• Fe73

torslanda/gbg med bf vår-sommar -10

Hej,

Efter att ha sökt på forumet och "hidejackat" en tråd som aldrig kom igång så startar vi en ny och hoppas att fler Torslandamammor hittar hit.

Vi skall vara mammalediga från sommaren och hoppas på att träffa nya kompisar att fika, promenera och umgås med.

Häng med!{#lang_emotions_smile} så lär vi känna varandra i tråden först...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 13:37
    Tilläggsrubrik: & mammor som vill lära känna nya mammor.
  • Svar på tråden torslanda/gbg med bf vår-sommar -10
  • ulrika79

Här var det Ulrika, mamma till Arvid 3 år, och Ella 1 år. Vi bor på Trollrunan, nära Tumlehed. Troligtvis föräldraledig hela sommaren.

• emmisss
    Hej!!

Det var jag som skrev den första Torslanda tråden. :)  Har också letat efter andra som ska barn i sommar!

Just nu är jag i vecka 22, och vi ska vi ha vårt första barn i slutet av juni, nämligen 24 juni är det beräknat! :)

Har inte ens hunnit läsa vad ni har skrivit, blev så glad att det fanns någon som hade skrivit så jag ville bara skriva tillbaka! :)

Vi bor i ett av dom röda parhusen på Älvegårdsvägen, bakom de röda läghenheterna i Lilleby! Vi flyttade in i augusti 2009!

Nu ska jag läsa lite om vad ni har skrivit om! Själv är jag 26 år till sommaren och min man 32 till sommare!
  • Fe73

Hej Emisss ;)

Jag tänkte att du kanske hade annullerat tråden så därför skrev jag till dig på din gästbok. Det verkar som jag räknat lite fel va? Tråden är aktiv ännu en månad? Jag skyller på graviditeten och på att jag har så mycket Mars i huvudet då vi flyttar då.
    Hur skall vi göra..hoppas alla torslandabor vill flytta över till en tråd så vi kan lära känna varandra där. (Jag dubbelskriver)

Grattis till bebis i magen. Var det första barnet? Spännande va!?
    Har du fått må bra?

Läste en tråd här på FL hur har man mått första gången resp andra gången och 70% mådde sämre andra gången ;) Skönt att det är över nu. Trött är jag men inte så konstigt när Anton vaknar 5,45...inte konstigt att jag somnar innan melodifestivalen..tråkigt men sant.

Jag tycker det är jätteviktigt att vara lite aktiv när man är mammaledig iallafall. Med aktiv menar jag att man träffar andra mammor. Förra mammaledigheten träffade jag ett gäng här på FL och vi är riktigt bra kompisar nu. Vi träffas utan barn ute på restaurang då o då & med barn ibland fortfarande jättekul. Med andra barnet brukar man inte få nån BVC grupp heller.
    Hur är det i Torslanda med det? Var ligger BVC?

Jaså du kommer från Lunden sen innan...själv håller jag till i Olskroken några veckor till. Har bott här i 6år ungefär men nu är vår fina läg såld, för liten för oss 2a på 65kvm.

Välkommen till denna tråden Ulrika.
    Hur var det var Ni nyinflyttade i Torslanda. Vart kommer Ni/Du ifrån?
    Har du fått kontakt med flera mammor här? Finns det Öppen Förskola? Var ligger den?

Ni får lära mig Torslanda ;)

Ha en underbar alla hjärtans dag! Vi skall nog kolla på tapeter tror jag ;)

Hälsn Frida

• ulrika79

Vi kommer ursprungligen från Mjölby resp. Borås men har bott de senaste sex åren i Luleå. Vi flyttade ner pga min sambos ST-tjänst som han gör på Sahlgrenska. Jag är kontaktlinsoptiker och jobbar lite extra på Synsam här i Torslanda under mammaledigheten. Vi är gamlingar nu, 30 och 31 år gamla...{#lang_emotions_wink}

I Torslanda finns två filialer av en öppen förskola, en för barn under 1,5 år, och en för barn över 1,5. Den ligger ganska nära oss, gamla tumlehedsvägen tror jag det heter. Sen finns det en öppen förskola i kyrkans regi, men den har jag inte besökt ännu. Jag har kontakt med en annan mamma här på FL, cecilia79, om jag inte minns fel. Annars vet jag inte så mycket mer om Torslanda, all tid har gått till tapetsering och annat sen vi kom hit. Att det är så kallt ute gör ju också att man inte träffar på så många mammor/barn på lekplatserna. Vi såg fram emot en mild vinter, till kontrast mot vargavintern i Luleå, men tji fick vi!  

/Ulrika

• Fe73

Ja där fick Ni tji Ulrika...så här kallt har det inte varit på 23år sägs det...Tröttsamt kallt tycker jag även om en dag som den här är otroligt vacker.
    Har Ni kollat in Skatås än? Naturområde med mycket promenadvägar mm.

Gamlingar?-Nähä har du inte märkt att man inte verkar bli äldre...man bara är olika vuxen i olika situationer.{#lang_emotions_wink} Skaffar man tex barn samtidigt så hamnar man ju samma nivå på nåt sätt. Jag har kompisar som är flera år yngre och även äldre.

/Frida

• emmisss

Den tråden jag skapade hade tydligen legat fel, så någon på familjeliv flyttade på den, det var antagligen då du hittade den!

Det går väl jätte bra att man skriver här! 

Det är väldigt spännande att flytta till hus eller parhus i vårat fall då! Är det stort? Mycket som behöver göra, kanske inte om det är från 2000, som vårat är byggt. Vi ska väl så småning om göra om badrummen och köket men det funkar bra så länge!

