Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Vi fortsätter, Bf aug 10

Dyker upp från ingenstans och vill kommentera Hb. Jag är själv gravid med barn nr 2 och är beräknad till den 30/8 (RUL på onsdag).

Oväntad:

104 är på tok för lågt, du ska defintivt ta järntillskott med ett så lågt Hb. Har du känt dig väldigt trött, svag?

• Medusan

Så här står det på 1177:s hemsida om Hb:

Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män,  nedre gränsen är vid 115-120 gram per liter för både män och kvinnor.

• Medusan
    Oväntad skrev 2010-03-29 18:50:06 följande:
    Japp trött har jag kännt mig ett tag.. Dålig ork/motor.. Men jag har ju ätit apotekets kvinna sen i höstas (dvs för jag blev gravid) och i den tabletten finns ju järn..
    Har din BM sagt något om vad ditt ferritinvärde ligger på (står för järnförråd). Om du har ett lågt sådant värde kombinerat med lågt Hb är det jätteviktigt att du tar järntillskott. Jag tror absolut att du bör göra det oavsett och tycker att du ska ringa BM redan imorgon ang. detta. Tycker att det låter jättekonstigt att hon sagt att 104 är ok, för det är för lågt utan tvekan och det är inte alls konstigt om du känt dig ovanligt trött och svag pga. det. Dessutom är risken stor att det sjunker ytterligare om du har dåliga järndepåer också, vilket är troligt om du har så lågt Hb.
  • Medusan

Glömde skriva; mitt val kvinna som du tar innehåller alldeles för lite järn om det är så att man har järnbrist (om man har normalt Hb och normala järndepåer kan man dock täcka dagsbehovet av att ta 2 sådana/dag). Men om du har järnbrist måste du ta järntillskott (dessa innehåller mer än 10 ggr så mycket järn som en mitt val kvinna).

• Medusan
    Oväntad:

Ja gör så, och om hon mot förmodan säger att det är normalt igen och att du inte behöver järnskott tycker jag att du ska vända dig till någon annan. Jag tror att du skulle behöva ta minst en Niferex (100 mg)/dag, kanske mer.

Fråga även din BM om vad ditt ferritinvärde låg på? De tar detta på de flesta håll nu som rutinprov vid inskrivning.
  • Medusan

Hej tjejer, har precis varit hos barnmorska och mätt magen och låg högt och är lite nojig nu. Någon annan här som legat högt. Jag har 28-29 cm och är i vecka 25+6. Vore skönt att höra att det finns fler med högt mått

• Medusan

Tack till er som svarade på min oro om högt sf-mått

Jag har läst på lite nu och det verkar vara relativt vanligt och oftast betyder det ingenting speciellt egentligen utan kan påverkas av en lång rad faktorer som alla är ofarliga.

• Medusan
    carohl skrev 2010-08-14 08:48:47 följande:
    Brudar! Kolla in min fot är era svällda fötter så här? Att det liksom stannar när man tryckt in?

">

" target="_blank">

Det kallas för pittingödem det du har. Du har väldigt mycket vätska i fötterna, har du koll på blodtrycket? Hur känne du dig förövrigt? Bäst att hålla lite koll så att du inte drabbas av havandeskapsförgiftning.

Hälsningar
    Medusan(sjuksköterska med BF 31/8)
  • Medusan

Pregga

Jo enbart svullna fötter behöver inte alls betyda att man har HF på gång, men det är extra viktigt att hålla koll om svullnaden är väldigt kraftigt och dessutom inte går ner på natten och man känner av andra symptom.

• Medusan
    carohl skrev 2010-08-14 12:45:17 följande:

Malinski: Jag vet som sagt de är stoooora!

PNC: De gör inte ont så det går bra men de är inte söta!

Pregga: hahaha vi säger så... söta visst.. hahaha...

Medusan: Jag har lågt blodtryck och urinet ser bra ut. Tack för omtanken men allt har sett bra ut hittills.

Vad bra, det är nog ingen fara alls men håll koll på att svullnaden går ner under natten bara och om den inte gör det så ring din MVC för extra koll av urin och BT
  • Medusan
    Mandy86 skrev 2010-08-28 11:30:31 följande:
    För mycket mjölk!

Ni som har barn sedan tidigare eller nyss kommit hem med era bebisar kanske kan hjälpa mig.
    Min bebis kräker upp massa efter/under amning och brösten läcker båda två när jag ammar. Bajset är också för det mesta löst så hon får i sig alldeles för fort.

Hur går jag bäst tillväga? Ska jag amma henne 5 minuter, pausa och sedan lite till? Använda pump? Hur  vet jag isåfall om jag pumpar (har köpt en elektrisk) att där är mjölk kvar åt henne?

All erfarenhet är välkommet! Står mkt olika på nätet...
    Jag är lite av en "amningsexpert" i och med att jag jobbat på BB, samt har egen erfarenhet av amning (BF med andra sötnosen 31/8). Att bebis kräks efter amning kan vara ett tecken på att den får i sig för mycket men det är inget som är farligt på något vis och det är också vanligt. Sen ska det ju såklart inte vara någon jättespya som kommer kaskadvis men det är det väl inte? Att det andra bröstet läcker är också jättevanligt och det löser du enklast genom att sätta på en uppsamlingskopp där (finns på apoteket).

Använd inte pump! Du kommer bara få ännu mer mjölk då och det låter inte som att du behöver det. Tvärtom så behöver bebis få ställa in hur stor mängd som ska produceras genom att själv visa bröten hur mycket de ska producera. Så länge hon inte kräks jättemängder hade jag bara fortsatt som det är, möjligen hade jag pausat lite då och då mitt i amningen för att få henne att rapa för det kan minska på behovet av att kräkas efteråt eftersom att det kan späs på av stora luftmängder.
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10