• Miss Jessi

Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!

Hejsan

Det vart ganska långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig komma på en lösning.

Min svärmor har en förmåga att inte bry sig om mina regler vare sig det gäller barnen eller hundarna och även om jag säger ifrån kör hon på ändå!
    Jag har en autistisk sjukdom som gör att jag bla e konflikträdd och inte riktigt vet hur jag ska ta itu med det här.. så snälla hjälp mig!

Senaste gången jag blev arg på min svärmor varför bara några dar sedan då skulle vi hälsa på hos svärisarna och gå på promenad, jag hade sagt till min sambo (hemma) att JAG ville dra vagnen, för att markera för honom att jag INTE ville att HON skulle göra det.
    Men så fort vi började gå (min yngsta är ca 1 mån född m k-snitt) så började hon gnälla om att vagnen såg tung ut och att jag inte skulle dra den m.m.
    Jag sa direkt ifrån att det inte var några problem att dra vagnen som även med två barn i är väldigt lätt att dra, och att det absolut inte var några problem.
    Hon höll till en början i deras hund och fortsatte tjata om att min svärfar skulle hjälpa till o dra (som att inte min sambo, som höll i våra två hundar, kunde hjälpa till isf?!) sen så helt sonika gav hon hunden till min svärfar och skulle hugga tag i vagnen själv.. detta utan att ens FRÅGA om jag VILLE DET?!!
    Jag sa då tydligt att DET ÄR INGA PROBLEM FÖR MIG ATT DRA VAGNEN!.. men nej, hon sket fullständigt i vad jag sa och bara puttade bort mig och tog över vagnen!!!

Jag vart vansinnigt arg och ledsen.. det kändes som hon stal mina barn! Min sambo missade hela saken och märkte inget inte ens när jag backade och tog han i handen då jag mådde så dåligt över vad hans mamma hade gjort.. han tänkte säkert inte ens på att det var HON som drog vagnen och inte jag. :(
    OBS! Jag är inte arg på min sambo men vansinnig på min svärmor.. hon gör alltid sånt här.

I början av vårt förhållande skaffade vi en valp som sällskap åt min äldre hund och när vi hälsade på dem under en familjemiddag (vi var hos svärisarna m min sambo o hans två bröder m familjer) så kom jag på henne med att mata mina hundar med hennes jävla rester (dvs. det kött som var så segt att hon spottat ut det) vid matbordet! Jag hade flera ggr sagt till henne att mina hundar inte fick äta rester spec den yngre av hundarna som lätt blir dålig i magen. Jag vart helt chockad att hon gjorde det inför hela familjen utan att ENS FRÅGA MIG om det var ok?!
    Jag vart jättearg och den ggn vågade jag säga att hon INTE fick ge mina hundar rester! Hon såg lite skamsen ut, men jag har sett att hon gett hundarna rester, detta utan att fråga, flera ggr sedan dess..

Jag vill inte gräla eller riskera att hon blir ledseneller besviken på mig, men snälla hjälp mig att komma på ett bra sätt att säga till min svärmor så hon förstår!
    Jag orkar bara inte med denna stress jag känner varje ggn vi ses.. jag bara undrar vad hon ska ställa till med nästa ggn som får mig att må dåligt.

• Svar på tråden Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!
  • Suck och suck

Men hon gör dig jätteilla. Du mår jättedåligt. Du måste stå ut med att gräla med henne och markera vad du vill.

Hon får inte göra sånt här mot dig. Hon kommer att bli ledsen och besviken att du tar det här med henne, men så får det bli, för så som det är för dig nu så kör hon fullständigt över dig.

• Suck och suck

Och jag tycker banne mig att det var KRIMINELLT rent ut sagt att hon tog vagnen från dig, då du haft invändningar. Det är fasen att stjäla ett barn.

Jag kan tala om för dig att jag var ur-sensitiv då min lilltjej var nyfödd och oerhört restriktiv med vem som fick hålla henne och vid vilket tillfälle. Min syster blev jätteledsen då jag kände efter och sa att min sambo skulle hålla spädisen, vid ett första tillfälle vi sågs (då spädisen var tre veckor). Men det var så jag kände, och det var det jag "lyssnade efter". Min släkt var oerhört respekterande och sensitiva annars, för när det kändes rätt eller inte. För jag var så tydlig med det. Jag tror att det här med närheten blev extra sensitivt för att jag inte ammade (?),

så en svärmor av den kalibern som du beskriver hade fått hålla sig på 50 mils avstånd för jämnan från vårt hem.

• Miss Jessi

Jag förstår att jag måste ta tag i problemet och tyvärr säga ifrån på skarpen, men hur gör jag detta på bästa sätt?

Jag tror att hon kommer hem till oss på Måndag, och då antaligen med tanken att gå ut på promenad igen.. det är inte bokat än dock.

Fick veta sist att dem tänkt komma hem till oss förra söndagen för att ta min dotter med ut på promenad, alltså utan att ring och kolla om det var ok först!
    Hade dem ringt och frågat hade dem för det första fått veta att vi var upptagna och hade vi inte varit det hade det förståss gått bra, OM HON FRÅGAT FÖRST! Tur nog fick hon hoppa in på jobbet och dem kom aldrig.

