• Califali

Maltodextrin (142 i GI) i välling, varför?

Maltodextrin är EXTREMT snabba kolhydrater. 142 i GI, det finns ingen snabbare kolhydrat.

Jag läste på vällingpåsen från Semper att 29g av 60g kolhydrater var just maltod.
    Detta kan ju inte vara bra, att ge så mycket helt näringsbefriat socker till sitt barn.
    Varför är det tillsatt!?

Varför är det ingen som har reagerat!?

Iallafall, vårat barn får svårt att sova när han ätit denna välling. Ersättning går dock bra. Även gröten går bra (saknar maltod.)

Jag provade själv en gång att äta denna välling (gjorde en kraftig och stor portion) innan jag skulle sova och mådde väääääldigt dåligt.
    Jag fick märkbart högt blodsocker, blev speedad och det tog verkligen tid att få ro innan jag kunde somna efter detta mål (låg nog vaken i 3 tim, helt omöjligt att sova och kände mig grymt obekväm)

Är det så här vi ska ha det?
    Det är ju helt sjukt!

Prova själva att göra en kraftig portion välling innan ni går och lägger er, ni kommer må pyton tror jag.

Nä jag fattar inte.
    Maltodextrin går bort från min sons kost.
    Men jag förstår inte hur det kan vara accepterat att tillföra, det är ju bla  främsta beståndsdel i gainers som elittränande äter för att fylla upp sina kolhydrater i kroppen snabbt efter intensiv träning, och hos tränande individer så är det väl kännt att maltodextrin och gainers ska man BARA äta direkt efter träning, och knappast innan man går och lägger sig.

Jag menar...halllå, varför har ingen tagit upp detta i media etc???

Bisarrt.

• Svar på tråden Maltodextrin (142 i GI) i välling, varför?
  • jessican

Jag har också reagerat på detta och haft långa diskussioner med BVC om saken som inte är tillräckligt kunniga enligt mig. Min dotter får välling innan läggdags och klarar det bra dock. Såg att du hittat gröt utan Maltodextrin i. Vilken är det? Alla de gröter som jag köpt till min dotter har det varit en utav ingredienserna. Min dotter äter havregrynsgröt på morgonen med järnrik puré och välling på kvällen för att det också innehåller saker som barnen behöver enligt "de som kan". Om jag förstått det rätt så innehåller barngröt/välling Maltodextrin för att komma upp till bröstmjölkens sötma.

• Califali

Gröten heter

Havregröt Päron Banan från Nestle´. Från 6 mån.

Den innehåller inget maltod. Däremot banan och päronjuice vilket då gör den söt. Men det är ju sötma som innehåller näring, samt innebär fruktsocker som tas upp via levern och därmed ger långsam blodsockerstegring (jo jag har läst några kurser nutrion på högskolenivå).

Den får han.

Nu står det iofs "osockrad" på alla mina förpackningar jag har, men de kan ändå innehålla maltodextrin. Så det stämmer inte, okej, maltod. är inte socker, dvs sackaros utan en mer avancerad kolhydrat, men den är ju värre än socker, vilket gör mig förbryllad. Snacka om att försöka lura stackars okunniga föräldrar.

Socker är egentligen inte så särskilt "farligt" i jämförelse med maltod. Den har ett GI på ca 100 och som snabbt sjunker om det äts i kombination med protein och fett (vilket välling även innehåller). Men Maltodextrin har i princip samma GI oavsett om det äts med något annat eller ej. Kolhydraten är så snabb att den går i princip inte att stoppa genom att göra maten, fet, proteinrik eller sur som är vanliga metoder att sänka GIt.
    Vill man inte ge sitt barn socker, ja då vill man inte ge det maltod. heller.

Nu kan vissa produkter ha maltod. i innehållsförteckningen men vars syfte endast är att göra så det inte klumpar samt löser sig lätt med vatten. Den mängden är försumbar. Så rata inte allt som innehåller matod, kolla i vilken ordning den står listad. Är den i slutet av innehållsförteckningen så är det löite utav den. samt kolla även förteckningen över kolhydrater. (jag vet, det är en djungel, man måste nästan vara högskoleutbildad för att kunna gör rätt val)

• jessican

Ja det är en djungel och information samt kunskap är för lite hos de som rekomenderar oss vad våra barn skall äta anser jag. Jag är inte heller speciellt kunnig men intresserad och anser att det är viktigt att våra barn får en bra "matstart"

• Mormorn

De flesta tillsatser i maten är till för att de stora livsmedelstillverkarna ska fortsätta driva företagen med högvinst. Intresset för den lilla människans hälsa verkar vara helt ointressant. Det finns däremot alternativ t.ex. Holles gröt/välling utan konstigheter.

Se gärna dokumentären om livsmedelsindustrin. "FoodInc"  Den finns här:
    stagevu.com/search&in=Videos

• LinaP

Jag startade precis en liknande tråd, bara att du använde lite "snyggare" ord =) undrar också varför detta inte tagits upp i media! Det är ju helt sjukt!

Har sett den där Foodinc. Det är väldigt skrämmande det med majs.

• Louise77

Jag tänkte göra egen välling och testa på min pojk. Det finns lite olika recept om man googlar runt. Industrivällingen är iofs berikad med vitaminer.  Ett recept jag hittade innehöll havremust, havremjölk, vatten, samt lite nyponskalsmjöl för c-vitaminet... och om man ger blandad kost fö så tror inte jag att det gör så stor skillnad vitaminmässigt. Man slipper ju i alla fall maltodextrinet...

• LinaP

Vi gör egen gröt och ger våran yngsta. Med havregryn, vatten, paltbröd. Går hur bra som helst och man slipper som sagt en massa skit =) Hade tänkt testa med egen välling också, om bara lille herrn skulle tänka sig bli kompis med flaskan.

• Leni82

Jag vill så gärna kunna hitta en välling som inte innehåller maltodextrin och helst inte palmolja heller. Går detta?

Jag har på nätet hittat ett märke som heter Holle. Deras gröt/Välling verkar inte innehålla dessa ämnen. Ngn som provat denna välling?

I grötväg ger vi främst vår dotter mannagrynsgröt på havremjölk ekker havregrynsgröt. Försöker alltid ge henne aprikosmos till för att höja järnnivån.

Svar på tråden Maltodextrin (142 i GI) i välling, varför?