Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga skrev 2010-09-27 00:16:52 följande:
    Låter som en uvi, kolla upp det snarast.

jag har inte vart aktiv på tråden direkt det sista men det beror på att jag e helt slut som människa vissa dagar.
    Igår blev det akuten med lilleman då han fått en allergisk reaktion, jag e så sjukt törstig å har hällt i mig apelsinjuice å det blev för mkt för lilleman så han fick en allergisk reaktion, kom hem vid 11 på kvällen vilket var relativt fort då vi kom in strax innan, men då han e så liten så prioriteras det.
    Vi fick åka hem å ingen mer juice, iallafall inte apelsin. sen ville han inte sova utan tutta på mig hela tiden så han höll sig vaken fr 22.00-09.00 imorse, sen har vi båda sovit hela dan i stort sett. Mitt ena bröst har blött så när lilleman kräktes så såg jag blod på hans body, blev ju såklart livrädd men det var tack å lov fr mig.
    ont gör det så man gråter, ska försöka med amningsnapp lite nu då en bit av bröstvårtan nu helt slitits av.
    mjölkstockningen har lättat då jag pumpar å försöker amma i olika ställningar, men det e ju inte alltid man orkar det heller...han har gått upp riktigt bra, den 15de vägde han 4300 g, nu igår så vägde han 4800, haha men som han äter så....
    e det ngn mer bebis här inne som äter varannan timme? kan vara glad att jag sj hinner få i mig ngt, men jag klagar inte.
    Mitt x beter sig som en skit emot mig, men hey...det var ju inget nytt! nu ska jag ta ngt å äta...aså jag kan inte ens ha ett linne på brösten utan att det gör ont. Idag har jag åxå börjat frysa in mjölk.
    kram på er....
    usch vad jobbigt för dig! hoppas ni mår bra iallafall.
    köp mjölkuppsamlare från apoteket så slipper du att något "skaver" på bröstvårtan.
    hoppas det blir bättre snart, kram
    Perssonlund skrev 2010-09-26 20:36:40 följande:
    Jag måste fråga om någon mer haft ont när dom kissar? Jag vet inte riktigt om det kan vara urinvägsinfektion...Har nog aldrig haft det så vet inte hur det känns. Det svider/gör ont när jag kissar men vet inte om det har med att jag är svullen att göra. Det svider lika mycket om jag kniper. Sen känns det som att det ligger något imellan läpparna högst upp men har sköljt med vatten och torkar noga när jag varit på toa. Inget hjälper... Får väl ta kontakt med min bm igen om det inte ger sig. Är det vanligt att man får urinvägsinfektion efter förlossning? Lite orolig för blödningarna också. Alla säger att färgen ska ändra sig men det vette tusan om det har gjort det. Får en massa strimlor med blod... Suck.
    ingen aning om det är uvi. jag har ju haft det rättså många gånger, mest i tonåren men det låter inte riktigt som det du har... men man kanske kan ha olika symptom, det är ju så med mycket annat. jag tycker du ska höra av dig till din BM.
    när fick du din bebis? jag hade fortfarande strimlor med blod när lillan var typ 3 veckor. men vid 4e veckan inget blod alls, och nu har jag bara flytningar. (lillan är 5 v)
  • elinnnnn
    Malten skrev 2010-09-27 11:15:06 följande:
    Hej på er! Är inte så aktiv här sen noah kom, har inte tid helt enkelt. Men nu har vi köpt en bärsjal, vilken fantastisk grej! Har använt babybjörn innan och den har funkat bra men detta är ännu bättre, inte minst att använda inomhus. Nu ligger han o sussar sött i sjalen medan jag kan fixa o dona och sitta vid datorn.

Pregga det låter som du har det mkt tufft nu, styrkekramar till dig. Jo noah äter mer än varannan timme för det mesta. När han är vaken vill han typ äta hela tiden. På förnatten går det som tur är lite längre innan han vill äta. inatt var nog rekord då han inte vaknade förrän 04. men då hade å andra sidan hela dan varit tuff med mkt skrik.

