Mandy86 skrev 2010-08-28 11:30:31 följande:
För mycket mjölk!
Ni som har barn sedan tidigare eller nyss kommit hem med era bebisar kanske kan hjälpa mig.
Min bebis kräker upp massa efter/under amning och brösten läcker båda två när jag ammar. Bajset är också för det mesta löst så hon får i sig alldeles för fort.
Hur går jag bäst tillväga? Ska jag amma henne 5 minuter, pausa och sedan lite till? Använda pump? Hur vet jag isåfall om jag pumpar (har köpt en elektrisk) att där är mjölk kvar åt henne?
All erfarenhet är välkommet! Står mkt olika på nätet...
Jag är lite av en "amningsexpert" i och med att jag jobbat på BB, samt har egen erfarenhet av amning (BF med andra sötnosen 31/8). Att bebis kräks efter amning kan vara ett tecken på att den får i sig för mycket men det är inget som är farligt på något vis och det är också vanligt. Sen ska det ju såklart inte vara någon jättespya som kommer kaskadvis men det är det väl inte? Att det andra bröstet läcker är också jättevanligt och det löser du enklast genom att sätta på en uppsamlingskopp där (finns på apoteket).
Använd inte pump! Du kommer bara få ännu mer mjölk då och det låter inte som att du behöver det. Tvärtom så behöver bebis få ställa in hur stor mängd som ska produceras genom att själv visa bröten hur mycket de ska producera. Så länge hon inte kräks jättemängder hade jag bara fortsatt som det är, möjligen hade jag pausat lite då och då mitt i amningen för att få henne att rapa för det kan minska på behovet av att kräkas efteråt eftersom att det kan späs på av stora luftmängder.