Inlägg från: Lonicera |Visa alla inlägg
  • Lonicera

    Finns det några osjälviska handlingar?

    Amira skrev 2010-02-13 21:08:10 följande:
    OBS! Jag har därmed inte uteslutit att det finns goda handlingar. 
    Det är ju underförstått i TS att det handlar om en god handling.

    Men om man skulle ta en "ond" handling som exempel då? (I filosofin vänder och vrider man ju på saker för att få nya infallsvinklar.)

    Finns det osjälviska "onda" handlingar?
  • Lonicera
    Amira skrev 2010-02-13 21:22:52 följande:
    Ja och det är det som är så roligt - att vridna och vända så att man tillslut inte vet varken ut eller in. Hur tänker du vad gäller osjälviska onda handlingar? Jag måste fortsätta att fundera. 
    Man skulle ju kunna utföra en handling, som är ond eller god, och vara aningslös...
  • Lonicera
    Amira skrev 2010-02-13 21:35:36 följande:
    Men egentligen, på vilket sätt skulle en ond handling gynna dig själv? Och vem avgör vad som är en ond handling? Tänk om syftet bakom handlingen var god, men resultatet av det hela blev dåligt? Blev det då en ond handling? Iofs, kan man gynnas och må bra av en dålig handling om man är elak, man kan kanske till och med dra det så långt att man är psykopat. För mig är det svårt att tro att en människa, trots vetenskapen bakom sin handling, mår bra av den om resultatet blev inget annat än dåligt. 
    Att göra t ex som Robin Hood, att stjäla från de rika och ge till de fattiga.

    Att stjäla är ju en ond handling, men Robin Hood stjäl ju inte av egoistiska skäl.
  • Lonicera
    IssaBL skrev 2010-02-13 21:53:08 följande:
    Men, det fick honom garanterat att må bra och pga det blir det, iaf enligt mig, delvis av egoistiska skäl.
    Fast han kanske mådde dåligt av att han stulit också, så att det tog udden av det egna välbefinnandet
  • Lonicera
    Amira skrev 2010-02-13 21:43:18 följande:
    Beror inte det på vad det är för slags missförhållande? Då kanske det är till och med en god handling. 
    Ja, jag tänkte på det som en god, osjälvisk handling att avslöja missförhållanden på jobbet, t ex inom vården, veta att man kommer få sparken för att man gör det, men ändå göra det för att man ser det som meningsfullt.

    Då tycker jag att man ändå gör något som går utanför sitt ego. Meningen med uppoffringen är att de som blir kvar på jobbet kommer att få det bättre, medan "whistleblowern" själv bara riskerar att råka i blåsväder.
  • Lonicera
    idiblon skrev 2010-02-13 22:09:09 följande:
    Fast det finns ju något som kallas pliktkänsla. Och man får en kick utav att vara osjälvisk. Fast motsatsen hade varit värre, dvs, trots de negativa konsekvenserna av ett handlande så skulle konsekvenserna av motsatsen kännas värre.
    Ja precis, det hade varit mer egoistiskt att inte agera efter sin rättskänsla.
  • Lonicera

    Är rättskänsla något som skulle kunna frikopplas från egoism, eller bekräftar rättskänslan bara egot?

  • Lonicera
    GreetaGarbo skrev 2010-02-13 22:15:22 följande:
    Finns det handlingar utan något som helst värde?
    Ja, meningslösa handlingar.
  • Lonicera
    GreetaGarbo skrev 2010-02-13 22:23:45 följande:
    Såsom vad? Vad är en meningslös handling? Om man borträknar handlingar som man inte kan styra över typ en ofrivillig ryckning. *Lördags filosoferar.*Önskar fortfarande att någon skulle svara mig angående en handlingsvärde utifrån vilket uppsåt handlingen hade.
    Angående handlingsvärde så ansåg väl den berömde Kant att den goda viljan var det viktiga, den består oavsett vilka konsekvenser handlingen får. Man ska uföra något av plikt, däremot om något bara utförs av instinkt eller känsla har en inget moraliskt värde.

    Men andra filosofer har ju andra filosofier...
  • Lonicera
    mindless skrev 2010-02-14 18:54:21 följande:
    I mitt exempel ovan offrar man inte bara sitt liv, man väljer dessutom att utsätta sig för ett större lidande än man behövt om man bara såg till sig själv. Nu väljer man istället lidandet, och det gör man av omtanke om andra. I mitt exempel fanns inte ens någon payoff i form av vetskapen att man handlat rätt; för egen del fanns det bara negativa aspekter av valet (det uppfyller därmed din definition ovan). Anledningen till valet är att man har ett intresse av att ens barn har det bra, och visst kan man säga att viljan att tillfredsställa detta intresse är egoistiskt; jag menar dock att den springande punkten är att själva intresset är altruistiskt. Jag vill det, inte för att det gynnar mig på något sätt, utan för att det gynnar någon jag värnar.
    Du riskerar i ditt exempel att någon efter din död ser dig som martyr pga att du utsatt dig för mer lidande än vad som krävts. Detta martyrskap skulle kunna uppfattas som egoism, även om din vilja inte är att framstå som martyr.
  • Lonicera

    Man tänker ju oftast att egoism är något negativt, men det är en jättebra drivkraft till att göra goda gärningar (och därigenom må bra själv).

    Eftersom alla människor i grunden är egoister borde vi göra goda gärningar hela tiden då? Eller är vi inte tillräckligt egoistiska??

  • Lonicera
    DavidsPappa skrev 2010-02-14 20:37:56 följande:
    Klart det finns saker som är osjälviska, men som vi oftast inte tänker på. Tillexempel, om jag har en hel willys-vagn full med grejjer och någon bakom mig ska ha en daim eller nått, självfallet låter man denna person gå förbi mig i kön. I detta fall ser inte jag en egen vinning.
    Fast hoppas du ändå inte att nästa gång, när du bara är i affären för att köpa daim, att du får gå före någon med välfylld kundvagn
  • Lonicera

    Själva handlingen kan väl vara osjälvisk, om man får kapa bort den själviska känslan att må bra efteråt. Den är väl bara ett bihang, eller en restprodukt.

  • Lonicera
    mindless skrev 2010-02-15 17:38:55 följande:
    Om min vilja inte är att framstå som martyr, hur kan det då ses som egoism? Men det är inte svårare än att vi eliminerar detta i exemplet. Jag vet när jag väljer, att vad jag än väljer kommer mitt val aldrig att bli känt.
    Ditt val är känt för kidnapparen och det kan bli någon dynamiksituation mellan dig och kidnapparen som du "vinner" för att du utstår mer lidande än vad du hade behövt. Kidnapparen kanske känner att det var starkt gjort av dig att välja den svåraste vägen (för det skulle h*n också gjort i ditt ställe/alt inte gjort). Så hos kidnapparen kommer du att få äran att bli martyr pga ditt svåra val.
    Visst är det långsökt??

    Jag tycker egentligen att det som sker hos dig i ditt medvetande och andras medvetanden 
    * före handlingen,
    * under handlingen,
    * efter handlingen
    är separata saker, så att en handling i sig kan vara neutral.

    Men när man sätter ihop alltihop då kan man göra många tolkningar av resultatet.

    Kan man överhuvudtaget säga att du agerar med en fri vilja i exemplet? Påverkar det isåfall hur man tolkar resultatet?
Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?