Ja de är första barnet för oss, ja det är det ju, men det går lite för fort ibland och lite för långsamt ibland, känner att jag inte riktigt hinner med min egen mage, hehe har redan gått halva graviditeten vilket jag inte riktigt kan få in, men samtidigt så vill man at det ska gå snabbare! :)  

Ja då jag har mått super faktisk om man jämför med många andra, liite illamående på eftermiddagen i början men försvann snabbt i vecka 10-12, sen har jag inte vart speciellt trört heller inte mer än någon annan i vintermörkret, dock märker jag ju att jag inte orkar hålla igång och springa runt kanske lika mycket som förr.. men det får man ju ta.  Har dock fått en enveten huvudvärk som kom i ca vecka 17, några gånger i veckan, det har dock lugnat ner sig nu och jag kanske får det ca en gång i veckan, men då är det ganska illa, ligger utslagen i soffan, nästan som migrän. Har aldrig haft det så förut. Jag har pratat med barnmorskan men hon menar att det är ingen fara och att det är ändå ganska vanligt med spänningshuvudvärk, vilket jag oxå tror att det är... kommer oftast i slutet av vecka, torsdag eller fredag när jag varit igång hela veckan...så jag kan se ett samband.

Läste att du inte mått så bra denna gången! 

Vad kul att det blev så bra med dom du träffade förra "omgången"! Själv så var jag lite orolig för det här med att inte lära känna någon när man är mamma ledig. Eftersom vi går till Barnmorskegruppen och dom har ju ingen föräldragrupp inför förlossningen. Men så pratade jag med en jätte go sköterska på bvc på Läkarhuset (vi är inte skrivna på den vanliga vårdcentralen) att dom startar upp grupper med nyblivna mammor, sen när man väl har fött och man ska på kontroller och dom tyckte det var viktigt, så det är ju bra! Men samtidigt så vet man ju inte hur det blir!   När vi gick på vanlilga mvc i torslanda (vi bytte till bmg) så sa hon att man själv fick sätta ihop en grupp på bvc, men att man fick låna deras lokaler, inte så bra tyckte jag. Då är det ju bättre på Läkarhuset.

Ok, ja vi bodde bara där ett halvår ungefär på st pauligatan, innan vi köpte hus och flyttade, vi kom nämligen hem från Usa, Dallas i februari förra året där vi bodde under  hela 2008, dock bodde vi i Lunden innan vi flyttade till usa också! :) Så där känner man sig hemma, men mer hemma här i Torslanda! Vi trivs verkligen otroligt bra här! Ångrar oss inte ett dugg! Fast klart drar det lite i resenerverna om att flytta utomlands igen, men det får vänta tills barnet/barnen är större...

Själv så jobbade jag som undersköterska förut men nu pluggar jag till sjusköterska i Borås, så det blir lite pendalande! Men det funkar!

Hoppas ni haft en mysig alla hjärtans dag, vi kom precis hem från en lång prommis i skogen med vovven! Hoppas ni hittade något i tapet väg!

• Fe73

Jag sökte fram tråden faktiskt och hittade din o Ulrikas tråd när jag skrev Torslanda och undrade om de var igång. Jag har även försökt starta nån egen men det blev enmans-show.

Även om man får BVC grupp så är det kul att ha andra grupper, kompisar att umgås med..det är ju ändå 5 vardagar i veckan och några av dem vill man ju ha lite att göra på. Motionera bort de sista kilona...med fika ;) Amningen brukar ju ta bort några kilo iallafall, om man nu ammar.

Tapet ja...vi åkte till Tapet-Outlet för att fynda på Backaplan men hittade en barntapet för 600kr rullen så...den får vi tänka lite på. Skall endast ha fondvägg men ändå, väl dyrt tycker jag.

Nej vårt hus är inte stort. Det är en enplansvilla 111kvm med stor trädgård 1200kvm. Det känns väldigt lätthanterligt för oss som inte är några renoveringsmänniskor..vill vara men är inte ;)
    Det är 3 sovrum, ett ganska stort vardagsrum och rymligt kök, 2 badrum & tvättstuga samt ett förråd.
    Känns lite konstigt att det är byggt 2000 och badrummen är så fula ändå. Aprikosa o mintgröna våtrumstapeter...det var väl ändå inte poppis 2000? Smaken är som baken. Vi får ta det när vi kan. Tydligen kan man måla våtrumstapeter så jag funderar på att måla vitt tills vi vet hur vi vill göra om.

Vi skall bygga en stor altan..det är projekt 1 förutom måla om gula o gröna sovrum. Det blir nog mycket grilla nu i vår/sommar när man kan.

/Frida

• cicci79

Hej!

Då lägger jag till mig här också {#lang_emotions_smile}. Jag är mammaledig med min dotter som är 10 månader och bor på Runslingan i radhus. Jag kommer att vara ledig tills i augusti. Det vore kul att träffa fler mammalediga. Jag och Ulrika här i tråden har ju redan träffats.

Cecilia

• Fe73

Trevligt, välkommen Cicci79,

Jaa som Ni ser har jag börjat nattvandra ;) Vaknar, ligger och vrider mig och blir så hungrig att jag måste gå upp och äta nåt...så var det i slutet med Anton också.

Cicci har du bott i Torslanda länge?

Ni som skall ha barn: Har Ni tänkt att gå på magplasket? Gjorde inte det sist men tycker det hade varit lite mysigt denna gång när man inte får samma tid för "magen" som sist när man inte hade en liten att ta hand om. Tänkte ringa o kolla med dem vart flest Torslanda bor brukar magplaska.

Gonatt

• cicci79

Hallå!

Jag och min man har bott i Torslanda i snart 2 år. Tiden går fort!! Tidigare bodde vi i Örgryte i lägenhet. Hoppas att du fick sova lite inatt i allafall Fe73!!

Svar på tråden torslanda/gbg med bf vår-sommar -10