Nu vill jag inte att alla ska tro att hon bara e hemsk, det är hon inte.. hon älskar min dotter och min dotter har varit hemma hos dem flertalet ggr och dem har varit barnvakt flera ggr men jag e irriterad på att hon aldrig kollar med mig vad som är oki eller inte, och att hon framför allt inte ens frågar mig!

• Suck och suck

Du skriver att du har en autistisk sjukdom och är konflikträdd, kan det inte vara så att hon "utnyttjar det"?.

Alltså du har ju markerat en gång, då du sa TYDLIGT att hon inte fick ge rester till hundarna. Det tycker jag var bra! Kändes det inte bra att markera där?

Sen det här med vagnincidenten. Du sa tydligt även där, att du kunde dra vagnen själv. Urdåligt att hon inte respekterade det. Felet ligger hos henne.

Du kan inte ta upp det här med din sambo, för såhär ska inte du behöva ha det.

• Miss Jessi
    Suck och suck skrev 2010-02-13 22:50:21 följande:
    Och jag tycker banne mig att det var KRIMINELLT rent ut sagt att hon tog vagnen från dig, då du haft invändningar. Det är fasen att stjäla ett barn. Jag kan tala om för dig att jag var ur-sensitiv då min lilltjej var nyfödd och oerhört restriktiv med vem som fick hålla henne och vid vilket tillfälle. Min syster blev jätteledsen då jag kände efter och sa att min sambo skulle hålla spädisen, vid ett första tillfälle vi sågs (då spädisen var tre veckor). Men det var så jag kände, och det var det jag "lyssnade efter". Min släkt var oerhört respekterande och sensitiva annars, för när det kändes rätt eller inte. För jag var så tydlig med det. Jag tror att det här med närheten blev extra sensitivt för att jag inte ammade (?), så en svärmor av den kalibern som du beskriver hade fått hålla sig på 50 mils avstånd för jämnan från vårt hem.
    Jag förstår dig fullständigt, det är ju lite så jag känner nu med min son.
    Han föddes med urakut k-snitt då hans hjärta nästan slutade slå, och detta är något jag har fullt upp att bearbeta, och jag vill helst bara att jag och min sambo ska hålla i honom om jag inte tycker det känns rätt för stunden att lämna över honom till någon.

Men jag tror helt ärligt inte hon fattar sånt, kankse för att hon aldrig haft ett eget spädbarn (hon är styvmamma till min sambo).
  • Suck och suck

Jag tror att det är svårt att säga till på skarpen "på bästa sätt" om du menar att du med det slipper konflikt. Du måste nog "riskera" att hon blir stött. Vet du, människor kan ibland verkligen uppskatta när man säger uppriktigt och tydligt vad man vill. Det kan bli jobbigt vid stunden men i längden så vet man var man har varandra.

Nu kanske hon känner att du är obekväm och inte mår bra, för sånt syns ju. Och kanske det till och med är så att hon själv inte mår bra av att köra över dig.

Du kommer att för egen del känna dig starkare om du är TYDLIG och säger ifrån, och sen kanske relationen blir bättre för då vet ni var ni har varandra. Så känner jag med att säga ifrån vad jag tycker, till släkt och vänner.

• Suck och suck

Nä, om hon inte haft eget spädbarn, då tror jag att det är oerhört svårt att förstå.

• Miss Jessi
    Suck och suck skrev 2010-02-13 23:01:21 följande:
    Jag tror att det är svårt att säga till på skarpen "på bästa sätt" om du menar att du med det slipper konflikt. Du måste nog "riskera" att hon blir stött. Vet du, människor kan ibland verkligen uppskatta när man säger uppriktigt och tydligt vad man vill. Det kan bli jobbigt vid stunden men i längden så vet man var man har varandra. Nu kanske hon känner att du är obekväm och inte mår bra, för sånt syns ju. Och kanske det till och med är så att hon själv inte mår bra av att köra över dig. Du kommer att för egen del känna dig starkare om du är TYDLIG och säger ifrån, och sen kanske relationen blir bättre för då vet ni var ni har varandra. Så känner jag med att säga ifrån vad jag tycker, till släkt och vänner.
    Jag förstår att hon kommer bli stött, pratat lite med min sambo om att markera det här med min son framförallt här under kvällen.. och han tror inte hon kommer vara "arg/beviken" länge.. *hoppas*

Men är det fel att jag ev. ber min sambo säga till henne istället eller är det bättre att säga ifrån själv? Känns ju inte som hon lyssnat på mig förut så varför skulle hon lyssna på mig nu?
  • Suck och suck

Jag tror att du skulle må bäst själv av att klara av att vara tydlig och säga som du känner på egen hand. Jag tror att du skulle bli stärkt av det. Lycka till!

• Sar

Jag tycker att det är självklart att din sambo säger till. Hans sida= han säger till, din sida=du säger till.

Och nästa gång håller du fast i vagnen för glatta livet och protesterar ljudligt så att din sambo kan gripa in.

Svar på tråden Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!