Tycker inte om min mamma
Hej!
Egentligen behöver jag bara skriva av mig, och kanske få lite perspektiv på saker och ting. Förhoppningsvis något gott råd, men det är inte huvudanledningen till att jag skriver. Hoppas att ni orkar läsa.
Jag har nog alltid tyckt rätt illa om min mamma, mer eller mindre. Men jag har inte förrän på senare tid börjat forumlera detta för mig själv och har därmed aldrig riktigt vetat varför. Dock börjar det nu klarna för mig och jag känner mig verkligen som en hemsk människa. Hon har ju egentligen aldrig gjort mig särskilt illa. Jag tycker bara inte om hennes personlighet.
Det är på allvar något som inte stämmer med henne, jag vet inte om hon är manodepressiv eller om hon har en personlighetsrubbning, men nu när jag är vuxen inser jag att hon verkligen är speciell.
Hon har varit ensamstående förälder sen jag var ca 6 år och mitt syskon var ca 10. Vi har alltid fått lära oss om hur svårt och jobbigt det var för henne och att det är synd om henne. Detta gjorde också till att man aldrig under sin uppväxt vågade klaga över nåt, detta trots att hon från att jag var ca 9-10 år ofta kunde lämna mig och mitt syskon ensamma hemma (utan barnvakt, bara matpengar) flera dagar i rad eftersom hon var tvungen att åka på resor inom jobbet. Jag var väldigt ofta ensam under min barndom. I vardagen var hon ofta frånvarande eftersom hon jobbade så mycket. Men vi sa aldrig ett ord, hon var ju ensamstående, nån måste ju dra in pengarna.
Nu i efterhand vet jag att hon alltid har satt sin karriär före allt annat, hon definierar sig själv genom sitt yrke och hon ser ner på personer som inte gör detsamma. Hon föraktar outbildade personer och hemmafruar. Hon valde ett yrke och ett jobb som hon visste skulle innebära att vi skulle vara själva mycket och hon brydde sig inte ens om att diskutera saken med oss, vi fick bara finna oss i hennes val.
Jag har aldrig haft en barnvakt i hela mitt liv.
Hon ser sig själv som den perfekta mamman. Hon vill ofta att vi ska bekräfta att hon är en bra mamma.
Hon har ett väldigt stört känsloliv, hon har ofta humörssvängningar och gråter så fort man kanske ifrågasätter henne eller kritiserar henne. Hon kan å ena sidan bli nästan odräglig av hennes goda självförtroende när det gäller arbete, karriär, intelligens samtidigt som hon känner det motsatta gällande hennes yttre. Och hon pratar väldigt mycket om sitt känsloliv med sina barn, så pass mycket att vi blir obekväma. Som att hon inte fattar att vi är hennes barn och att hon får hitta en vän att prata om detta med. Hon är väldigt skuldbeläggande också och ofta känner man att man trippar på tå runt henne för att inte såra henne på något sätt. Allt man säger vägs och analyseras sönder av henne.
Hon har själv en väldigt störd relation till sin egen mamma, något hon gärna erkänner och diskuterar men hon inser tyvärr inte att hon håller på att skapa samma relation till sina barn.
Hon lägger sig i allt man gör. Allt. och hon utgår från att jag ska antingen tycka som henne eller att jag ska anpassa mig efter henne tycke och smak. Detta gäller allt; inredning, klädinköp, matvanor, uppfostringsmetoder, utbildning, dop, bröllop, filmsmak, litteratursmak, allt.
Jag orkar inte med henne längre. Jag tycker verkligen inte om henne. Jag försöker att se henne som en vuxen individ som förtjänar respekt, men jag orkar inte med hennes barnsliga känsloutbrott, att hon ska få säga vad hon vill till mig men att jag ständigt måste bita mig i tungan för att inte säga något som kan missuppfattas av henne, att hon inte fattar att jag är hennes dotter, inte hennes väninna eller psykolog. Jag är trött på att jag inte kan vara mig själv när jag är med henne, samtidigt som hon ständigt pratar om hur bra vi känner varandra och att hon har en så god relation till sina barn.
Jag önskar att jag hade fått ha en normal "svensson-barndom", att jag hade känt mig trygg i min uppväxt. Att jag hade känt att min mamma bryr sig när jag växte upp.
Kan tillägga att min mamma körde ut pappa ur våra liv, något som jag inte har insett förrän jag blivit vuxen, tidigare anklagade jag alltid pappa för att vara frånvarande, men han tilläts helt enkelt inte vara närvarande.
Min mamma är singel och har inte många vänner. Tyvärr förstår jag varför, kan knappast tänka mig att någon hade orkat med att leva med henne.
Finns det fler därute som också hatar sina mödrar?