• matiLLa

Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?

Har blivit inlagd för tidig vattenavgång och är idag i vecka 32+0. Läkarna har sagt att bebisen förmodligen kommer komma ut inom de närmsta dygnen men att jag annars kommer bli igångsatt vecka 34+0.

Ni som fött kring dessa veckor, hur stora var era barn? Hur länge fick ni stanna på neo? Vilken hjälp behövde era barn? Hur gick det sen?

Kom som en chock det här och man känner sig inte riktigt förberedd för detta! Hade ju räknat med att gå över tiden och kanske vara gravid i tio veckor till...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 04:57
    Kunde ni amma era barn? Hur lång tid tog det isåfall innan det kom igång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 11:29
    Nu har det hänt grejer. Mina blodprover visade en något förhöjd begynnelse till infektion och läkarna har beslutat att sätta igång mig idag! Känns väldigt väldigt nervöst och helt plötsligt känner jag mig så oförberedd och rädd..

Nån som blivit igångsatt kring 32-33 och kan berätta lite? Läkarna ska komma in och prata lite mer med mig om ett tag annars är det bara väntan på att en förlossningssal ska bli ledig.... Sjukt nervöst men så spännande på samma gång!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 23:48
    ...och så 8 månader senare! Kanske har ni kvar denna tråd eller så får jag inga svar alls..

Hur har det gått för er alla och era småttingar? Känns som en evighet sedan jag låg inlagd på Huddinge med laptopen i knät och startade denna tråd. Och tiden på neonatalen, som kändes som en evighet när man var där, känns så långt borta men ändå minns man precis allt, alla känslor och den ständiga oron...

Och nu sitter man här och i rummet intill sussar världens finaste pojk! :) Vi är så glada och lyckliga över att allt gått bra!

Här är vår historia lite kort:
    Mitt vatten gick i vecka 31 och Loke föddes i vecka 32. Vi låg på neonatalen i lite drygt 3 veckor innan vi fick komma hem med hemsjukvård. Sonden hade han kvar i ett par veckor hemma medan vi tränade amning. Vi introducerade också nappflaskan för att pappan skulle kunna mata och snabbt därefter åkte sonden! Så skönt! Äntligen kunde vi få SE på vår bebis ordentligt, utan slangar! Minns denna dag speciellt, kändes verkligen som ett stort steg. Att vår bebis var "normal". Nu både ammade han och åt ur flaskan. Helammade till ungefär 5½ månad då han för första gången fick smaka ersättning och smakisar. Han har hela tiden lagt på sig bra och gått upp kilo efter kilo. Nu äter han allt möjligt, men favoriten är ändå frukt..

Han har hela tiden varit helt frisk och är än idag. Ändå har vi dock haft perioder av oro... Ett misstänkt blåsljud på hjärtat skulle utredas vilket tog ett par månader. Inte kul, men skönt när allt visade sig vara normalt. Sen har vi precis avslutat en utredning på njurarna efter att han hade UVI. Ultraljud och röntgen, rutinkontroller, men oroa sig gör man ju ändå. Även där visade det att allt var normalt.

Den ständiga oron. Börjar så fort man får reda på att man är gravid och slutar...? Ja, aldrig kan jag tänka mig :)

Idag är Loke iallafall 8 månader och har blivit hela 68 cm lång och 8,4 kg tung (han vägde 2,1kg och var 48cm när han föddes) Han gillar att stå upp och tjoa, hålla våra händer och gå framåt, sitta på golvet framför spegeln och prata, åla sig fram, åla bakåt, han står på alla fyra och ropar, han kan skrika HÖGT, han har sagt "-TITTA!" flera gånger och han älskar frukt och hatar fisk. Han har helt plötsligt blivit en egen liten person och det är helt underbart!

