• nika

Nej det heter inte syskon

Klart det är skillnad på hel- och halvsyskon. En hel rad biologiska och juridiska skillnader. Och för att understryka dessa skillnader kan man använda den "riktiga" benämningen, men det förhindrar inte att barn med en gemensam förälder känslomässigt fungerar som bara syskon rätt och slätt. Familjer är inte bara juridiska enheter utan känslomässiga. Halvsyskon kan stå varandra närmare än helsyskon. Vad vi känner för varandra regleras inte av juridik.

Det är lite lustigt detta med epitet. Flertalet bruka tycka att alla barn som bor under samma tak oavsett biologiska band ska kallas syskon för de har den rollen samtidigt som en styvförälder inte ska få kallas för mamman eller pappa den tiden de har den rollen. Då ska det till förklarande förord som styv, plast, bonus, extra eller bonus för att förklara den biologiska skillnaden. Ibland är det viktigt att det är "riktigt"...
    Om bara de vuxna inte hade så jävla många åsikter "för barnens bästa".

• nika
    Selfish Geene skrev 2010-02-13 11:36:23 följande:
    Ts borde även börja presentera sig själv som "sin mans nya kvinna" eftersom det uppenbart funnits en kvinna i hans liv före henne!
    Snarare sin mans nya fru, eller sin mans biolgiska barns pappas fru. På så vis blandar man inte juridiska och biologiska och rent känslomässiga benämningar.

Att man blandar ihop dem är just TS poäng. Hur hon sedan känslomässigt ser på sin mans barn är en annan fråga.
  • nika
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 11:53:49 följande:
    Inte nya fru, han har inte varit gift innan så jag är den enda och den första Han vägrade gifta sig med exet och han vägrade henne fler barn när han märkte varthän det barkade efter/med det första barnet Men hursomhelst, det är skillnad på benämningar på släktband/relationer och känslor, du håller i den röda tråden
    Sin mans, med tidigare sambo, fru:)

Att folk inte vill hålla isär det juridiska och biologiska från det känslomässiga visste du väl när du startade tråden. Jag tror ju du också vet att det inte handlar om kunskapsnivå utan just ovilja att låta vardagslivet styras av annat än känslor. Det jag tror många menar här är att att ditt behov att att peka på dessa biologiska och juridiska skillnader bottnar i ett känslomässigt avståndstagande till din mans barn.
  • nika
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 12:21:33 följande:
    Det var egentligen just därför jag startade tråden, trodde det skulle bli lite klarare liksom men det är svårare än så Du prickar in huvudet rätt på spiken Niah, det har med ovilja att göra "jag VILL blunda, jag VILL blunda" för både mig och många av de som skriver, jag vill inte att min gubbe ska ha ett barn sedan innan EGENTLIGEN och tänker därför praktiskt bort honom ur min innesta sfär.Jag vet att det är som det är och att jag själv satt mitt aschle i båten men jag greppar eftere halmstrån att få det att fungera känslomässigt för mig när jag känner mig trängd av gubbens barn sedan innan som "stjäl" honom från den familj han skapat med mig.Och jag vet att jag måste dela men det är itne samma sak som att jag varken vill eller kääner för det. Men för att lyckas behöver jag uppenbarligen ett avstånd och fokus har kommit till släktskapet till mitt barn som föralltid kommer vara halvsyskon de emellan.DET är det lilla jag har att komma med och det anser jag borde respekteras eftersom jag varken ljuger eller öppet tjatar om det irl.Sambon vet var jag står, han vet att det är sanning men han har självklart svårt att acceptera det eftersom det är hans barn båda två.Men jag har bara ett.Ännu
    Jag har förstått att det här med att sätta de biologiska skillnaderna mellan barnen i fokus är en överlevnadsstrategi för dig i detta läge, men samtidigt behöver du längta till den dag du inte längre känner så. Det kommer nämnligen att vara antingen orsak eller symptom på att ni kommit ytterligare framåt i familjen. Fast det vet du ju, eller hur?
  • nika
    L P skrev 2010-02-13 13:03:37 följande:
    Halvsyskon, helsyskon, adoptivsyskon, fostersyskon, biosyskon, bonussyskon har alla en sak gemensamt... De är syskon...Liksom din saab (tror jag du använde som exempel i en annan tråd), en volvo, en lastbil, renault osv har en sak gemensamt... de är bilar, även om de inte är av samma märke :p
    Precis. Styvmamma, biomamma, adoptivmamma, fostermamma och surrogatmamma, har alla en sak gemensamt... De är mammor, även om de inte är av samma märke :p. De har ju det gemensamt att de alla är mamma till barnet och ska alla också benämnas bara "mamma" utan prefix;)
  • nika
    fdavidsson skrev 2010-02-13 13:39:19 följande:
    Jag har tre syskon varav det yngsta inte har samma pappa som oss andra. Har levt med honom sedan hans första dagar och att vi inte skulle var syskon är skitsnack!
    Biologiskt och juridiskt är ni halvsyskon. Känslomässigt och praktiskt är ni syskon, men det kan även grannes barn bli om de flyttar in och ni växer upp med dem. Däremot blir ni aldrig helsyskon hur ni än känner.
  • nika
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 13:43:54 följande:
    Kommer troligen ske den dagen det barnet skaffar ett alldeles eget boende men vem vet, konstigare saker har hänt.FT sa att om man försöker tvinga fram någonting som inte kommer naturligt så är det som att försöka dra katten hårt i svansen för att komma till en så man kan klappa den.Så om folk slutar dra så förbannat i min svans så kanske det kommer ett svar på hur det skulle kunna se ut
    Så känns det nu, men med fortsatta ansträngningar som du nu påbörjat kommer du förhoppningsvis dit i din egen takt innan så lång tid har förflutit och utan att du behöver tvinga fram något som ändå inte är grundat.

