Inlägg från: lilaemma |Visa alla inlägg
  • lilaemma

Vi fortsätter, Bf aug 10

"En del kvinnor kan börja se sämre och lite suddigt under graviditeten. Det kan bero på att man samlar på sig vätska i kroppen under slutet av graviditeten. Vattnet fyller även ögats vävnader och kan ge suddig syn eller till och med fläckar i synfälten.
    Berätta alltid för din barnmorska ifall du ser suddigt för i en del fall kan det även vara ett av de tecken som kommer i samband med en havandeskapsförgiftning."

från babyboom.nu

Tycker du ska prata med barnmorskan för säkerhetsskull.

• lilaemma
    elinnnnn skrev 2011-10-08 15:16:16 följande:
    hej alla!
    Ville bara dela med mig om att min dotter använder toaletten när hon ska bajsa. Så skööönt att slippa byta fler bajsblöjor, det blir ju en del ;)

Förhoppningsvis är hon blöjfri till nästa sommar, det är inte förräns då jag kommer "träna" henne. Nu tar jag bara henne till toaletten när jag ser att hon försöker bajsa och så gör hon det där istället..

Hur och när tänker ni börja träna era barn till att använda potta/toalett istället för blöja??      
    Vi har använt toaletten från början. Sporadiskt i alla fall ;) Dottern använder också toan för bajsandet sedan 9månades åldern tror jag. Kissandet brukar vi få 2-4kissningar på toa och några i tygblöja eller på golvet...
  • lilaemma

mmmm... det är väldigt skönt. Min son var helt nattorr från 9 månader.... det är imponerande... vet inte riktigt hur det gick till.... Lilla damen kissar fortfarande fulla blöjor om nätterna...

• lilaemma

Bländats? Hm... Försöker tänka mobilspråk... men... nått med potträning? Blöjfria?

• lilaemma

*skrattar* Ja då så! Idag är jag stolt! Dottern har klarat två dagar med alla kissningar utom en på toa! Så snart snart kanske vi kan börja vara "Bländats" ;) Och fler och fler ord kommer det för varje dag nu... idag sa hon tutte! (ja, hon ammar fortfarande ;) ) Igår var det näää (knä)

• lilaemma
    PNC skrev 2011-10-12 10:11:18 följande:
    Men hur gör du? Sätter henne på toa var 3:e timma eller vad? Det vore ju onekligen skönt att ha bara ett blöjbarn i taget, och i början av februari kommer som sagt nästa. Min äldsta var ca 2,5 när hon blev blöjfri, trodde att det var ganska normalt.
    2,5 år är nog ganska normalt. 3 är inte ovanligt.

Dottern tecknar och låter på ett särskilt sätt när hon behöver kissa och så skyndar jag mig med henne till pottan eller toaletten. Kan tillägga att i natt talade hon om att hon behövde kissa och så gick vi upp och kissade. Så nattblöjan var torr! :D Väldigt skönt att hon slipper ligga i en kissig blöja...
  • lilaemma
    PNC skrev 2011-11-30 04:27:14 följande:
    Tack alla!
    Lilaemma: jag fick aldrig mens! Det var därför vi slarvade med skydd...
    Så om ni inte slarvat så skulle du ha fått mensen i maj? När din dotter var runt 9 månader, tänker jag rätt då?
  • lilaemma
    elinnnnn skrev 2011-12-03 10:27:29 följande:
    oj vad många ord han säger!!! min dotter babblar en massa men det är väldigt svårt att urskilja ord nästintill omöjligt. vissa "läten" förstår jag vad hon menar men det är inte många ord hon säger. fast å andra sidan har hon 3 språk att lära sig. vi pratar arabiska, engelska och svenska hemma. mer än regel att flerspråkiga börjar prata senare än undantag så jag oroar mig inte eller så men det vore ju så underbart att förstå allt hon säger
    Men som bonus får de ju fler språk när de väl börjar! Spännande med så många språk hemma. Här är det bara svenska och lite stödtecken och på kul några engelska ord ibland. Så bara ett riktigt språk...

Lilla N säger nu inte bara substantiv utan börjar komplettera med en del verb, det är roligt. Ibland till och med kombinerar hon två ord.

tis arm = potatis varm= Värm min potatis...
    mim mim toa= Benjamin sitter på toa
    moff aaa und = Morfar hund
    pampa läcka = lampa släcka = tänd lampan ;)

som några roliga exempel...
  • lilaemma
    Oväntad skrev 2012-01-10 20:37:56 följande:
    Det blev inte alls som jag tänkt mig med sluta amma.. Jag hade satt datumet till 22 december och trappade ner till 4 gånger per dag och ex antal nattmål.. Precis då så blev han sjuk och fick jätteont i halsen och ville absolut inte äta något annat än AMMA.... Obestämd

Så nu är vi på ruta ett igen.. Men det du berättar hur du gjorde är så himla bra tips, jag oroar mig särskilt för nattmålen..  Dagis började i måndags igen och nu ska jag bara låta brösten anpassa sig till få mål igen, vi är en aning osynkade nu. När han kommer hem från dagis så vill jag att han absolut ska amma för då är man mer än överfull..
    Det blir sällan som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå. Här ammas fortfarande mycket, särskilt nattetid. Ibland går det hela dagar utan någon amning och ibland blir det mycket tuttande... För oss är det ingen brådska som tur är, så vi kan fortsätta så här så länge vi tycker att det funkar...
  • lilaemma

Försöker igen: Nu har N fått en lillebror. :D Han är 11 dagar gammal och N skulle helst ha honom i knät hela dagarna om hon fick... ;)

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10