nika skrev 2010-03-15 21:55:28 följande:
"Det är helt enkelt det vanligaste sättet och dessutom det mest formella och därmed det mest korrekta sättet att uttrycka saken för flest människor." Exakt så skrev jag. Jag påstår alltså att det är en kombination av det vanligaste, och det mest formella och därför det mest korrekta sättet att uttrycka saken för flest människor. Inte alla människor utan flest. Jag skulle då inte påstå motsatsen iaf att det det minsta antalet människor använder som samtidigt är det mest informella skulle vara det korrekta sättet för flest människor att uttrycka något. Jag läser min SAOB på följande vis. Jag går in på
g3.spraakdata.gu.se/saob/ och matar in "svenskalärare" i sökrutan, trycker på sök och får inga träffar. Det får jag inte heller på "svenskakurs". På "svensklärare" och "svenskkurs" får jag däremot träffar. På google får jag betydligt fler träffar på svensk + lärare /kurs än svenska + lärare/kurs. Det indikerar precis som jag påstod att "Det är helt enkelt det vanligaste sättet och dessutom det mest formella och därmed det mest korrekta sättet att uttrycka saken för flest människor." och att "som SAOB antyder med sin totala avsaknad av den vulgära varianten med -a är den en någorlunda nymodighet som banat sin väg in i språket för att en stor minoritet valt att använda formen över en icke försumbar tidsperiod. Meddela gärna dina kontakter om du upptäcker att sidan är behäftad med något slags fel och därmed opålitlig eller mig om jag ska gå till väga på något annat vis för att göra rätt. Om du tycker jag är otydlig i inlägg 880 så är det nog för att jag hänvisar till tidigare inlägg. Du får ursäkta, men som jag sa tidigare vill jag faktiskt inte börja om den här diskussionen med dig som hade kommit ganska långt innan du hoppade in, men om du är intresserad av att se vad jag har skrivit och även kommit överens om med andra tidigare så tryck på "visa endast" på något av mina inlägg.
Som sagt är inte formen totalt avsaknad i SAOB, utan det står:
"B
(utom i ssgn (i Finl., fullt br.) tillf.): SVENSKA-KURS, -LEKTION, -LÄRARE, -TALANDE, se A."