• matiLLa

Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?

Har blivit inlagd för tidig vattenavgång och är idag i vecka 32+0. Läkarna har sagt att bebisen förmodligen kommer komma ut inom de närmsta dygnen men att jag annars kommer bli igångsatt vecka 34+0.

Ni som fött kring dessa veckor, hur stora var era barn? Hur länge fick ni stanna på neo? Vilken hjälp behövde era barn? Hur gick det sen?

Kom som en chock det här och man känner sig inte riktigt förberedd för detta! Hade ju räknat med att gå över tiden och kanske vara gravid i tio veckor till...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 04:57
    Kunde ni amma era barn? Hur lång tid tog det isåfall innan det kom igång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 11:29
    Nu har det hänt grejer. Mina blodprover visade en något förhöjd begynnelse till infektion och läkarna har beslutat att sätta igång mig idag! Känns väldigt väldigt nervöst och helt plötsligt känner jag mig så oförberedd och rädd..

Nån som blivit igångsatt kring 32-33 och kan berätta lite? Läkarna ska komma in och prata lite mer med mig om ett tag annars är det bara väntan på att en förlossningssal ska bli ledig.... Sjukt nervöst men så spännande på samma gång!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 23:48
    ...och så 8 månader senare! Kanske har ni kvar denna tråd eller så får jag inga svar alls..

Hur har det gått för er alla och era småttingar? Känns som en evighet sedan jag låg inlagd på Huddinge med laptopen i knät och startade denna tråd. Och tiden på neonatalen, som kändes som en evighet när man var där, känns så långt borta men ändå minns man precis allt, alla känslor och den ständiga oron...

Och nu sitter man här och i rummet intill sussar världens finaste pojk! :) Vi är så glada och lyckliga över att allt gått bra!

Här är vår historia lite kort:
    Mitt vatten gick i vecka 31 och Loke föddes i vecka 32. Vi låg på neonatalen i lite drygt 3 veckor innan vi fick komma hem med hemsjukvård. Sonden hade han kvar i ett par veckor hemma medan vi tränade amning. Vi introducerade också nappflaskan för att pappan skulle kunna mata och snabbt därefter åkte sonden! Så skönt! Äntligen kunde vi få SE på vår bebis ordentligt, utan slangar! Minns denna dag speciellt, kändes verkligen som ett stort steg. Att vår bebis var "normal". Nu både ammade han och åt ur flaskan. Helammade till ungefär 5½ månad då han för första gången fick smaka ersättning och smakisar. Han har hela tiden lagt på sig bra och gått upp kilo efter kilo. Nu äter han allt möjligt, men favoriten är ändå frukt..

Han har hela tiden varit helt frisk och är än idag. Ändå har vi dock haft perioder av oro... Ett misstänkt blåsljud på hjärtat skulle utredas vilket tog ett par månader. Inte kul, men skönt när allt visade sig vara normalt. Sen har vi precis avslutat en utredning på njurarna efter att han hade UVI. Ultraljud och röntgen, rutinkontroller, men oroa sig gör man ju ändå. Även där visade det att allt var normalt.

Den ständiga oron. Börjar så fort man får reda på att man är gravid och slutar...? Ja, aldrig kan jag tänka mig :)

Idag är Loke iallafall 8 månader och har blivit hela 68 cm lång och 8,4 kg tung (han vägde 2,1kg och var 48cm när han föddes) Han gillar att stå upp och tjoa, hålla våra händer och gå framåt, sitta på golvet framför spegeln och prata, åla sig fram, åla bakåt, han står på alla fyra och ropar, han kan skrika HÖGT, han har sagt "-TITTA!" flera gånger och han älskar frukt och hatar fisk. Han har helt plötsligt blivit en egen liten person och det är helt underbart!

• Svar på tråden Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?
  • hemmafrun

Min son var född i v. 32 och han är en välskapt galning på 7 år som är lagets star i Baseball, dottern var född i v. 35 och vi fick åka hem dagen efter för att hon hade så friska lungor.
    I v. 28 fick jag kortison spruta (heter det så på svenska?)
    Sonen föddes faktist i Sverige och vi fick stanna 3 veckor på sjukhus.
    Hoppas allt går bra.
    Kram

• AnnaT

Min dotter föddes i vecka 33+0 hon vägde 1890g och var 44 cm.
    Hon behövde bara ligga på en värmedyna.
    Hon låg kvar nästan en månad för att dom ville att ammningen skulle funka så vi inte behövde ha hemvård.
    Hon kunde nästan amma från början, men hon var ju så liten så hon orkade inte mer än två snutt, sen pumpade jag så det funkar jätte bra nu.

