• Anonym

jag dricker ofta för må bra igen

mitt ex lämnade mig och barnen i sommras. Jag gick under helt och ha gått hos psykolog sen dess.
    Men när han lämnade oss hittade jag en sak som heter alkohol, man dricker, mår jävligt bra för stunden.
    Har nu druckit så fort barnen är borta(ja jag tänker på dom)
    men jag orkar inte mer, en fylla finns inte ens längre, det är supa hårt tills man somnar.... va ska man göra? inte bara o säga sluta dricka, utan hitta anledning med

• Svar på tråden jag dricker ofta för må bra igen
  • ahlcec

Du ska ta kontakt med vuxen missbruksenheten på ditt soc, de kan hjälpa dig med samtal eller behandling.
    Så ska du ju inte behöva ha det - för visst är det roligare om man mår bra utan sprit?

• Anonym

vist är det bra att va nykter, men när barnen åker orkar jag inte mer, dom gråter och jag gråter. Enda saken att överleva helgen utan att gråta i floder är att dricka. Men börjat uppskatta tom när som är lediga och ska till mormor eller sin pappa så jag kan dricka och må bra ett par timmar, har borderline och dep, men alla säger hela tiden vilken underbar mamma jag är, men jag suger verkligen

• ahlcec

Nejdu, jag tror inte du är nån dålig mamma alls det - men jag förstår att du känner så. Det hör ju ihop med missbruk, att känna skuld och skam, och det är de känslorna som du behöver tala om och reda ut.

Jag är så ledsen för din skull, att det blev sådär i somras och att du är ledsen. Men jag är också säker på att du kan komma över det. Men inte med hjälp av sprit.

• Anonym
    ahlcec skrev 2010-02-13 07:08:12 följande:
    Nejdu, jag tror inte du är nån dålig mamma alls det - men jag förstår att du känner så. Det hör ju ihop med missbruk, att känna skuld och skam, och det är de känslorna som du behöver tala om och reda ut. Jag är så ledsen för din skull, att det blev sådär i somras och att du är ledsen. Men jag är också säker på att du kan komma över det. Men inte med hjälp av sprit.
    jag vill bara vara med mina barn, dom är mitt liv. men allt bråk som varit så orkar man inte länge, deras pappa förlorade om man kan kalla det så i rätten. men barnen frågade efter pappa så låtit dom vara där, nu tänker jag det va pga av  vad jag ville göra. vet jag kan  va nykter för ha jag barnen hela tiden så ha jag varit det i månader
  • ahlcec

Ja, tyvärr är det här en realitet för alla som separerar: man kan inte ha ungarna hela tiden. Jag förstår att du vill ha dem hos dig, men de saknar såklart sin pappa även om hanbehandlade dig illa och det är det du måste jobba med: att de ska kunna träffa sin pappa utan att du gråter och vill ha hem dem igen.
    Eller gråta och vilja ha hem dem kan du såklart, men inte inför dem.

Jag är säker på att du kan hålla dig nukter, ditt drickande verkar ju vara ganska färskt, om man säger. Du behöver nog mest hjälp med dina tankar, att komma ur den här onda cirkeln och börja tänka lite ljusare tankar.
    Varför hamnade ni i rätten med ungarna?

• Anonym

vi hamnade i rätten för  deras pappa flög på mig och försökte strypa mig. Men va pga av han viste han höll på förlora. Jag tycker inte det handlar om förlora eller vinna, barnen är det som vi båda behöver, men ha ha börjat bry sig först nu och ha delad personlighet .
    vill bara barnen ska få ett bra liv

• Schnooglewookiemush

Jag är precis likadan när jag mår dåligt, och jag har också Borderline. När man mår så dåligt så vill man så gärna dricka alkohol, även fast man mår sämre till slut av den.

Har du något stöd i form av samtalskontakt?

• Anonym

Håller med de som skrivit att du bör söka någon hjälp. Det är inte lätt att sluta på egen hand. Om du mår bra så kommer nog dina barn att också må bra och inte gråta när de ska till sin pappa. Försök att hitta andra saker i livet som gör dig glad, kanske familj, vänner eller någon hobby. Måste ju finnas något annat än alkoholen som kan få dig att må lite bättre. Vad gillade du att göra innan du började dricka? Lycka till!

• tfo

du måste förstå att det är du som har skapat ditt eget problem, och det är bara du som kan fixa det.
    det är uppenbart att du mår skit när du döljer dina känslor med alkohol, det kan bara bli värre ju mer du fortsätter.
    sök dig till terapi, och ge inte upp så lätt! många tänker "jag vill få problemet fixat nu nu nu!!!" men det är inte så lätt, utan det kan ta ett år tills du blir bra igen.
    lev för dig och dina barn! dom älskar dig mer av vad du tror!

• Anonym (v d)

åh, alkohol som självmedicinering är ju så himla farligt =( ..och tyvärr inte särskilt ovanligt.

Som vuxen dotter till en alkoholist kan jag säga att det egentligen inte spelar någon roll att min mamma håller sig nykter när hon är tillsammans med mig. Alla andra dagar är ju precis lika viktiga!!! Jag vill att min älskade mamma ska må bra, att hon ska vara fri från sitt missbruk och att hon ska finnas där som en trygghet för mig!

Alkohol är förrädiskt och det kommer aldrig att kunna få dig att må bra i längden. Det är bara en kortsiktigt och sagt farlig lösning. En dag är alkoholisten så fast i sin självmedicinering att hon väljer alkoholen framför sina barn, det är vi tyvärr många som kan vittna om. Föräldrar som annars varit som tigrar och alltid har satt sina barn framför allt annat...

Jag hoppas du kommer tillhöra dem som kommer kunna bryta detta mönster!

Lycka till!

Svar på tråden jag dricker ofta för må bra igen