• Hildis

Kycklingrecept till 8-månaders, tack!

Någon som har ett bra recept, innehållande kyckling, till en 8-9-månaders? Gärna ganska utförligt, och gärna bebistestat med gott resultat. Mottages tacksamt. Jag är inte så bra på att improvisera barnmat, har det visat sig.

• Svar på tråden Kycklingrecept till 8-månaders, tack!
  • cherrypie

jag brukar göra stuvad kyckling och makaroner:D

tar o kokar kyckling innan sen så gör ajg som vanligt med stuvade makaroner och mot slutet lägger jag i kycklingen:)

eller så gör jag currysås (mjöl,vetemjöl o curry) slänger i kycklingen (kokt) och serverar med ris:)

eller så kokar jag kyckling med morötter ,potatis,broccoli och ärter och sedan mosar ihop allt:)

• leias

Håller med ovan men 2 saker jag brukar göra.

Kyckling, curry, wokgrönsaker alt morötter med ris

Kyckling, morötter, ärtor, blomkål, timjan med potatis

Kyckling, pasta, och basilika

Brukar koka kyckling och göra 2-3 smaker samtidigt 2 med ris och en med potatis. Till potatis brukar jag använda timjan

• Hildis

Jättetack! Jag ska prova ett par varianter idag.

• Hildis

Det blev ju fiasko. Hon gillade INTE. Gjorde en "dragonkyckling" med rotsaker och en med curry och ris. Blä på båda.

Kan det ha varit för mycket kryddor (ovant med curry och dragon?) eller var det att burkmaten är mer "såsig" och detta mer grynigt?

Någon som har tips på vad man kan göra eller är det en vanesak?

• La Lola

Om det blir torrt o grynigt så tillsätt lite smör och/eller mjölk.
    Då blir det mer såsigt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Tyrismyran

Jag kokar kyckling, potatis och morot. Mixar detta tillsammans med persilja. (tar rätt mycke morot i så det blir orange och ganska sött..) Häller även i lite vätska från koket. Tillsätter sedan rapsolja. Min lilla gillar denna enkla smak.

• leias

Vad tycker hon om i de köpta burkarna?

Lättast tycker jag det är att använda potatis eller pasta i början då min tjej behövde någon extra vecka innan hon tyckte riset slank ner och inte bara hosta.

Hur tycker hon de köpta burkarna är?

• Kilsbergen

Testa att använda kycklinglårfile istället för bröstfile (om det var det du använde). Då blir det inte lika torrt och gummiaktigt och ger också en starkare god kycklingsmak. Testa att koka bitar av potatis, rotselleri, palsternacka eller morot och kyckling och krydda med torkad basilika. Mixa om du vill, beroende på hur stora bitar hon kan äta. Det blir en ganska söt pure som förhoppningsvis går hem hos din tjej!

Den mesta burkmaten innehåller endel vatten och rismjöl som gör maten tjockare och slajmigare (i mitt tycke). Om inget annat funkar så kan du ju testa att tillsätta det för att ge hemmamaten samma konsistens som burkmaten.

• Hildis

Jättetack för tipsen.

Köpeburkarna har tidigare gått ganska bra, men på sistone har hon varit lite kinkig med allt förutom gröt och vällig. Så jag ska kanske inte ta det personligt att hon inte gillar maten jag lagat. Ska mixtra på lite enligt era tips så får vi se hur det går.

Svar på tråden Kycklingrecept till 8-månaders, tack!