• Matillin

Är du konsekvent när du uppfostrar dina barn?

Jag tror att jag för det mesta är det.
    Jag har inte en massa onödiga regler för mina barn som att man alltid måste äta upp allting på tallriken, eller alltid äta all mat vid matbordet.
    Eller att man alltid måste lägga sig prick kl 20 på kvällen eller aldrig får titta på tv före bollibompa börjar och så vidare.
    Jag tycker att jag försöker välja mina fajter och fajtas bara om sånt som jag tycker är viktigt.

Som att det aldrig är ok att slåss, eller kalla någon för fula ord och att man då alltid måste be om ursäkt.
    Att man inte får skrika i mataffären för att man inte får godis eller något annat.
    Då är jag alltid konsekvent och ger mig inte för att barnet skriker att det vill göra något annat.
    Hur är ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du konsekvent när du uppfostrar dina barn?
  • lövet2

Jag är oftast konsekvent och i vissa åldrar stenhårt konsekvent. Det beror liksom på vad barnet klarar av just då ...

• Cia o krabaten

Försöker vara konsekvent, men jag är bara människa

• cicci85
    lövet2 skrev 2010-02-13 12:46:59 följande:
    Jag är oftast konsekvent och i vissa åldrar stenhårt konsekvent. Det beror liksom på vad barnet klarar av just då ...
    I vilka åldrar har du behövt va hårdast? Eller har det varit olika?
  • FrkJenny

Jag är till största delen konsekvent, dvs jag strävar efter att säga det jag menar så att jag faktiskt menar det jag säger, så att säga .
    Jag är aldrig "hård" utan lägger istället fokus på att vara tydlig, jag tycker det fungerar bättre.

• Tant Green

Jag försöker att bara säga nej när det verkligen behövs, då är det lättare att vara konsekvent

Men en sak jag tycker är svår är att jag vill lära dottern (4,5 år) att hon inte kan köra med andra människor, alltså inte t.ex kan räkna med att någon springer och hämtar saker åt henne. Men jag vill ju också lära henne att vara hjälpsam och att man kan göra andra människor tjänster utan att man själv direkt tjänar något på det.

Så ibland när hon t.ex. sitter i soffan och ropar att hon att hon vill ha en sak så säger jag att hon får hämta det själv (om jag håller på med något annat) men ibland (om jag ändå har vägarna förbi) så hämtar jag det åt henne. Då är jag ju konsekvent med att visa att man både kan vara hjälpsam men samtidigt inte kräva att andra bli uppassad... fast det är väl tveksamt om hon uppfattar det som att jag är konsekvent

Hur gör ni andra med sådana situationer?

• canmamma

Jag tycker att flexibilitet är ett viktigare ledord för mig än att vara konsekvent... När det gäller säkerhet (i trafiken, inte slåss, osv) har vi förstås inte mycket giv, men i allt annat tycker jag att det är mycket mer produktivt att svara på situationen och de inblandades känslotillstånd än att bara försöka vara konsekvent. 

• lövet2
    cicci85 skrev 2010-02-13 12:58:04 följande:
    I vilka åldrar har du behövt va hårdast? Eller har det varit olika?
    Framförallt runt 3 år. Då har de svårt att klara av oklara regler. I 6-årsåldern också med vissa barn.

• Jagsjälv

Jag är konsekvent. Men det gäller att välja sina strider och att kunna fullfölja det man har sagt/startat.
    Jag gillar uttrycket "ramar och kramar". Mycket kärlek och kramar, men också regler och gränser.

• Matillin
    Jagsjälv skrev 2010-02-13 19:42:35 följande:
    Jag är konsekvent. Men det gäller att välja sina strider och att kunna fullfölja det man har sagt/startat. Jag gillar uttrycket "ramar och kramar". Mycket kärlek och kramar, men också regler och gränser.
    Det var ett bra uttryck
    Och jag håller med om att man ska välja sina strider, det försöker vi göra.
    Man kan inte fajtas om allting hela tiden för det bygger nog bara upp ännu mer strider tror jag.
  • Anderssonskan
    Jagsjälv skrev 2010-02-13 19:42:35 följande:
    Jag är konsekvent. Men det gäller att välja sina strider och att kunna fullfölja det man har sagt/startat. Jag gillar uttrycket "ramar och kramar". Mycket kärlek och kramar, men också regler och gränser.
    Jättebra sagt!

Vi har regler och ofta hur mycket vi tycker om våra barn.
  • Stargirl

Jag är extremt konsekvent....men jag har bestämt mig för vad som är värt att ha som en regel och vad som inte är det.

Ingen tvingas att äta upp all mat exempelvis. MEN man får inte komma sedan och be om en macka eller glass. Är man inte hungrig ska man heller inget ha efter maten. Det är ett exempel där jag är stenhård.

Man plockar upp sin pyjamas från vardagsrummet efter man klätt på sig på morgonen och den ska alltid läggas tillbaka i sängen. JAG gör inte det, om barnet inte gör det får barnet gå med pyjamasen till sängen när de kommer hem från skolan/dagis.

6 åringen ska vara redo för sängen kl 20:00, tänderna borstade och pyjamas på.
    8 åringen ska vara redo samma tid men får leka 30 minuter till

Godis enbart på lördagar om det inte är kalas eller liknande.

Dessa är exempel på vilka regler jag har som är väldigt fasta och där jag alltid är konsekvent.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • gryning2

Jag tänker som du TS, försöker ha få men konsekventa regler. Har man för många och för petiga regler så går det inte att vara konsekvent. Några regler som vi kör t.ex:

* Man äter vid matbordet och springer inte runt (välling får ätas i soffan/sängen dock). Uppför man sig illa vid matbordet t.ex. kastar mat eller skriker får man gå därifrån.
    * Har man lagt sig på kvällen har man lagt sig. Jag låter inte min son komma upp på kvällen efter läggningen (undantag vid sjukdom). Nattningarna har blivit väldigt lätta sedan vi började vara stenhårda med det här. Han sover i spjälsäng än men med vanlig säng skulle jag leda tillbaka honom in på rummet upprepade gånger tills han ligger kvar.
    * Man slåss inte då får man tillsägelse direkt och får gå därifrån.

Sen finns det väl några saker till, men bara detta gör att det blir en struktur och det blir lätt om vi har barnvakt eftersom läggningarna går så bra.

• Vasen

Oftat, tror jag. Vi har inte så värst mycket regler, så de få som finns är ju inte så svåra att vara konsekvent om. Men vi är ju bara människor och ibland är ju människor inkonsekventa, även föräldrar, vilket väl även barn klarar av att uppleva emellanåt.

Svar på tråden Är du konsekvent när du uppfostrar dina barn?