Vi har en hel del problem med skrik och magknip. På kvällarna är det ibland så att han gallskriker så fort han inte är vid tutten och han äter ofta helt vilt och sliter och drar i bröstvårtan. Vi ger honom minifom och jag äter helt mjölkfritt sen en vecka. tycker inget av det hjälpt direkt. funderar på sempers magdroppar, nån som testat dem?Eller fisventil?    
    jag har också bärsjal! fast lillan blir jättesur när jag stoppar ner henne i den när hon är vaken. hon ser ju bara min bröstkorg när hon sitter där i typ. har du kommit på hur man gör "vaggan" då bebisen kan ligga ner i bärsjalen?? Jag förstår inte riktigt instruktionerna man fick med så jag har bara kört med den vanliga dubbel krysset då hon sitter upprätt fram

usch jobbigt när dem har magknip och skriker.... det gör min lilla också ibland men det är nästan uteslutande när hon behöver antingen bajsa eller rapa. jag tycker det är lite klurigt att få henne att rapa ibland. ibland går det hur lätt som helst men ibland kommer dem inte upp förräns ett par timmar senare :S
    jag ger också minifom, tycker det har hjälpt rättså mycket faktiskt... jag har inte provat sempers magdroppar men min bvc sköterska sa att jag skulle köpa dem, men eftersom jag redan då köpt minifom så köpte jag inga. jag skulle gjort det om inte minifomen hjälpt.... fisventil har faktiskt jag också funderat på då lillan blir så otroligt gnällig och det gör ju ont att ha massa fis som inte kommer ut. men nej jag har inte köpt/provat någon
  • elinnnnn

pregga: ja just det, mina barn har haft så förut också och som sagt var det för att dem har sugit blod från såriga bröstvårtor, men mina bröstvårtor blöder inte längre och jag ammar smärtfritt, skönt.. men jag relaterade det till att jag faktiskt hade magont för ca en vecka sen, mina rapar luktade typ ruttet ägg blääää
    lillan hade grönbrunt bajs i två dagar sen vart vi tillbaks till det gula igen :D

• elinnnnn
    Malten skrev 2010-09-29 11:16:23 följande:
    Jag har inte heller lyckats få till vaggan, men jag ska försöka igen. finns instruktioner via film på sjalbarn.se. Hur mycket miniform ger du? Jag har inte gett vid varje mål då han äter så väldigt ofta och dessutom är jag lite väl glömsk. funderar på att ge fler åt gången än 10, läkaren på bvc sa att det var helt ok. sempers magdroppar ger man ju bara en gång per dag så det känns lättare. 
    aha, ska gå in och kolla då, kanske blir jag klokare hehe tack!

jag ger ca 10 droppar inför varje måltid, är inte så jättenoga ifall det blir 11 eller 12, men MINST 10 iallafall.
    jag ammar ju bara lillan 6-7 ggr/dygn
    men även om jag ammat henne 17 ggr/dygn hade jag gett henne minifom inför varenda.
    jag hade min flaska i kylskåpet förut men det gjorde att jag glömde bort att ge henne några så nu står flaskan bredvid sängen, vi liggammar bara fortfarande. och minifom kan förvaras i rumstemperatur i en månad så det är inga problem..
    Pregga skrev 2010-09-29 15:28:37 följande:
    tack för tanken, ja det har slagit mig åxå..har han fel tag med munnen tro? jag tycker att han tar lite mer än själva bröstvårtan men ibland så e det nog bara den å knappt ngt av vårtgården, hm ska försöka klämma ihop bröstet lite så han får in lite mer så fort det bara läkt lite..har amningsnapp nu ett par dagar...
    elinnnnn skrev 2010-09-29 04:22:51 följande:
    pregga: ja just det, mina barn har haft så förut också och som sagt var det för att dem har sugit blod från såriga bröstvårtor, men mina bröstvårtor blöder inte längre och jag ammar smärtfritt, skönt.. men jag relaterade det till att jag faktiskt hade magont för ca en vecka sen, mina rapar luktade typ ruttet ägg blääää
    lillan hade grönbrunt bajs i två dagar sen vart vi tillbaks till det gula igen :D
    jo men exakt, nu har jag använt amningsnapp sen igår morse å hans bajs e senapsgult igen, hihi lycka e det :) pustar ut här...kanske du hade ätit ngt annorlunda..?

Måste för övrigt säja det att jag använder minifom till lilleman å han har inget ont i magen å fiser på rejält, haha han tom ligger på rygg å släpper en rap emellanåt :)
    ang bajset,så har jag nog varit lite magsjuk och kanske har lillan fått i sig samma bakterier.... jag har haft jätteont i magen och rättså lös i magen och rapat typ ägg och lillan bajsade som sagt grönbrunt i 2 dagar under den veckan men sen som vanligt igen, jag tror att det har nåt samband.
    tetta skrev 2010-09-29 19:52:32 följande:
    Min lilla tjej ska bara äta helatiden om det går två timmar emellan så är det rekord.
    Är jag den ende som har så?   Som tur är harman inga sår. Har inte haft det ngn gång. Är det onormalt?

