Inlägg från: sahara sahara |Visa alla inlägg
  • sahara sahara

"roller" - födande jmfrt m icke-födande mamma

Vad menar du med rollfördelning? Mammaroller har vi inte haft tidigare, så de är ju helt nya för oss båda två. Som individer är vi desamma som tidigare, tycker jag.

För större delen av omgivningen är det inget fokus alls på vem som födde dottern. Hon är vår, och vi är hennes mammor. BVC-sköterskan vet vem som är biomamma, men det är bara ett faktum i en journal, inget som påverkar hur hon bemöter oss och dottern.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

En rollfördelning som har förändrats för oss är att min fru har fått/tagit ett större ansvar för hemmet. Det har egentligen inte så mycket att göra med att hon är biomamma, utan mest med att hon är föräldraledig och hemma, medan jag jobbar. För oss har det varit viktigt att ta lika stor del i dottern och allt runt henne, och då har det blivit så att frun får ta mer av städ, tvätt och disk mot att jag jobbar. Nu jobbar jag hemma, så jag tar en hel del pauser för att byta en och annan blöja och umgås lite, och då kan frun passa på att tömma en maskin disk eller tvätt.

Vad gäller roller runt dottern så tar frun hand om mer bajs. Annars är det ingen större skillnad. När jag är hemma och ledig tar jag nästan alla matningar, men totalt sett blir det nog rätt lika. När vi är borta eller har gäster är det oftare jag som håller, bär, matar och byter, förmodligen för att vi mer eller mindre medvetet vill visa att jag faktiskt också är mamma. Det kanske släpper sen. Framför allt är det viktigt inför fruns släktingar, och inför "myndighetsfolk".

• sahara sahara

Vår/min upplevelse är förstås inte allas, men ja, jag tycker att det har varit lätt. Framför allt av tre skäl, tror jag.

Dels är vår dotter flaskmatad, så frun har inte amningsförsprånget. Dels jobbar jag hemma och kan ta mycket tid med dottern trots att jag jobbar och frun är föräldraledig. Och dels har jag längtat efter den här ungen så vansinnigt och så länge att graviditeten inte innebar att min fru fick ett försprång gentemot mig, utan snarare att hon knappade in lite på det försprånget jag redan hade.

• sahara sahara
    yran skrev 2010-03-27 14:42:28 följande:
    Menar ändå att det är viktigt att ventilera alla tankar och upplevelser som man inte är förberedd på.
    Ja, absolut. För mig var det ändå så att det var mycket lättare än jag trodde att det skulle vara. Både att få barn i sig, och att få barn som ickebiomamma. Jag har pratat och funderat och grubblat och diskuterat nästan in absurdum, och sen blev det nästan en ickefråga.

Jag tror att Mirix har en stor poäng - tiden är viktig. Ju mer tid man tillbringar med sin bebis, desto bättre lär man känna henom.

Och jag tror att det i många fall är svårare för heteropar. De har en starkare press på sig att falla in i ledet, och får så många fingervisningar om att "så här gör man". Vi har inga hjulspår att följa på samma sätt, och kan skapa våra egna roller.
Svar på tråden "roller" - födande jmfrt m icke-födande mamma