Om man själv säger upp sig har man en längre karens (tidigare var det 45 dagar)Om han blir uppsagd så är det 7 dagars karens.Om man inte är med i någon a-kassa har man möjlighet att söka ersättning hos alfakassan.Ersättning ligger på 4000:-/månad
    Problemet är bara att många hoppar av när det kommer till kritan
  • Anonym (så orolig)

han har sagt ifrån, men efter varje gång blir det värre och värre. Dom tycker inte att han har någon talan eftersom han både är yngst och är den nyaste.

Sambon har pratat med dom andra, men dom har varit där i 8 år och tycker att det inte tjänar något ting till att ta upp det med cheferna, dom blir som sagt bara ännu mer uppretade. Dom vill alltså inte prata med cheferna... dom söker också nytt jobb och dom hoppas på att dom ska komma ifrån arbetsplatsen snart.

Kommer så väl ihåg när sambon hade pratat med alla anställda och kommit överens om att han ensam skulle gå upp till cheferna och "tala för alla". Cheferna gick sedan ner till dom andra och frågade om det var sant det sambon hade sagt. Självklart fegade alla ur och skakade på huvudet.

Snart ska sambon ha ett "utvecklingsamtal" och vi har suttit ner tillsammans och skrivit upp en hel del som han ska ta upp.  Vi hoppas på att dom lyssnar innan dom blir arga.

Sambon har a-kassa! har precis gått ett år

• MickeN1973

Vilken branch rör det sig om? Om nu alla är så missnöjda, då kan alla ju sluta och starta eget...

• Waldo
    MickeN1973 skrev 2010-02-12 20:11:04 följande:
    Vilken branch rör det sig om? Om nu alla är så missnöjda, då kan alla ju sluta och starta eget...
    Jäkla bra förslag faktiskt!

Det är många idag framgångsrika företag som startat på den vägen
  • Anonym (så orolig)

Inom kylteknik.

För att starta upp eget krävs pengar, certifikat på kylaggregat (företaget är för snåla för att betala utbildningen så de har lärt upp dom själva) och kundkrets. Stan har redan flera olika företag inom samma yrke vilket gör det ännu svårare att starta upp ännu ett till.

Sambon och jag har varit inne flera gånger på att starta upp ett eget. Men rädslan för att det varken ska finnas tid eller pengar så har vi gett upp idén ganska snabbt.

• Anonym

Har bara läst TS inlägg! Jag förstår att han jobbar kvar för pengarna...Under tiden får han söka efter något annat. Det finns inget värre än att må dåligt på ett jobb samtidigt som man vill bara betala räkningarna. Jag säger bara som jag skulle göra. dvs jobba kvar men lägga krut på att hitta annat även under arbetstid.

• MickeN1973
    Anonym (så orolig) skrev 2010-02-12 20:15:36 följande:
    Inom kylteknik.För att starta upp eget krävs pengar, certifikat på kylaggregat (företaget är för snåla för att betala utbildningen så de har lärt upp dom själva) och kundkrets. Stan har redan flera olika företag inom samma yrke vilket gör det ännu svårare att starta upp ännu ett till.Sambon och jag har varit inne flera gånger på att starta upp ett eget. Men rädslan för att det varken ska finnas tid eller pengar så har vi gett upp idén ganska snabbt.
    Tja hoppar de anställda av och startar eget då lär det företaget kursa ganska snart med tanke på att de har svårt att få folk... 

Men måste certifikatet inte utställas av någon annan,  typ att man ska genomgå några prov osv
  • Anonym (så orolig)

Jo, certifikatet måste utställas av någon annan. men som sagt, cheferna vill inte lägga pengar på det. Så just nu gör alla jobbet med cheferna skriver under att dom har gjort det.

• Anonym (så orolig)
    Anonym skrev 2010-02-12 20:16:49 följande:
    Har bara läst TS inlägg! Jag förstår att han jobbar kvar för pengarna...Under tiden får han söka efter något annat. Det finns inget värre än att må dåligt på ett jobb samtidigt som man vill bara betala räkningarna. Jag säger bara som jag skulle göra. dvs jobba kvar men lägga krut på att hitta annat även under arbetstid.
    Vi gör allt för att hitta ett annat jobb, men hittills utan resultat. Frågan är hur länge sambon orkar innan han går in i väggen. Detta drabbar ju hela familjen
  • Killarnas morsa

TS, jag har full förståelse för att det handlar om pengar MEN ni kan inte ha det så här!
    Jag har också varit mobbad på en tidigare arbetsplats och det är fruktansvärt jobbigt, för hela familjen.

