• pp08

35+ som har bf våren/sommaren 2009 del 6

Hej! Även jag tappade tråden, missade att det hade kommit del 6.

Men vi är  tillbaka Har inte hunnit läsa ikapp än.

Nya tänder på G (nr 3 o 4), dregel, snorvel och en överläpp som ser ut som den gömmer snus röd rumpa hade hon också för någon vecka sedan men den är bra nu.

Vid 8 mån och några dagar, var hon 72cm och 7.9kg; efter förkylningen som hon hade precis innan vägningen har hon hittat tillbaka till matrutinerna som innebär mera fast föda och mindre ersättning/bröstmjölk. Viktökningen OK, hon hade bajsat mycket och tunt hela veckan men följer sin egen kurva endå....

Ammar på morgonen och på kvällen, någon gång under dagen också. Blir oftast som tröst/mysstund.

Hon sitter fint och leker, rullar fortfarande över hela golvet. Tar sig också från sittande position i nästan krypställning. Älskar att stå och att gå i sin nya lära-gå stol; nu är bokhyllorna inte säkra längre   Samt nedersta hyllan av skötbordet i badrummet plockas rent från alla saker varje dag.

Hon fick också en ny bilbarnstol: Akta Graco Cosmic comfort S. Lite trångt nu i passagerarsäte eftersom stolen placerades i baksätet. Hon ville ju sitta rakt upp och inte halvligga i babyskyddet längre.
    När hon somnar ser hon avslappnat ut men tyvärr tippar hennes huvudet lite framåt; verkar dock inte som det besvärar henne. Stolen lutar så mycket det går (annars ska man offra framstolen helt) och lutningsindikatorn på sidan av stolen är i mitten av den gröna delen, OK alltså. Ska försöka snurra lite på knappen för att ändra lutningsläge när hon sitter i stolen, vet dock inte om det hjälper.

• pp08

Här väntar vi också på nya tänder (NR 3 OCH 4), alla symptom verkar avlösa varandra; och hon har nu väl haft allt möjligt från gnälligt, feber, röda kinder, röd rumpa, lös bajs, lätt röd utslag på magen, svullen överläpp,dregel, snor,  och vad kan man ha mer....... Har också hållit på i några veckor nu.

De två tänderna hon har är riktig stora nu och vassa, ibland biter hon sig själv när hon sitter och leker och stoppar allt möjligt i munnen.

Hon kryper inte än, men rullar från rygg till mage och tillbaka, ålar sig fram på magen, eller hasar eller snurrar lite på rumpan. Ibland hamnar hon nästan i krypställning från sittande läge, ibland tippar hon då framåt; resulterade häromdagen i en "sliding" framåt med ansiktet skavandes över mattan. resultat: skrapsår på kinden....stackarn, såg nästan ut som en liten brännskada.

• pp08

Grattis Fia med nya jobbet, och vad bra att ni har hittat en ny bostad!

Här har vi klarat oss från magsjuka än så länge, hoppas verkligen Olivia har fått ärva mitt immunförsvar; jag blir nästan aldrig allvarlig förkyld och klarar mig från de svenska kräksjukperioderna.

En liten förkylning då och då har hon haft men inget allvarligt, det blev lite värre efter svininfluensasprutan, hon ska få nr 2 nästa vecka....så jag antar att hon kommer att reagera lite mer denna gång.
    Nu är hon ibland bara lite snorig eftersom tänderna tar tid på sig att komma igenom.

Hon har också fått en separationsångest period nu, kan knappast vända mig ryggen och då börjar hon gråta. Att dra för duschdrapperiet i badrummet kan utlösa skrik.

Vad gör man åt ett superrörligt barn på skötbordet??  {#lang_emotions_surprised} Hon ligger inte still och rullar hela tiden till magläge. Att byta på golvet ger henne bara mera utrymma att rulla så det hjälper inte mot det. Visst hon ksn inte ramla ner då......

• pp08

Här är det full rulle. 2 dagar kvar till hennes 9mån dag Och hon förflyttar sig framåt på magen; ungefär som en militär som kryper i leran på värsta hinderbanan, hihi. Hon är jätteduktig att varva sittandet med liggandet och tillbaka till sitta igen, värsta Yoga övning ser det ut som Har också börjat dra sig upp, hmmm farligt.
    Idag på bvc var hon 8120g och 73 cm.
    Nu gäller det att säkra allt hemma för hon är blixtsnabb plötslig och nyfiken !!!

ChippiChoppi: vilken datum har ni ansökt dagisplats till L? Vi har sökt till 1 aug. men vet inte när  (hur länge innan) man får besked.

• pp08

Lupiner: här gäller det att man tidigast kan söka till förskolorna 6 månader innan önskat startdatum . Helst då 3 månaderna innan start.