Sedan förstår jag hur det där med katter och svansar fungerar, men om du inte tycker om att folk drar i din svans får du helt enkelt låta bli att vifta med den framför näsan på dem. Det är ju så världen fungerar, även på FL. Det finns ju en anledning till varför du inte går så hårt ut irl som här, men det är ju bara vanliga människor som läser och skriver här också och som reagerar ungefär som de irl skulle ha gjort.
  • nika
    Savant skrev 2010-02-13 13:55:12 följande:
    Vad är biologiskt halvsyskon?Jag kan gissa på att om man delar DNA så är man syskon, antingen eller..?!Vad är ett juridiskt halvsyskon?Aldrig hört termen användas.. används det i frågor om testamente eller ?
    Jag har inte använt benämningen "biologiskt halvsyskon". Jag sa att biologiskt är de halvsyskon alltså delar DNA med en, men inte två biologiska föräldrar.

Jag har på samma sätt heller inte använt termen "juridiskt halvsyskon" utan jag sa att juridiskt är de halvsyskon. Man ärver ju inte på samma sätt om man är halv-och helsyskon. 
  • nika
    Mariamx skrev 2010-02-13 16:25:55 följande:
    Hur står det egentligen till med dina egna kunskaper och din läsförmåga TS? Enligt den sida du länkar till så står det "Helsyskon kallas personer som har samma biologiska föräldrar. Om två personer endast har en gemensam biologisk förälder säger man ibland halvsyskon, de är dock fortfarande syskon."Är det något jag har missat? Upplys mig gärna.
    Folk går in och ändrar. Wikipedia fungerar så. Du kan gå in och ändra "föräldrar" till "getter" om du vill.
  • nika
    Mariamx skrev 2010-02-13 16:37:27 följande:
    Det har ja Det hade jag inte tänkt på. Då kan man inte använda Wikipedia som källa (vilket jag min idiot borde veta hehe).
    Tillsammans med andra källor fungerar Wiki bra.
    Man får bara koppla på den kritiska blicken lite mer än man behöver med vissa andra minder lättredigerade källor.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon