Maltodextrin (142 i GI) i välling, varför?
Maltodextrin är EXTREMT snabba kolhydrater. 142 i GI, det finns ingen snabbare kolhydrat.
Jag läste på vällingpåsen från Semper att 29g av 60g kolhydrater var just maltod.
Detta kan ju inte vara bra, att ge så mycket helt näringsbefriat socker till sitt barn.
Varför är det tillsatt!?
Varför är det ingen som har reagerat!?
Iallafall, vårat barn får svårt att sova när han ätit denna välling. Ersättning går dock bra. Även gröten går bra (saknar maltod.)
Jag provade själv en gång att äta denna välling (gjorde en kraftig och stor portion) innan jag skulle sova och mådde väääääldigt dåligt.
Jag fick märkbart högt blodsocker, blev speedad och det tog verkligen tid att få ro innan jag kunde somna efter detta mål (låg nog vaken i 3 tim, helt omöjligt att sova och kände mig grymt obekväm)
Är det så här vi ska ha det?
Det är ju helt sjukt!
Prova själva att göra en kraftig portion välling innan ni går och lägger er, ni kommer må pyton tror jag.
Nä jag fattar inte.
Maltodextrin går bort från min sons kost.
Men jag förstår inte hur det kan vara accepterat att tillföra, det är ju bla främsta beståndsdel i gainers som elittränande äter för att fylla upp sina kolhydrater i kroppen snabbt efter intensiv träning, och hos tränande individer så är det väl kännt att maltodextrin och gainers ska man BARA äta direkt efter träning, och knappast innan man går och lägger sig.
Jag menar...halllå, varför har ingen tagit upp detta i media etc???
Bisarrt.