• pp08

Angående SGI och FP: kan även tillägga att om man blir gravid igen innan barnet är 1år 9 mån (dvs nästa barn föds när det tidigare barnet är 2.5år) får man behålla samma FP för nästa barnet oavsett om du har jobbat, eller varit hemma för det tidigare barnet. Och så måste man efter 1årsdagen varit heltids sysselsatt (heltidsjobb 5d; fp 5dagar eller deltidsjobb och ta FP de resterande dagar så att det blir sammanlagd 5).

Kankse inte aktuellt för de flesta här som redan är flerbarnsföräldrar. Men intressant för oss som planerar tvåan

För att få räknas tillgodo ett nytt/högre SGI pga arbete måste man jobba 240 dagar (8 mån), tidigare var det bara 6mån.

• pp08

Härligt med budgivningen som går så bra Chippi!  När flyttar ni till nya huset?

Vi bor i lgh, men om det skulle bli ett syskon till O behöver vi nog flytta. synd bara att allt är så hiskeligt dyrt. Hennes pappa är från Täby och farföräldrarna bor också där, så kanske vi får leta något norr om stan.

Inte många månader kvar till sommaren, samt slut på föräldraledigheten och dagisstart. Vi hoppas få plats i Augusti. Har redan nu fyndat på REA i 2a hands butikerna och på Tradera. En jättefin vind och vattentätt overall (ny) till det härliga priset av 100kr på tradera !! Inför hösten/kommande vinter.

Här hemma går det också bra med krypandet, inget mer åla eller rulla från/till mage. Nu är det bara alla 4 som gäller, ibland även i halv sittläge Dra sig upp till knäläge och nästan ståläge händer också. Och så är hon blixtsnabb, nu gäller det att barnsäkra överallt När hon vaknar (eller inte vill sova) sätter hon sig i sängen. Är hon väldig trött på kvällen somnar hon igen (framstupat i konstig ställning).

I bilen sover hon också gott. Vi fick ändra lite i bilbarnstolen då hon satt för rakt upp och huvudet trillade framåt. Köpte en kil (som egentligen är till Britax stolarna, vi har en Akta Cosmic Comfort S). Nu fick vi till bra lutning, det var inte så lätt med stolen i baksätet men med hjälp av kilen blev det jättebra.

• pp08

Även här ett stort grattis i efterskott till SannaStina och Felix.

Vi har en liten sjukstuga hemma. Lilltjejen kräks, inga kaskader men allt som går in kommer ut igen. Hon vaknade med lite spya i ansiktet o på sängkläderna, märkte att hon innan tidigare morgonamning också måste ha kräkts för det fanns fläckar på pyamas som motsvarar sittande ställning (hon sätter sig numera upp när hon vaknar). Tur att jag fortfarande ammar/delammar; så att hon kan få lite näring i sig i alla fall. Små mängder verkar gå bra. Annars har hon ju varit så aktiv, kryper för fullt Är busig och nyfiken och vill öppna alla lådor, skåp och kolla överallt.

Första gången att hon spyr/kräks i alla fall; förutom förkylningar /bieffekter från svininfl spruta har hon ju inte varit sjuk alls på de första 9 månaderna.

Hon har kanske överätit sig lite igår, då hon verkade ha stor aptit och klämde i sig mera kvällsmat än vanligt.

GLAD PÅSK allihoppa!

• pp08

Grattis till ett-årsdagen Bianca!!

Tråkigt med alla sjukdomar i tråden. Vilken jätteotur ni hade Ninni. Olivia kräktes på påskafton, bajsade stort en gång. Sedan trodde jag det var över. Hon ville bara inte äta vanlig mat i nästan en vecka och jag har fått nästan helamma. Igår började hon äta med vanlig (stor) aptit igen; nu väntar jag tills hennes bajs blir normalt också igen och inte senap-vita gryn bebisbajs längre

• pp08

Här har vi också en morgonpigg tjej; första gången hon vaknar är nog mellan 5 och 6, kan dock somna om oftast efter amning. Vaknar hon för första gången närmare 7 är det kört och somnar hon inte om och kryper omkring i min säng. När hon vaknar sätter hon sig upp i sin säng, och kan/orkar inte lägga sig igen även om hon är jättetrött; då måste jag gå upp och hjälpa henne.

Idag är hon 10 månader, och vi var på bvc; även en tunnis här: 8.170 kg och 74 cm (har bara gått upp 50g på en månad). Hon har varit (kräk) sjuk i 1 dag, hade ingen matlust i en vecka och jag nästan helammade; hon bajsade då löst hela veckan. Nu har hon ätit normalt i hen hel vecka igen, men vikten har hon inte ätit ikapp. Hon är ju mycket rörlig nu också och då brukar de flesta barnen stanna i vikten.

Svar på tråden 35+ som har bf våren/sommaren 2009 del 6