• Primrose

Kåvepenin till ettåring - doseringen

Min pojke på 15 månader fick i dag diagnosen öroninflammation och penicillinet Kåvepenin utskrivet. Läkaren, som inte är husläkare (men allmänläkare) på vårdcentralen och inte behandlar barn särskilt ofta, ordinerade att vår pojke, som aldrig har haft öroninflammation eller tagit antibiotika förut, ska ta 3x5ml per dag i 10 dagar. Han väger c:a 13kg. På Apoteket reagerade de på att han inte i stället bara skulle ta det två gånger om dagen och 5-7 dagar. Jag kollade med Vårdguiden, men de sa att doseringen kan vara individuell och att läkaren säkert har koll (vilket man ju får hoppas!).

Är det någon annan här som har givit en sådan dos under motsvarande tid till sin ett-åring?

• Svar på tråden Kåvepenin till ettåring - doseringen
  • Frontline

Du skrev ju svaret själv...

"Jag kollade med Vårdguiden, men de sa att doseringen kan vara individuell och att läkaren säkert har koll (vilket man ju får hoppas!)."

Varför tvivla för?

• Primrose
    Frontline skrev 2010-02-12 23:19:29 följande:
    Du skrev ju svaret själv... "Jag kollade med Vårdguiden, men de sa att doseringen kan vara individuell och att läkaren säkert har koll (vilket man ju får hoppas!)." Varför tvivla för?
    Därför att läkare tyvärr gör fel ibland och eftersom Apotekspersonalen kommenterade doseringen och tiden (utan att jag hade sagt något). Jag ville bara veta om någon annan med en ettåring har fått samma ordination.
  • HannaS83

Min son e 1ar och har haft öroninflamation 3gg han har alltid fatt 3gg/per dag i 10 dagar.

• Primrose
    HannaS83 skrev 2010-02-12 23:48:06 följande:
    Min son e 1ar och har haft öroninflamation 3gg han har alltid fatt 3gg/per dag i 10 dagar.
    Tack - skönt att höra.
  • foxy kriss

Vi var på närakuten med vår dotter i dag som oxå är 15 månader. Hon har hosta och feber. Läkaren konstaterade att halsen var infekterad och skrev ut kåvepenin. Hon ska få 0,5 ml 3 ggr per dag i 7 dagar. Vår dotter väger iofs bara knappt 10 kg men tycker ändå det är en väldigt stor skillnad i mängd pencillin för våra barn!
    Ska tillägga att vår dotter även ordinerades flytande bricanyl(hostmedicin), 2,5 ml 2 ggr/ dag men det ska ju inte påverka mängden pencillin.

• Saltlakrits

Foxy kriss:
    Är du säker på att det bara skulle vara 0,5 ml? (kåvepenin)
    Så du inte blandat ihop de båda medicinerna?

Vår son fick 2,5 ml * 3 när han vägde runt 10 kg. (kåvepenin)
    Samtidigt fick han också bricanyl, men 1 ml*3.
    Men jag är ingen läkare och har väl ingen aning egentligen.. Tyckte bara våra barn hade ganska lika dosen, men tvärtom.......

Men sen beror det säkert lite på hur kraftig infektion man har.
    När min son hade en lite mindre kraftig inf så fick han tex 2,5 ml*2 istället.

Är ni osäkra är det nog bäst att höra med läkaren som skrivit ut penicillinet
    Bara de vet varför de satt just den dosen de satt!

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • foxy kriss

Jo, det är rätt dosering. Kvinnan på apotekt dubbelkollade i fass också. Men när jag tänker efter så förklarade ju både läkaren och kvinnan på apoteket att det här var en kåvepenin i VÄLDIGT koncentrerad form därav den lilla mängden. Så nu borde den gåtan vara löst {#lang_emotions_smile}
    Jag tycker dock det är ruskigt svårt att få i min flicka pencillinet!! Bricanylen går bättre men kåvepenin verkar smaka skit. Tur att det bara är en kort period!

• Måledal

Min dotter har haft öroninflammation måååånga ggr.
    Men hon har dom senaste gångerna (kollade på dom gamla flaskorna) fått 2ml 3ggr/dag i 5 dagar.

Även då hon vägde som din dotter och var 15 månader.
    Så jag tyckte det lät lite väl mycket det du skulle ge. Men man får ju hoppas att läkaren vet vad han gör :)

• Måledal

sorry... din son,  menar jag

• IsaW

Hur många ml och hur ofta beror ju både på vilken åkomma barnet har, hur mycket barnet väger och koncentrationen på medicinen. Min 10 mån dotter har streptokocker och äter kåvepenin 0,5 ml 2 gånger om dagen, när hon hade öroninflammation fick hon 10 ml 3 gånger om dagen har jag för mig, men då hade blandningen 5 ggr lägre koncentration.

• Måledal

Jo det är sant...koncentrationen kan ju vara olika.
    den vi har haft är iaf 100mg/ml

• Saltlakrits

Ja, koncentrationen kan givetvis vara olika

Har alltid fått samma koncentration, men det resulterar i för stora mängder penicillin att svälja, vilket leder till kräkningar då det är så  j***a äckligt{#lang_emotions_throwup}

Bra att veta att de skriver ut mer koncentrerat! Då har man mindre mängder att röra sig med

(inte så ofta de haft kåvepenin, dottern har oftast andra sorter då hon ofta får infektioner som kräver annan antibiotika)

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Primrose

Ja, i dag fick vi hämta ut annan antibiotika till lillen eftersom Kåvepeninet inte botat öroninflammationen. Läkaren i dag såg förbryllad ut när jag sa att han tagit Kåvepeninet i tio dagar, och hon menade att den läkaren var "gammalmodig" (eller något i den stilen). Den här antibiotikan (som är "bredare") ska han ta i sju dagar (3ml 3gg/dag). Nu hoppas jag så att han blir bättre, han hade 39,7 i feber när vi kom hem i eftermiddags.

• foxy kriss

Vi fick också en annan pnecillin efter att 10 dagar med Kåvepenin inte hjälpt. Den nya heter Amimox och vi ska ge 3,5 ml 3 ggr/ dag i 10 dagar. Nu är Kickan mycket bättre! det var jobbigt med 40,5 grader i 10 dagar!!
    Förresten så dubblade de dosen Kåvepenin de sista dagarna men utan resultat.

• Bispan
    Primrose skrev 2010-02-26 20:29:13 följande:
    Ja, i dag fick vi hämta ut annan antibiotika till lillen eftersom Kåvepeninet inte botat öroninflammationen. Läkaren i dag såg förbryllad ut när jag sa att han tagit Kåvepeninet i tio dagar, och hon menade att den läkaren var "gammalmodig" (eller något i den stilen). Den här antibiotikan (som är "bredare") ska han ta i sju dagar (3ml 3gg/dag). Nu hoppas jag så att han blir bättre, han hade 39,7 i feber när vi kom hem i eftermiddags.
    Det jag fått höra är att just Kåvepeninet är "bredspektra"..
  • Primrose
    Bispan skrev 2010-03-11 18:32:51 följande:
    Det jag fått höra är att just Kåvepeninet är "bredspektra"..
    Nej, vad jag vet så stämmer inte det. Men det kanske finns olika varianter. Jag fick höra att det var "smalt". Men läkare säger ju olika, det vet jag av erfarenhet.

Nu är lillen frisk i alla fall, efter sju-dagarskuren med Spektramox, som han slutade med för en vecka sedan.
Svar på tråden Kåvepenin till ettåring - doseringen