Napp vågar jag inte använda. Hon har inga magknip längre tack vare den. Hon sög i sig luft hela tiden...
    så hade jag också det förut. och det funkar inte för mig eftersom jag bara liggammar, man kan ju gärna inte liggamma om man är ute nånstans ;) så nu får hon inte sutta längre utan det är bröst=mat var fjärde timme ungefär och då äter hon effektivt och blir mätt och hennes mage är bättre... hon sväljer massa med luft när hon suttar på bröstet också hela tiden så inget sånt mer. igår åt hon vid 7-8 tiden på kvällen och vaknade inte förräns vid 4 imorse! jag ska till BVC imorrn, måste komma ihåg att fråga ifall jag ska väcka henne när hon "sovit för länge!" utan att äta, även om jag vet att det är typ helt omöjligt att väcka henne på natten.
    Du behöver inte misströsta över att du inte haft några sår ;) Jag hade sår dem första 3 veckorna ungefär men inget nu och det är såååååå skönt, du kan njuta av att slippa sår! fundera inte över om det är normalt eller inte, du är lyckligt lottad minsann
  • elinnnnn

någon mer som varit på efterkontroll ännu?
    Jag ska boka tid tills nästa vecka, är iofs inte mer än drygt 5 veckor sen förlossning men min BM sa att man kunde ta efterkontrollen när man ville. och eftersom jag varken blöder eller har massa flytningar (inte mer än vanligt iaf) ska jag göra det nu så har jag det gjort innan jag reser hem =)

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-30 19:12:54 följande:
    ok, men euw..haha hoppas ni båda e bättre nu ;)
    elinnnnn skrev 2010-09-30 08:13:33 följande:
    någon mer som varit på efterkontroll ännu?
    Jag ska boka tid tills nästa vecka, är iofs inte mer än drygt 5 veckor sen förlossning men min BM sa att man kunde ta efterkontrollen när man ville. och eftersom jag varken blöder eller har massa flytningar (inte mer än vanligt iaf) ska jag göra det nu så har jag det gjort innan jag reser hem =)
    nopp men ska dit den 13 de tror jag det var eller nåt sånt..bra att du gör det innan du reser, min bm sa att man brukar göra det efter 6-8 veckor efter bf....
    jorå det är mycket bättre nu, tack och lov :)

ja man brukar göra det 6-8 veckor efter förlossningen, men jag mejlade min BM och frågade om man kunde göra det innan och då sa hon att klart man kan det om man vill, förutsatt att man inte blöder eller har jättemycket sår flytningar fortfarande.
    och min dotter blir ju 6 veckor nu på söndag, om ett par dagar alltså, så nästa vecka då jag kommer göra efterkontrollen ligger ju mellan 6-8 veckor :D
  • elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-10-01 00:06:47 följande:
    hejsan tjejer
    hoppas ni mår bra och era små oxå;)
    här växer Viktor massor ska till bvc den 7 på läkar besök.
    tycker att han äter väldigt ofta men de ska dom väl göra;)
    i morrn är han 8 veckor;)
    efterkontroll på tisdag hmm va gör man då??
    hej tjejen!
    vi mår bara bra här tack :) vi ska till BVC idag för vägning och mätning, lika spännande varje gång haha

På efterkontrollen brukar man prata preventivmedel, göra gyn undersökning och dem brukar också kolla hur bra man kniper och om man blev sydd isf hur det läkt och ifall stygnen gått bort annars tas dem bort
    Pregga skrev 2010-10-01 07:29:14 följande:
    Va skönt gumman att ni mår bättre :)
    jag har haft en fantastisk natt å tror jag upptäckt ngt, jag har haft lilleman sovandes hos mig i min säng sen han född blev å jag har fått amma varje timma typ...inatt sov han i sin egen säng å vaknade var 3dje timma för att äta. :)
    tror nu att när han sovit jämte mig så har väl jag osat mat, jag e så glad :)
    kan vara så :) kan också vara att han är lättstörd så du kanske väcker honom när ni sover tillsammans. Jag och lillan sover också tillsammans nuförtiden men hon sover (oftast) som en stork :D
    skönt med längre uppehåll mellan amningarna. min lilla åt kl.20 igår kväll och vaknade vid 3 för att äta.
    det är lite för långt emellan känns det som , men hon är ju glad och hon äter desto oftare på förmiddagen men jag ska ta upp det med BVC idag så jag inte gör "fel". Men går hon upp bra i vikt och följer sin kurva så får hon nog sova och äta som hon vill =)
  • elinnnnn

