Inlägg från: mammailund85 |Visa alla inlägg
  • mammailund85

Vi fortsätter, Bf aug 10

Hej på er!
    Vad roligt att några av de små börjat säga mamma. Är det inte väldigt tidigt? Min lille kille säger mest "augg" :) Idag var vi på förälder-baby träning och då skrattade han ordentligt för första gången. Han har "småskrattat" lite innan men det här var mer ett gapskratt.  Han är också i allmänhet en mycket gladare liten krabat nuförtiden och jag är därför en mycket gladare mamma. Det är väl förstås för att hans sk "kolikbesvär" i stort sett försvunnit. 

• mammailund85

noah har inga direkta regelbundna sovtider på dagen, men han sover ofta ett lite längre pass nån gång mitt på dagen. ofta sover han kvar i vagnen efter att vi varit ute o gått. på kvällen somnar han oftast med mig i vår säng vid ca 22. nu på siståne har vi försökt söva honom runt 20 men tyvärr har det oftast inte gått nåt vidare så det slutar med att jag lägger mig honom tillslut ändå. vi går upp mellan 07-08 och däremellan kan han vakna o äta allt från 2-5ggr. senste dagarna har han rört sig väldigt mycket o sparkar med bena under natten. nån som vet vad det kan bero på? 

• mammailund85

puchelina jag tycker det låter som han sover lagom mycket på dan, 4h totalt är väl inte lite? ja sånna dagar allt känns tungt har nog alla. hoppas det känns bättre imorn. 

noah vaknar fortfarande flera ggr per natt men eftersom jag oftast lägger mig med honom redan vid 21 så känner jag mig oftast någorlunda pigg på dagarna. har börjat på förälder-baby träning 2ggr i veckan, kan verkligen tipsa om det.   

• mammailund85

jag ammar i regel noah till sömns på kvällen i sängen, sen sover vi tillsammans. igår strulade han dock så mycket med bröstet så min man gav flaska istället och han somnade av det. han brukar somna runt 21-22. de kvällsrutiner vi har är främst att lugna ner temot, släcka osv och byta till pyamas. jag brukar också sjunga nån godnattsång o stryka honom över håret och ögonlocken. 

bubbis och puchelina- vilka ljuvliga små pojkar ni har =) 

• mammailund85

nä ingen mens i sikte här. jag gick ner runt 10kg vid förlossningen, därefter 4kg till, dvs typ 1kg per månad. har nu 3kg kvar till startvikt, men går gärna ner några till. magen är inte alls snygg, degig och bristningar från grav. magmusklerna har inte helt gått ihop heller, har era det? 

• mammailund85

gott nytt år alla

e!inn tack för tipset om att sova i egen säng. noah sover fortfarande i vår säng men vi ska köpa en säng och börja testa så smått.

äntigen har noah fattat tycke för smakisarna, majs gjorde succe och likaså morot. ska kanske tesra med lite gröt på kvällen, nån som gjort det och fått barnet att sova längre? noah vaknar fortfarande många ggr varje natt, det har tyvärr snarare blivit sämre på siståne   

• mammailund85

okej jag gav lite gröt igår och han gillade det, men det var bara nån matsked så det gjorde ju ingen skillnad på sömnen förstås. men jag får gradvis öka och se hur det funkar. kul att han gillade det iaf! 

• mammailund85
    elinnnnn skrev 2011-01-02 15:13:24 följande:
    jo självklart behövs det nog mer än en matsked ;) men som du sa man ökar ju lite i taget. det är det bästa så man hinner märka om magen klarar det eller ej. kul han gillade det :) hur gammal är han? min dotter är 4månader och nån vecka men jag tänker inte börja ännu. 6månader tror jag hon kommer bli innan jag börjar med smakisar, men vi får se hur det blir, hon börjar ju redan intressera sig för mat, hon sitter ju med oss när vi äter och undrar nog varför hon inte får :D
    noah blir 5 månader den 15e. vi har inte gett nåt vatten än, tror jag läste att det först behövs när man börjat ge större portioner. men det skadar ju förstås inte, ska nog testa.

• mammailund85

vi testade så smått med spjälsängen inatt, har satt den mot vår säng och tagit bort en sida. jag gjorde några misslyckade försök att lyfta över honom när jag ammat honom till sömns men han vaknade direkt. sen lyckades min man vagga honom till sömns och lägga ner honom och då sov han där några timmar. sen när han vaknade igen ammade jag och lät honom ligga kvar hos mig...

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10