Det brukar sägas att det alltid finns behov av duktiga människor. Jag tror stenhårt på det. Jag tycker att han verkligen ska ta sig en till funderare på att starta eget, kanske tillsammans med en eller några kollegor?
    Om ägarna till hans arbetsplats är sådana som du beskriver så kan du vara helt säker på att kunderna uppfattar det också. Med andra ord så kan de kanske få med sig några kunder också?

Läs på den här sidan så får ni se vad som väntar. Snart måste ALLA ha personlig certifiering på kyla:

http://www.swedcert.se/26709

Jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt!
    Ge sambon en kram från mig!

• En helt vanlig mamma

Har ni råd att han säger upp sig o får karensen och sedan a kassan? Ring facekt o hör vad som gäller innan han gör ngt. De kanske akn ge tips o råd.
    Sedan så tror jag absolut att han måste därifrån. Det kommer att äta upp honom, så det är bättre att vara fattig än att vara olycklig och sakta men säkert tappa självkänsla.

Kanske kan han ta sin karens under arb.dagarna under veckan o plocka ut sina pappadagar under helgen, eller får man det?

Om dina dagar är slut så kan du ju arbeta de helger du får o stämpla upp resten.
    Din FP för nästa baby blir ju lika hög som den du har nu eftersom du får barnen så tätt.

lycka till.

• Anonym (Gör något)

Min sambo sa upp sig från sitt jobb, han och två kollegor till. Med all övertid som inte var utbetald så fick de lön så att de klarade sig i två månader. Det företaget som de sa upp sig från var beroende av deras tjänster, blev tvunga att hyra in deras fd anställda. Med den chansningen och snart 2,5 år senare, jobbar min sambo och hans kollegor med de dem vill utan att ha idioter till chefer. I ett eget aktiebolag. Visst har det varit ett fruktansvärt slit för dem att komma dit och stora chasningar i perioder samt är så fortfarande. Men idag har jag en sambo som mår bra och det är värt att det är lite skakigt ibland. Annars gäller det ju att ta fighten på arbetsplatsen och försöka få till en förändring. Det lyckades inte min sambo och hans kollegor med därför blev deras utväg att starta eget. Jag som har varit med hela tiden, anser att de har gjort rätt val även om det har varit ekonomiskt jobbigt och nervöst förut. Nu går företaget på räls och funkar mer än väl.

• Anonym
    Anonym (så orolig) skrev 2010-02-12 20:02:14 följande:
    Kommer så väl ihåg när sambon hade pratat med alla anställda och kommit överens om att han ensam skulle gå upp till cheferna och "tala för alla". Cheferna gick sedan ner till dom andra och frågade om det var sant det sambon hade sagt. Självklart fegade alla ur och skakade på huvudet.
    Vilka as!!! Hatar nar folk gor sa, nu fick ju din sambo skulden for allt. Hoppas verkligen han skallde pa dom!
    Alla kan saga upp sig samtidigt tycker jag! Har dom ens nan uppsagningstid?? Det ar ju inte bara foretaget som kan gora som dom vill, finns det inga regler oht sa galler ju det for dom anstallda ocksa.
  • MickeN1973

#18 Vilken verklighet lever du i? Säger du upp dig själv åker du på 45 dagars karens från a-kassan.... Detta avhåller en hel del från att springa ifrån, och speciellt i dessa tider.

• En skrutt

Hmm jag funderar på vad du menar att ni förlorar er SGI för att dottern fyller ett..så är det ju inte Det som händer är att du vid ett-årsdagen antingen måste ta ut lika många föräldradagar som du skulle arbetat om du återgått i tjänst så att säga. Alltså..har du arbetat 100% så måste du antingen ta ut fem dagar i veckan i fp eller arbeta en del och ta ut fp för motsvarande del upp till din tjänstenivå liksom..

Gör du så så behåller du SGI:n även efter barnets ettårsdag :)

Lycka till

Svar på tråden sambon blir mobbad på jobbet, men vi har inte råd att han ska säga upp sig