lillan hade gått upp sina vanliga 2hg sen sist och växt 2 cm på 2 veckor =) jättebra sa bvc tanten
    hon sa också att eftersom lillan följer sin kurva får hon sova hur llänge hon vill utan att äta, på natten =)
    skönt

pregga: hoppas ni sover gott utan massa amning =)

• elinnnnn
    Perssonlund skrev 2010-10-02 20:02:37 följande:
    Min lille äter också på kvällen och sen inte försen mitt inatten., Men jag lägger byter alltid hans blöja innan jag lägger mig och då vaknar han till lite så då lägger jag till honom och ser om han vill äta lite till. Jag tror inte det är någon fara. Dom äter ju när dom är hungriga. Min åt också eller äter rättare sagt mer på dagen. Vad sa dom på BVC?
    påBVC sa dem att så länge barnen följer sin kurva så ska man INTE väcka dem särskilt inte på natten, det är ju då man ska sova :D
    Pregga skrev 2010-10-03 13:52:33 följande:
    jaa vi sover såå bra nu, hihi så fort han började sova i sin egen säng så sover han jättebra å äter bara var 3dje timma på natten-helt otroligt! men jag använder fortfarande amningsnapp..fram tills igår då jag kände att en ny knöl var på väg i samma bröst som tidigare, så jag lät han äta utan då det blir ett kraftigare sug..bröstet släppte men lilleman har nog fått i sig blod igen så nu ammas det enbart med napp. han bajjade mörkt brunt idag igen med svarta prickar i, å lite rosa i spyan. skit aså.....måste vara att han får i sig blod fr mitt såriga bröst, som sagt nu ammas det bara med napp i fortsättningen så får jag hålla efter bröstet med värme å pump.
    vad skönt för er!
    hoppas det löser sig och att du kan slippa amningsnappen, jag har också använt det en gång med mitt första barn tror jag, och ja det är lättare att få mjölkstockning då och lättare att mjölken sinar. men som sagt se till att han tömmer bröstet ordentligt annars pumpa ur.
  • elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-10-04 06:50:36 följande:
    Hejsan alla mammor;)
    hoppas ni mår och era små oxå.
    här är det bra,viktor sover mellan5-6 timmar på nätterna inna han ska ha mat igen.
    men i dag kom min mens,de är ju aldrig roligt men ja tänkte höra är det någon mera som har fått sin de är snart 2 månader på onsdag sen viktor kom är de normalt att få sin mens?
    ska på efterkontroll i morrn tisdag hoppas inte hon vill undersöka mig då inget kul och ligga där om man blöder ju:(
    i går käka viktor kl 21 sen sov han till 2 då han fick mat igen sen sov han till 6 och käka igen och nu sover han i vagnen och jag är pgg ocg sambon sover!
    vad skönt att han sover så bra.

Min dotter är 6 veckor men nej jag har inte fått min mens ännu, jag tror inte dem gör gyn undersökning om du blöder, men är inte riktigt säker, kanske bra att kolla upp innan du åker dit?
    jag ska på efterkontroll på torsdag.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Perssonlund skrev 2010-10-04 09:37:25 följande:
    SKÖNT att höra! Min lille sov typ inte ett dugg igår på dagen och somnade igår vid halv 9 och sov fram till halv 4! Det var verkligen skönt =)
    ja det kan jag förstå hihi
    lillan sover igår mycket både på dagen och på natten men nu verkar hon inte vilja somna utan bara gnäller om jag inte håller henne. jag är helt slut i axlarna/ryggen från att ha burit och "gungat" henne i min famn, svettig och skulle behöva duscha... :S men ja hon sitter här i bilstolen och gäspar fortfarande...
    ------------------------------------------------------------------------------
    när lillan äter vid 16-18 tiden blir hon väldigt gnällig och kan liksom inte komma till ro. sen vid 20-21 när hon äter sista målet (oftast) inför natten är hon också gnällig i typ en timme tills hon äntligen somnar :( någon mer som har det så?
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10