• Svar på tråden Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?
  • bananflugan82

Och jag kunde inte amma. Min mjölk kom aldrig igång, antagligen pga hela situationen. Jag akutsnittades och sen var det ganska tufft att vara inlagda på neo. Hade jag kunnat ammat så hade vi nog kommit hem tidigare, för pojkarna hittade sugtekniken på bröstet ganska snabbt!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • neakar

vattnet gick i vecka 29+6. låg till 33+1 (8 dagar) innan våran flicka ville titta ut... födde normalt, 2,1 kg & 44 cm. helt frisk & stark. andades själv direkt. låg på neo i 11 dagar - dock samsov vi i ett rum de 2 sista dagarna. hon behövde ingen hjälp alls förrutom med sonden... sondmatade henne själv samtidigt som jag försökte få amningen att komma igång. sonden togs av dagen innan vi åkte hem.

ammade helt i 2 månader sen delammade jag ytterligare en månad innan jag gav upp. önskade att jag fått lite bättre hjälp med amningen samtidigt som jag själv ville åka hem "tidigt". jag åkte hem med amningsnapp - rekommenderar inte dig att göra det!

våran thea är nu 7 månader, över 7 kg och 65 cm. en helt normal sju månaders tjej om lite mindre än andra i samma ålder.

lycka till!!

• neakar

ser nu jag skrev fel, vattnet gick i vecka 31+6 och jag födde 8 dagar efter, vecka 33+1.

inte 29+6!

• jessicacarlsson
    matiLLa skrev 2010-02-17 09:17:49 följande:
    Va kul :) hoppas det går bra med din flicka. men du menar att du kunde amma henne 3 mål? eller fattade jag fel :) Har haft massa sammandragningar inatt och knappt kunnat sova, men nu på morgonen har det lugnat sig igen.. CTG:n var bra så nu är det väntan igen som gäller igen..
    jag pumpar och ger henne i flaska, jag har implantat i brösten så hon måste suga så hårt för att få ut nåt så därför pumpar jag så hon slipper trötta ut sig och lägga sin energi på de i stället för att växa =) de blir antagligen hemgång på oss till helgen tjohooo då har vi bara legat 10 dagar, hon har ätit själv 1 helt dygn nu.
  • matiLLa

Nu har det hänt grejer. Mina blodprover visade en något förhöjd begynnelse till infektion och läkarna har beslutat att sätta igång mig idag! Känns väldigt väldigt nervöst och helt plötsligt känner jag mig så oförberedd och rädd..

Nån som blivit igångsatt kring 32-33 och kan berätta lite? Läkarna ska komma in och prata lite mer med mig om ett tag annars är det bara väntan på att en förlossningssal ska bli ledig.... Sjukt nervöst men så spännande på samma gång!

• bananflugan82
    matiLLa skrev 2010-02-18 11:28:17 följande:
    Nu har det hänt grejer. Mina blodprover visade en något förhöjd begynnelse till infektion och läkarna har beslutat att sätta igång mig idag! Känns väldigt väldigt nervöst och helt plötsligt känner jag mig så oförberedd och rädd..Nån som blivit igångsatt kring 32-33 och kan berätta lite? Läkarna ska komma in och prata lite mer med mig om ett tag annars är det bara väntan på att en förlossningssal ska bli ledig.... Sjukt nervöst men så spännande på samma gång!
    så spännande! har ju inte blivit igångsatt men mina pojkar kom ju i vecka 33, det kommer att gå jättebra!
  • matiLLa

Från igångsättning tog det 13 timmar sen var vår lilla prins ute! 2140g och 48cm lång!! En stor en :D Så lycklig! Gick väldigt snabbt på slutet och krystade ett par minuter bara, var så häftigt! Mår superbra och vår lille guldklimp också! Nu ligger han i värmebädd och sover :)

• Katarina76
    matiLLa skrev 2010-02-19 11:22:03 följande:
    Från igångsättning tog det 13 timmar sen var vår lilla prins ute! 2140g och 48cm lång!! En stor en :D Så lycklig! Gick väldigt snabbt på slutet och krystade ett par minuter bara, var så häftigt! Mår superbra och vår lille guldklimp också! Nu ligger han i värmebädd och sover :)
    Grattis till sonen!!!! Skönt att han mår bra. Klara han andningen helt själv p g a kortinsonsprutorna? Vad roligt för dig att du kunde föda vaginalt, förhoppningsvis är det också något du kan ta fram som positivt minne senare. Räkna med att amningshormonerna kan göra dig känslosam den närmast tiden, även om allt annat flyter på bra. Grattis än en gång!!!
  • bananflugan82

Grattis!!! 10g lättare än min Oliver var.

• taru
    matiLLa skrev 2010-02-19 11:22:03 följande:
    grattis...va härligt...
Svar på tråden Ni som fött i vecka 32-34 hur gick det för era barn?