Hon mår bra nu, hon växer så det knakar, hoppas allt går bra

• matiLLa

Hur såg vården ut för din son? 3 veckor låter inte så mycket, försöker ställa in mig på att stanna längre än så för att förbereda mig lite.

Jag har hunnit få båda kortisonsprutorna och nu har det gått över ett dygn sen den senaste så det ska ha hunnit verka ordentligt. Mer än så gör dem inte nu, bara vila som gäller och hoppas att bebis stannar inne så länge som möjligt.

• hemmafrun

Vi fick tyvärr åka från Danderyd till Näl trollhättan efter 5 dagar eftersom det var plats brist, men det var ok.
    Han hade lite svårt med andningen men efter 2 dagar var han bara på värmedyna.
    Det tog lite tid med amningen så han sondmatades plus ammades.
    Jag måste säga att jag hade enorm tur att han fick komma hem så fort men tror att det kan bero på att vi bodde så nära sjukhus samt att jag hade ett barn sedan innan min äldsta dotter är 8 och föddes i v. 39

• matiLLa

Vår bebis är viktuppskattad till 1805 g, -6,3%. Brukar uppskattningen de gör stämma? Hur har det varit för er andra? Vikten är väl ändå en viktig faktor bland för tidigt födda?

AnnaT skrev 2010-02-14 05:48:38 följande:
    Min dotter föddes i vecka 33+0 hon vägde 1890g och var 44 cm. Hon behövde bara ligga på en värmedyna. Hon låg kvar nästan en månad för att dom ville att ammningen skulle funka så vi inte behövde ha hemvård. Hon kunde nästan amma från början, men hon var ju så liten så hon orkade inte mer än två snutt, sen pumpade jag så det funkar jätte bra nu. Hon mår bra nu, hon växer så det knakar, hoppas allt går bra
    Hon behövde alltså inge hjälp med andning eller så? Sondmatades hon med din mjölk eller hur fick hon mjölken? Vill väldigt gärna amma och oroar mig för att det inte ska fungera om den kommer snart. Den får väldigt gärna stanna två veckor till men det verkar inte så troligt..
  • hemmafrun

De brukar faktist vara lite större i verkligheten iaf mina barn, de var enorma.
    Min lilla flicka född 2008 vägde 2400g i v. 35 och pojken 2700!!!!i v.32 vilket förmodligen skulle sluta i en 5 kg klump om han skulle gått tiden ut.
    Båda avr uppskattade att väga under 2 kg.

• AnnaT

oj jag har fatiskt ingen anning om det där med vikten, det var ingen på neo som sa något om det iallafall.
    nej hon behövde  ingen hjälp med andningen som tur var.
    ja juste hon sondmatades med min mjölt till hon drog ut den själv då gick det så bra att amma henne så dom behövde inte sätta in en ny.

när dom föds förtidigt så tycker oftas dom på neo att det är viktigt att amma så dom hjälper dig säkert med det, som sagt det tar säkert lite tid eftersom att dom är ganska små och inte orkar suga så mycket.

• bollanmollan

fick en son v33+2 i dec 08. vi fick stanna i 10 dagar på neo, han hade sond i bara några dagar och kunde hålla värmen bra. vi behövde aldrig hemsjukvård eller någon mer kontakt med neo. han vägde 2330gr och var 42 cm. han växte ikapp andra barn väldigt fort. jag fick inte igång min ammning och efter 3 månader gav jag upp med att pumpa, då åt han ersättning sen födseln.jag åt väldigt mycket mediciner så han kunde inte äta på mig så det kan vara det som gjorde att det strulade.

• jessicacarlsson

ts jag kom in till sjukhuset før tidig vatten avång i samma vecka som du, blev igångsatt efter 6 dagar pga att jag fick en infektion, ligger nu på neo med lilltjejen, hon blir 1 v på tisdag. jag lurar också på hur længe man ska stanna hær.

skriver i från en norsk dator haha lite konstiga bokstæver.

Svar på tråden Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?