• jamaica

Giftiga ämnen i HM kläder!!

giftiga ämnen i HM kläder!!
    Hej 

Är det någon som har lite mer kunskap om HM´s barnkläder och giftiga kemikalier, jag kommer ursprungligen ifrån England och för ca 2 år sedan när jag var där och hälsade på min familj så såg jag en dokumentär ifrån bbc, där de kartlade alla stora barnklädertillverkare i Europa, och hur och vad de använder för kemikalier, och bland dem var företaget HM, De gjordes tester på bla deras barn kläderna och det visade sig att flera av  kläder innehöll gifter som orsakar astma, allergier mm. och då jag inte har hört att HM har åtgärdat problemet, har jag nu blivit rädd för att handla kläder till min nyfödda där.  Är det någon som har hört något?! 
  • Svar på tråden Giftiga ämnen i HM kläder!!
  • Mammi1982

Jag har alltid köppt kläder där till min dotter därifrån... De har aldrig hänt ngt me henne... Sen sägs de ju så mkt om allt nu förtiden... tror inte på sånt...

• uppochner

Det gäller att tvätta alla kläder innan man använder dem. De kan innehålla medel mot mögel för att de ska hålla hela vägen från fabriken till butiken med båt och lastbil. Samt att de ofta är behandlade med medel så att de ska hålla formen medan de ligger i affären. Man känner ofta att kläder är lite stelare före tvätt än efter. Det är ett medel som ska stärka plagget så att det inte skrynklar så lätt osv.

• LillaFlingan

man vet väl själv om man använder nyinköpta plagg utan att tvätta dem..
    jag får iaf utslag och klåda!....

vi tvättar alltid vår sons kläder innan användning. :)

• jamaica

Hej, enligt dokumentären så var ämnena kvar trotts tvätt.

• Rosenskära
    Mammi1982 skrev 2010-02-13 14:05:44 följande:
    Jag har alltid köppt kläder där till min dotter därifrån... De har aldrig hänt ngt me henne... Sen sägs de ju så mkt om allt nu förtiden... tror inte på sånt...
    Jag skulle snarare kalla det för att vi är mer upplysta och kritiska nu för tiden... men det är mitt sätt att se på saken.

Spika upp asbest i sovrummet och spruta lite homoslyr el DDT på morötterna innan du ger till ungarna. Det var ju helt ok för några år sedan.

Ursäkta min sura ton men man blir ju matt...

• malush

Gifter och dylikt försvinner väl inte helt förrän efter cirka 8 tvättar från ett nyinköpt infärgat plagg (röda ska vara värst).

Bf ♥100723♥
  • Hjortfot

Vi brukar också alltid tvätta barnkläder innan vi börjar använda dem - men skrämmande om gifter kan vara kvar så länge som åtta tvättar! Annars köper vi mycket barnkläder på loppis, då kan man oftast utgå från att de är tvättade ett antal gånger och därmed inte så giftiga! (Plus att det är billigt och miljövänligt förstås...)

• malush
    Hjortfot skrev 2010-02-16 13:57:14 följande:
    Vi brukar också alltid tvätta barnkläder innan vi börjar använda dem - men skrämmande om gifter kan vara kvar så länge som åtta tvättar! Annars köper vi mycket barnkläder på loppis, då kan man oftast utgå från att de är tvättade ett antal gånger och därmed inte så giftiga! (Plus att det är billigt och miljövänligt förstås...)
    Ja det är ju så lustigt att många tycker det är ofräscht med begagnade kläder jag menar - om de är smutsiga så går det ju bort i tvätten.. medan nya infärgade kläder behöver tvättas flera gånger för att uppnå samma fräschhet..
    Bf ♥100723♥
Svar på tråden Giftiga ämnen i HM kläder!!